پارک گولهانه استانبول : یکی از زیباترین پارک های شهر استانبول، پارک گولهانه در منطقه امینونو و در کنار معروف ترین جاذبه شهر، یعنی کاخ توپکاپی می باشد. گولهانه یک پارک تاریخی و بسیار بزرگ زیبا بوده که به روی تمام عموم و توریست های تور استانبول باز است. در تلفظ فارسی اسم این پارک را گلخانه می گویند. اگر از این پارک دیدن کنید، در قسمت جنوبی آن دروازه ای بزرگ می بینید که این دروازه یکی از دروازه های بزرگ کاخ گولهانه می باشد. پارک گولهانه استانبول یکی از کمیاب ترین پارک هایی بوده که در شبه جزیره تاریخی استانبول قرار داشته و برای پیاده روی و دویدن بسیار مناسب است. همینطور این پارک در ماه های مارس و آپریل فستیوال لاله برگزار می کند و در این فستیوال پارک با میلیون ها میلیون گل لاله رنگارنگ تزئین می شود و باعث ایجاد یک منظره بسیار زیبا و فوق العاده در استانبول می شود. پارک گولهانه دارای قدیمیترین بنای یادبود به اسم ستون در استانبول نیز می باشد. این بنا در اواخر قرن سوم میلادی ساخته شده و هجده متر از مرمر ارتفاع دارد. 

پارک گولهانه استانبول

تاریخچه پارک گولهانه

این مکان سرسبز تفریحی که امروزه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه اخری استانبول ان را به پارک گولهانه استانبول می شناسند، در سال 1839 حکم گولهانه اعلام شده بود. این حکم در اصل اصلاحات تانزیمات را در امپراتوری بزرگ و باشکوه عثمانی بوجود آورد و باعث شد تا این امپراتوری مدرن شده و تغییراتی مثل مقابله کردن با شهروندان عثمانی بدون اینکه دین را در نظر بگیرند را قانون میدانستند. اعلامیه این اصلاحات بوسیله وزیر مصطفی رشید پاشا که یکی از مهم ترین دولتمردان و اصلاح طلبان امپراتور بود اعلام شد. هم اکنون قسمتی از این باغ خارجی به عنوان یک پارک بوسیله شهرداری در سال 1912 برای عموم و توریست های سراسر دنیا باز شده است. اولین مجمسه آتاتورک در کشور ترکیه نیز در پارک گولهانه استانبول در سال 1926 بوسیله هنریش کریپل ساخته شد. 

تاریخچه پارک گولهانه

پارک گولهانه شامل چه قسمت هایی است

این پارک استانبول زمانی قسمتی از باغ بیرونی کاخ معروف و باشکوه توپکاپی بود تقریبا از یک بیشه ساخته شده بود. پارک گولهانه دارای مناطق تفریحی جذاب، قهوه خانه، زمین بازی، باغ وحش، استخر وسیع و مدرن و ... می باشد. همینطور ممکن است با بازسازی هایی که اخیرا روی آن انجام شده در هنگام بازدید و گشت و گذار در آن شاهد اضافه شدن امکانات و تغییرات دیگر باشید. 

پارک گولهانه شامل چه قسمت هایی است

دسترسی های نزدیک به پارک گولهانه

نزدیک ترین و راحت ترین راه برای رسیدن توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول به این پارک، سوار شدن بر خط تراموای تی یک و پیاده شدن در ایستگاه گولهانه، درست جلوی در ورودی پارک می باشد.