شاید اولین گزینه‌ای که در ذهن برای ارسال بسته‌های پستی به خارج تداعی می‌شود، همان پست اکسپرس بین‌المللی باشد. از دیرباز تا به امروز، پست یک روش ایمن و مطمئن برای ارسال مرسولات پستی بوده و هست. همه‌ی ما با پست و مزایا و محاسن آن برای حمل‌ونقل داخلی و خارجی آشنایی داریم و در بسیاری موارد، آن را به سایر شیوه‌های حمل‌ونقل ترجیح می‌دهیم. اگر بخواهیم یک بسته پستی را به خارج از کشور ارسال کنیم، به طور حتم مساله قیمت و هزینه‌ی ارسال‌ آن، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ی ما خواهد بود. همراه این مقاله باشید تا راجع به پست اکسپرس و هزینه‌ی آن بیشتر بدانیم.

پست اکسپرس چیست؟

اکسپرس، به معنی سریع و سریع‌السیر است. پست اکسپرس، روشی از ارسال مرسوله از طریق پست می‌باشد که بسته پستی را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده می‌رساند.

پست اکسپرس بین‌المللی، از طریق هوایی و ارسال با هواپیما بوده و بسته‌های پستی را بین 5 روز کاری تا 14 روز کاری، از مبدا تا مقصد ارسال می‌کند. البته این بازه‌ی زمانی ممکن است در برخی موارد خاص تغییراتی داشته باشد. پست اکسپرس، به بیشتر کشورهای جهان انجام می‌گیرد و یکی از مورد اعتماد‌ترین شیوه‌های ارسال کالا در جهان می‌باشد.

پست اکسپرس چیست؟

ویژگی‌های پست اکسپرس بین‌المللی

  • مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی
  • ارسال مرسوله در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • ارسال و تبادل مرسولات به بیشتر کشورهای جهان
  • ارائه سرویس DTD یا همان DOOR TO DOOR که دریافت مرسوله را از درب منزل فرستنده و ارسال آن تا درب منزل گیرنده را پشتیبانی می‌کند.
  • قابلیت پیگیری آنلاین و لحظه‌ای مرسوله از طریق کد رهگیری
  • اطمینان و امنیت بالاتر

روش ارسال بسته از طریق پست اکسپرس

پست اکسپرس، به دو شیوه انجام می‌گیرد. پست اکسپرس داخلی و پست اکسپرس بین‌المللی یا خارجی.

برای پست اکسپرس داخلی باید به ادارات پست که همان زیر مجموعه اداره ملی پست ایران هستند، مراجعه کنید. اما برای ارسال مرسولات به خارج از کشور یا برعکس، باید به یک شرکت‌ حمل‌ونقل بین‌المللی که کار پست اکسپرس انجام می‌دهد، رجوع کنید.

با مطرح شدن روند خصوصی‌سازی در کشور، بخش پست بین‌الملل به شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی واگذار شد. به همین دلیل، برای ارسال بسته به خارج از کشور، باید به شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل مراجعه فرمایید.

هزینه پست اکسپرس

 عوامل مختلفی در هزینه‌ پست اکسپرس بین‌المللی دخیل هستند. فاصله‌ی مبدا تا مقصد و بعد جغرافیایی، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در تعیین قیمت نقش دارد. علاوه بر آن، وزن مرسوله و حجم آن نیز تاثیر بسیاری در افزایش هزینه پست دارد.

برای محاسبه هزینه پست اکسپرس، وزن جرمی و وزن حجمی بسته اندازه‌گیری می‌شود و هر کدام که عدد بزرگتری باشد، مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. به این معنی که اگر وزن بسته سنگین‌‌تر باشد، هزینه ارسال بر اساس وزن خواهد بود. اما در صورتی که وزن بسته کمتر از حجم آن باشد و بسته دارای حجم بزرگتری باشد، مبنای قیمت بر اساس حجم خواهد بود.

به غیر از موارد گفته شده، ممنوعیت و عدم ارتباط بین دو کشور مبدا و مقصد نیز عامل دیگری است که در افزایش هزینه‌ی پست اکسپرس موثر است. به عنوان مثال، برخی از کشورها با یکدیگر مناسبات سیاسی و بازرگانی ندارند. برای ارسال کالا به این کشورها، در ابتدا مرسوله به کشور واسط ارسال شده و پس از طی کردن مراحل گمرکی به مقصد نهایی ارسال می‌شود. بدیهی است این پروسه، مشمول زمان ارسال بیشتر و هزینه‌ی بالاتری خواهد شد.

هزینه پست اکسپرس

چه لوازمی را می‌توان از طریق پست بین‌المللی ارسال یا دریافت کرد؟

ارسال مرسوله از طریق پست بین‌المللی، قوانین و مقررات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، مایعات، مواد منفجره، مواد مخدر، اشیاء قدیمی و عتیقه را نمی‌توان از طریق پست ارسال یا دریافت نمود.

علاوه بر این، هر کشور بسته به مسائل فرهنگی و سیاسی، قوانین خاص خودش را نیز دارد. به عنوان مثال، در کشور ایران، دریافت یا ارسال ادوات قمار و مشروبات الکلی و هر چیز دیگری که با شرع اسلامی مشکل داشته باشد را نمی‌توان از طریق پست ارسال نمود. پر واضح است که این ممنوعیت ممکن است برای بسیاری از کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

پیشنهاد می‌دهیم قبل از ارسال هر گونه بسته‌ی پستی، راجع به ممنوعات پستی در کشور مبدا و مقصد، اطلاعات کسب کنید. برای این منظور، می‌توانید با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که قرار است ارسال پستی را برایتان انجام دهد، مشورت و نظرخواهی کنید.

سایر روش‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

همانطور که اشاره شد، بسیاری از وسایل را نمی‌توان از طریق پست اکسپرس بین‌المللی ارسال نمود. برای ارسال مرسولاتی که امکان ارسال آن‌ها از طریق پست نیست، باید از سایر شیوه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا استفاده کنید.

به طور کلی، چهار شیوه‌ برای ارسال مرسولات به خارج از کشور یا بالعکس وجود دارد.

  • حمل‌ونقل دریایی و آبی

بیش از دو سوم بار‌های ارسالی در جهان، ازین طریق جابجا می‌شوند. هزینه‌‌ی ارزان و قدرت انتقال اجسام بزرگ و غول‌آسا، از مزیت‌های حمل دریایی است. عدم دسترسی همه‌ی مناطق با آب‌های آزاد جهان، یکی از محدودیت‌های حمل‌ونقل دریایی است.

  • حمل‌ونقل هوایی

سرعت انتقال و امنیت حمل هوایی بسیار بالا می‌باشد. انواع خدمات رفاهی برای فرستنده و گیرنده، مانند خدمات DOOR TO DOOR ، در این شیوه ارائه می‌شود. هزینه‌ی ارسال بار از طریق حمل‌ هوایی، بیش از سایر روش‌های دیگر حمل‌ونقل بین‌المللی است.

  • حمل‌ونقل ریلی

حمل‌ونقل ریلی وابسته به خطوط آهن بوده و تنها در مناطقی انجام می‌گیرد که خط آهن وجود داشته باشد. این روش، معمولا برای کشورهای هم‌جوار و هم‌مرز صورت می‌گیرد. سوخت، مایعات، ماشین و ... به وسیله‌ی حمل‌ونقل ریلی انجام می‌گیرد. هزینه‌ی ارسال کالا به وسیله‌ی حمل ریلی ارزان و مقرون‌به‌صرفه بوده و روش مناسبی برای کشورهایی است که اتصال دریایی با یکدیگر ندارند.

  • حمل‌ونقل زمینی یا جاده‌ای

در دسترس‌ترین شیوه‌ی حمل‌ونقل برای کشورهای همسایه و هم‌مرز حمل‌ونقل جاده‌ای است. این روش، به علت فراوانی و دسترسی آسان، به عنوان حمل پشتیبان کاربرد دارد. به این معنی که بار تا بندر یا مناطقی که فرودگاه وجود دارد ارسال می‌شود و پس از آن، از طریق حمل جاده‌ای به شهری که امکانات مورد نظر نیست ارسال می‌شود.

حمل‌ جاده‌ای ارزان‌قیمت و در دسترس است، اما در مسافت‌های طولانی و بین کشورهایی با فاصله‌ی جغرافیایی زیاد، قابل استفاده نیست.

سایر روش‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

سخن پایانی

بهترین روش برای ارسال کالا به کشورهای مختلف دنیا، بهره‌گیری خدمات از یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی با سابقه و متخصص است. شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، با قوانین گمرکی و محدودیت‌های مختلفی که در روند ارسال کالا وجود دارد، آشنایی دارند و پروسه‌ی انتقال کالا را با سهولت بیشتر، زمان کمتر و هزینه‌ی اقتصادی‌تر به انجام می‌رسانند.

چنانچه قصد دارید مرسوله‌ای را به خارج از ایران و بالعکس ارسال کنید، پیشنهاد می‌دهیم با شرکت ستاره آبی دریا  BSL تماس بگیرید. همکاران ما در  BSL با صبوری فراوان و در اسرع وقت، به تمام پرسش‌ها و ابهامات شما پاسخ خواهند داد.