مدل‌سازی سقف کاذب در ساختمان چند طبقه به دلیل غیرباربر بودن این سازه اغلب توسط طراحان نادیده گرفته می‌شود. البته نادیده گرفتن طراحی سقف کاذب تا اندازه زیادی به سهولت اجرا و انعطاف‌پذیر بودن متریال سقف کاذب با مکان‌ها و شرایط مختلف مربوط می‌شود، اما در یک ساختمان چند طبقه به دلیل اهمیت یک شکل و یک سبک بودن هر کدام از اجزاء طراحی، بهتر است سقف کاذب بر اساس مدل‌سازی و در نظر گرفتن امکانات، شرایط و مزایای هر کدام از انواع این سازه انجام شود. در مجموعه نورگیرساز به طراحی سقف کاذب همچون یک عنصر ارزشمند در طراحی داخلی همپای کارکرد‌های عملکردی آن نگاه می‌شود و بهترین شرایط اجرای سقف کاذب یا موارد مشابهی مانند نورگیر سقفی و... با مدل‌سازی اصولی شبیه‌سازی می‌شود.

انواع سقف کاذب

مصالح و روش‌های اجرای سقف کاذب انواع بسیار مختلفی دارد که بیشتر بر اساس روش اجرا، مورد کاربری و جنس سقف کاذب طبقه‌بندی می‌شوند.

۱- انواع سقف کاذب بر اساس روش اجرا

سقف کاذب یکپارچه: برای اجرای انواع سقف کاذب یکپارچه مانند سقف کاذب کناف یا سقف کاذب رابیتس ، تشکیل یک لایه واسط بین سقف اصلی و سقف ثانویه اهمیت دارد. این لایه واسط که برای مثال در روش رابیتس از ورقه مشبک استفاده می‌شود، بستر مناسب گچ کاری و فرم دهی سقف را فراهم می‌کند. سقف کاذب یکپارچه در انواع مسطح و برجسته قابل اجرا است و تفاوت اصلی آن با روش‌های دیگر این است که برای اجرا گاهی نیاز به تخریب دارد که البته اگر با مدل‌سازی دقیق در حین شکل‌گیری ساختمان‌ها انجام شود، بخشی از اجزاء اصلی سازه به شمار آمده و تخریبی صورت نمی‌گیرد.

سقف کاذب غیر یکپارچه: برای اجرایی کردن موارد زیادی مانند سقف کاذب PVC، سقف پاسیو، سقف حیاط خلوت و... از روش‌هایی استفاده می‌شود که در آن تخریب با در نظر گرفتن شرایط نصب آسان قطعه‌های از پیش ساخته شده (تایل) لازم نیست؛ یعنی مانند انواع سقف کاذب آلومینیومی یا هر نوع مصالح پیش ساخته دیگری، با سازوکار راحت نبشی و میلگرد‌ها و... اجرا می‌شود.

۲- انواع سقف کاذب بر اساس کاربرد

تقسیم‌بندی عمده دیگر برای انواع سقف کاذب بر اساس کاربرد انجام می‌شود و سه دسته کلی مسکونی، عمومی و تخصصی را شامل می‌شود. برای مثال از انواع  سقف کاذب یکپارچه بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. یا سقف کاذب آلومینیومی برای مکان‌های عمومی‌ای مناسب است که نیاز به دسترسی تجهیزات و قابلیت جابه‌جایی تایل‌ها زیاد باشد. یا از انواع تصصی‌ سقف کاذب آکوستیک در ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که عدم انتقال صدا در آن‌ها یک مزیت کاربردی به شمار می‌آید.

، ارائه خدمات به سایر شهرستان‌ها هم امکان استفاده از خدمات خرید و نصب سقف حیاط خلوت از نورگیر ساز از معتبرترین مراکز خرید تهران را فراهم می‌کند و به‌عنوان یکی دیگر از خدمات اصلی نورگیر ساز، شناخته شده است. ‌

۳- انواع سقف کاذب بر اساس جنس

انواع سقف کاذب مورد استفاده در روش‌ها و موارد کاربردی مختلف به شکل تایل‌های از پیش ساخته شده از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سقف کاذب PVC، آلومینیومی، گچی و... است.

استفاده از پلی کربنات در ساخت سقف های شفاف روز به روز در حال افزایش است.در واقع می توان گفت که این نمونه از  امروزه بسیار مورد استفاده بوده است و پلی کربنات با سابقه بیشتر از نیم قرن استفاده، به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات بازار به شمار می رود. در نظر داشته باشید که برای ورق هایی که با پلی کربنات تولید می شوند، می توانیم موارد استفاده بسیار گسترده ای را انتظار داشته باشیم. در واقع این سری از محصولات برای ساختمان سازی و نصب به عنوان سقف بسیار پرکاربرد می باشد. در نظر داشته باشید که قیمت سقف پلی کربنات به عنوان یکی از مهم ترین مسائل پیش رو برای تمامی خریداران می باشد .

مدل سازی سقف کاذب در ساختمان چند طبقه

سقف کاذب

سقف کاذب یا سقف ثانویه یکی از قسمت‌های انواع سازه معماری و ساختمان‌سازی است که به روش‌های گوناگونی و متریال مختلف در زیر سقف اصلی اجرا شده و امکانات و مزایای عمومی و منحصر به نوع سقف کاذب را ارائه می‌دهد. رفع ایراد‌های ظاهری و تزئین دکوراسیون داخلی، کوتاه کردن سقف و همین‌طور ایجاد فضای مناسب و کافی برای قرار گرفتن تجهیزات و تأسیسات مختلف از مهم‌ترین کاربرد‌های سقف کاذب است و مدل‌سازی و استفاده از آن را در ساختمان‌های عمومی و مسکونی یک یا چند طبقه معنا می‌بخشد. روش کلی اجرا و متریال سقف کاذب به دلیل ویژگی‌های عمومی وزن پایین و اجرای سریع و راحت، به‌عنوان سقف پاسیو و هر نوع نورگیر سقفی یا سقف حیاط خلوت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر ارائه امکانات، روشی کلی و چندجانبه محسوب می‌شود. انواع سقف کاذب مزایا و کاربرد این سازه را به دقت از هم تفکیک می‌کند و چه به‌صورت یکپارچه و چه به‌صورت تایل‌ها با ابعاد مشخص (عموماً ۶۰ در ۶۰) موارد استفاده فراوانی را دربر می‌گیرد.

مزایای انواع استفاده از سقف کاذب

 

سقف کاذب با توجه به نوع و ویژگی‌هایی که جنس و کاربرد آن در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد متفاوت است و به همین دلیل مزایای آن هم باید با توجه به نوع سقف کاذب بررسی شود.

  • مزایای سقف کاذب PVC: اجرای سریع- ارزان- ضد رطوبت و مناسب مناطق شرجی یا فضا‌های سرویس بهداشتی و حمام- تنوع رنگ و طرح بالا- فراهم کردن شرایط کاربردی برای سایر تجهیزات و اتصالات- قابل شستشو
  • مزایای سقف کاذب آلومینیومی: هماهنگ با فعالیت‌های تأسیساتی بالا و پرحجم- هماهنگ با انواع سیستم‌ها و مدل‌های نورپردازی- قابلیت پرتابل همه تایل‌ها- طرح‌های متنوع- دوام و طول عمر بالا
  • مزایای سقف کاذب گریلیوم: ایمنی بالا به دلیل استفاده از آلیاژ ترکیبی آهن و آلومینیوم- ظاهر مشبک و زیبا- برقرار کردن امکان تهویه مناسب هوا- مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی- فراهم کردن امکان استفاده از سقف کاذب در مکان‌های پرجمعیت و حساس عمومی مانند مترو.
  • مزایای سقف کاذب رابیتس: انعطاف بالا در اجرا و اعمال طرح‌های گوناگون توسط گچ کار- هماهنگی با طراحی داخلی ساختمان‌های مسکونی- سازگاری با روش‌های نورپردازی، عایق‌بندی و تأسیساتی دیگر.
  • مزایای سقف کاذب گچی: ارزان بودن- سبک بودن- قابلیت تعویض- عدم تغییر رنگ و شکل در برابر نور خورشید- تنظیم میزان دما و رطوبت محیط
  • مزایای سقف کاذب آکوستیک: ایزوله کردن محیط‌های مختلف (اغلب سینما‌ها، سالن‌ها، استودیو‌ها و... ) نسبت به صدا و حرارت- برخورداری از مزایای عمومی انواع سقف کاذب به‌صورت تایل (اجرای راحت و... )

مراکز خرید و نصب سقف کاذب در تهران

مراکز فروش عمده یا جزئی متریال سقف کاذب در تهران برای پوشش دهی بهتر در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند اما ارائه خدمات اجرا و نصب سقف کاذب هم توسط این مراکز اهمیت زیادی دارد. در بیشتر موارد مربوط به اجرای پروژه‌های ساختمانی و طراحی داخلی، خرید متریال بهتر است با انتخاب شرایط و نوع خدمات نصب و اجرا هم همراه باشد تا این دو فرآیند تأثیرگذار و مهم در هماهنگی بیشتری باهم انجام شود و اصطلاحاً هزینه‌های مربوط به خرید و حمل‌ونقل و به خدمت گرفتن نیرو‌های اجرایی چند‌پاره و افزایشی نشود. شرکت نورگیر ساز به‌عنوان یک مجموعه فعال در این زمینه تمامی هزینه‌های مربوط به مصالح، حمل‌ونقل و اجرای سقف کاذب را بر اساس یک مدل‌سازی دقیق و کارشناسی شده به مشتری‌های خود ارائه می‌دهد و به همین دلیل احتمال هدر رفت هزینه‌ها یا نامطلوب شدن نتیجه کار پایین می‌آید. علاوه بر این، ارائه خدمات به سایر شهرستان‌ها هم امکان استفاده از خدمات خرید سقف کاذب ازشرکت نورگیر سازاز معتبرترین مراکز خرید تهران را فراهم می‌کند و به‌عنوان یکی دیگر از خدمات اصلی نورگیر ساز، شناخته شده است. ‌

منبع:

https://norgirsaz.com/