پاتایا، شهر تفریحی در تایلند واقع شده در شرق ساحل خلیج تایلند و در حدود 100 کیلومتری جنوب‌شرقی بانکوک است.شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نام پاتایا یادآور ارتش فرایا تاک (Phraya Tak) پادشاه بعدی تاکسین است که گفته می‌شود ارتشش از آیوتثایا (Ayutthaya) تا چانثابوری (Chanthaburi) گسترده شده بود. وقتی ارتش فرایا تاک در نزدیکی  پاتایا امروزی رسید، به گروهی از مردم محلی به رهبری نای کُلوم (Nia Klom) برخورد کرد که سعی داشتند در برابر ارتش عظیم او مقاومت کنند و او را از پیش‌روی به داخل خاک پاتایای امروزی بازدارند! هنگامی‌که دو لشکر باهم در رزمگاه روبرو شدند، نای کلوم، تحت‌تأثیر منش والا و انسانی فرایا تاک و همچنین ارتش عظیم و بسیار منظم او قرار گرفت، درنتیجه رویارویی آن‌ها بدون هیچ جنگ و خونریزی با تسلیم نای کلوم پایان یافت. مکانی که آن دو باهم رودررو شدند، به "تاپ فرایا (Thap Phraya)" به معنای ارتش فرایا معروف شد، که بعدها به پاتایا تغییر کرد. همچنین پاتایا به‌معنای بادهایی جنوب-غربی به‌سوی شمال-شرقی در هنگام باران‌های موسمی است. این سلسله پادشاهی توسط مهاجمان برمه‌ای در سال 1767 سقوط کرد.تا پایان دهه 60 میلادی، پاتایا تنها دهکده‌ای با تعدادی معدود ماهیگیر فقیر بود. در حقیقت جرقه پاتایای امروزی از جنگ آمریکایی‌ها با ویتنام صورت پذیرفت. در هنگام جنگ، گروهی از سربازان آمریکایی برای استراحت بدانجا رفته و در نزدیکی ساحل پاتایا خانه‌هایی را از ماهیگیران بومی اجاره کردند. طولی نپایید که آوای زیبایی‌های ساحل‌های خیره‌کننده آن بین سربازان آمریکایی پخش شد و آن‌ها مشتاق گذراندن تعطیلات خود در پاتایای دنج و کوچک شدند. بعد از اتمام جنگ ویتنام، خانه‌های ماهیگیران به هتل‌های لوکس و مجلل تبدیل شد و پایه‌های جذب توریست در این منطقه ساحلی پی‌ریزی شد.

اقلیم و آب‌وهوای پاتایا، تایلند

پاتایا دارای دو فصل خشک و بارانی است. بهترین زمان برای مسافرت به پاتایا زمستان و با شروع فصل سرد ماست که خبری از باران‎های موسمی نیست (دسامبر-فوریه) و صدالبته دمای هوا نسبتاً خنک‌تر است، فصل گرم و شرجی از مارس تا آوریل است و بارندگی‌های شدید و رگباری موسمی نیز از می تا نوامبر ادامه دارد. توجه داشته باشید گرچه براساس نقشه‌های هواشناسی دمای منطقه در بیشترین حالت ممکن از 33 درجه تجاوز نمی‌کند، اما به علت رطوبت بسیار بالای منطقه، گرمای 33 درجه هم کمتر از گرمای نزدیک 40 درجه تهران نیست!

مناطق دیدنی پاتایا، تایلند

خیلی‌ها پاتایا را مقصدی مناسب برای مسافرت همراه خانواده نمی‌دانند! نگذارید چنین برداشت‌هایی که ناشی از اطلاعات ناکافی است، شما را از تجربه‌ی چشم‌اندازهای خارق‌العاده پاتایا محروم سازد. تفاوتی ندارد که سلیقه شما چه باشد، اهل هنر باشید یا طرفدار سرسخت طبیعت و طبیعت‌گردی، به دنبال کشف مذاهب، آداب‎ورسوم و فرهنگ مردمان مختلف باشید یا عاشق حیات‌وحش، قطعاً پاتایا، مکانی خواهد بود که به بهترین نحو ممکن می‌تواند شما را راضی کند. بویژه که با جیب شما همخوانی دارد و با صرف هزینه نه‌چندان زیاد، تجربه‌ای از یک مسافرت لوکس و گاهاً سلطنتی را خواهید اندوخت. با لست‌تورز همراه باشید تا علت شلوغی تور پاتایا، تایلند را بهتر دریابید.در 7 کیلومتری جنوب-غربی پاتایا، زیباترین جزیره‌های مرجانی در تمامی دنیا را خواهید یافت. جایی که آب‌های شفاف آن شمارا به یاد داستان قصر آبگینه حضرت سلیمان (ع) خواهد انداخت!  بی‌شک غواصی در عمق آب‌های شفاف و در میان خیره‌کننده‌ترین مرجان‌های دنیا، تجربه‌ای خواهد بود که به‌راحتی از آن نخواهید گذشت.اگر عاشق ناشناخته‌ها و عجیب‌ترین‌ها هستید، پیشنهاد  لست‌تورز به شما موزه ریپلی واقع در طبقه سوم مرکز خرید مجلل رویال گاردن پاتایاست. در آنجا شما با تمامی ابزارهای که باعث تولید خطای چشمی می‌شوند، تا انواع وسیله‌های شکنجه ابتدایی مانند ماسک‌هایی ساخته‌شده از پوست انسان، انسان‌های با 4 چشم، اسب‌هایی با تنها 3 پا، ماکت کشتی تایتانیک ساخته‌شده از میلیون‌ها چوب‌کبریت و بسیاری چیزهای عجیب دیگر، که مطمئناً ترس و هیجان دور از انتظاری برای شما رقم خواهد زد.دریاچه نقره‌ای در 7 کیلومتری شهر پاتایا و در نزدیکی کوه بودا از دیگر مکان‌های زیبا در پاتایاست که باآنکه دست‌ساز و مصنوعی است اما بسیار زیبا و رمانتیک است. این دریاچه به همت یکی از هنرپیشگان مطرح تایلندی ساخته‌شده و در آنجا تفریحاتی مانند اسب‌سواری،  اتوبوس‌های توریستی، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و غیره را تجربه خواهید کرد. آلاچیق‌های زیبای تعبیه‌شده، آنجا را مکانی رمانتیک بخصوص برای زوج‌های جوان تبدیل کرده است.لست‌تورز از شما می‌خواهد لحظه‌ای را تصور کنید که همچون میمون درازدست گیبون، می‌توانید در میان درختان استوایی پرواز کنید! در تور پاتایا، تایلند این تصور و خیال شما رنگ حقیقت به خود خواهد گرفت! در تور پاتایا، تور گیبون را به هیچ قیمتی از دست ندهید. هیجان ناشی از آن چیزی نیست که از ذهن شما پاک شود.در سال 1973 میلادی بومیان، مکانی برای نگهداری و مراقبت از فیل‌های ناتوانی که دیگر رمقی برای انجام کارهای سنگین در جنگل‌های استوایی نداشتند، در نظر گرفتند که امروزه به دهکده فیل‌ها مشهور شده است؛ اما تفاوت عمده دهکده امروزی با گذشته در این است که خبری از فیل‌های خسته و ناتوان نخواهد بود، شما در دهکده فیل‌ها هیجان یک مسابقه واقعی فوتبال و یا رژه نظامی را تجربه خواهید کرد که بازیگرانش فیل‌ها هستند.لست‌تورز البته شما را به بازدید از مجسمه بودا بویژه هنگام طلوع آفتاب؛ مینی‌سیام که اکنون به شهرت جهانی رسیده؛ دنیای زیرآب پاتایا که آکواریومی  تونلی با جداره‌های شیشیه‌ای در جنوب پاتایاست و محل نگهداری بیش از 4.000  آبزی متفاوت است؛  باغ‌وحش ببرها که محل هنرنمایی ببرها از روی حلقه آتش، بسکتبال فیل‌ها و رقص آنان، کشتی کروکدیل‌ها و بسیاری از اتفاقات هیجان‌انگیز دیگر هست، دعوت خواهد کرد.