میدان سرخ یکی از دیدنی های شهر مسکو است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و جاذبه های دیگری نیز در اطراف آن قرار دارند.

درست در کنار دیوار شمال شرقی کاخ کرملین، میدان سرخ مشهور قرار دارد که منطقه ای سنگفرش شده در قلب مسکو است. میدان سرخ، تاریخی ترین میدان مسکو است و قدمت آن به قرن یازدهم میلادی می رسد. میدان سرخ در طول تاریخ این هزار سال، مرکز زندگی سیاسی، اجتماعی و مذهبی در روسیه بوده است.
تعداد زیادی از ساختمان های اولیه اطراف این میدان در قرون وسطی ساخته شده اند و تا به امروز باقی مانده اند. امروزه میدان سرخ مسکو هنوز میزبان برخی از مهم ترین رویدادهای کشور مانند جشن های مشهور جهانی سال نو و رژه سرآمد در روز پیروزی است.
در سال 1990 کرملین و میدان سرخ با هم به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شدند، این میدان ارگ سابق تزارها بوده است. میدان سرخ از لحاظ تاریخی نیز اهمیت داشته است و مکانی برای رویدادهای مهم این کشور در طول سالیان مختلف بوده است.

نمایی از میدان سرخ مسکو

نمایی از میدان سرخ مسکو

تاریخچه ای از میدان سرخ

علت نامگذاری میدان سرخ مسکو این است که در زبان روسی قدیم به هر چیز زیبا و مهم سرخ یا قرمز می گفتند، میدان سرخ در روسی به معنای میدان زیبا است.

میدان سرخ همیشه میدان اصلی شهر بوده است و تاریخچه آن به دهه 1490 باز می گردد، بازرگانان از سراسر جهان برای تجارت به اینجا می آمدند.
این میدان تبدیل به یک بازار بزرگ شد، فریادهای عمومی احکام تزارها را اعلام کردند و مردم برای شنیدن این خبر به میدان سرخ آمدند.
همچنین در روزهای جشن های بزرگ سال نو میلادی، راهپیمایی های مذهبی در این میدان برگزار می شد و میدان را به کلیسایی در فضای باز تبدیل می کرد.
پس از اینکه پتر کبیر، سنت پترزبورگ را پایتخت امپراتوری اعلام کرد، میدان سرخ جایگاه خود را به عنوان مرکز ایالت روسیه از دست داد
میدان سرخ تنها 300 سال بعد زمانی که کمونیست ها مقر قدرت را به مسکو منتقل کردند، به بخشی برجسته از جامعه روسیه تبدیل شد.
پس از انقلاب، میدان سرخ اهمیت خود را حفظ کرد. مقبره لنین در نزدیکی دیوار کرملین ساخته شد و میدان را به مرکز ایدئولوژیک مسکو سرخ تبدیل کرد
این میدان همواره به عنوان صحنه ای برای رژه نظامی مشهور بود. یک اتفاق باورنکردنی در سال 1987 در میدان سرخ رخ داد. یک هوانورد آماتور آلمانی به نام ماتیاس روست به طور غیرقانونی در نزدیکی میدان سرخ فرود آمد.
اینکه چگونه یک پسر 19 ساله موفق شد از سیستم دفاعی شوروی عبور کند، هنوز یک راز باقی مانده است. پرواز موفقیت آمیز ماتیس روست نشانه آن بود که سیستم قدیم شوروی آنقدر قدرتمند نبود. به دنبال آن اصلاحات میخائیل گورباچف انجام شد و به پایان دادن به جنگ سرد کمک کرد.
میدان سرخ در 100 سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. بازدیدکنندگان تور روسیه هم اکنون نیز به میدان سرخ می آیند تا از معماری زیبای آن لذت ببرند.

جاذبه های گردشگری اطراف میدان سرخ

در اطراف این میدان جاذبه های دیدنی فراوانی وجود دارد و هر سال در تعطیلات زمستانی، میدان سرخ به جادویی ترین مکان در مسکو تبدیل می شود. شما می توانید در قلب شهر اسکیت روی یخ انجام دهید و شیرینی های مختلف را بچشید.

1- کاخ کرملین

برج ها و دیوارهای قطور و قرون وسطایی کرملین نمایی زیبا به این میدان داده است. حضور کرملین آنقدر تحسین برانگیز است که می توان از دیگر جاذبه های اطرف این میدان صرف نظر کرد.
در پشت دیوارهای قرمز آن، گنجینه های فرهنگی جذابی مانند صندوق الماس روسیه و کلیسای جامع بشارت نهفته است. همچنین این کاخ محل اقامت رسمی پوتین است.

موزه لنین

موزه لنین

2- مقبره لنین

مقبره لنین که زیر سایه دیوارهای کرملین ساخته شده است، در مقایسه با معماری اطراف آن بسیار کوچک است. ساختار هرمی آن نیز بسیار کوچکتر از آن است که حتی کسری از جمعیتی را که ساعت ها بیرون صف می کشند، در خود جای دهد
این مقبره معروف در میدان سرخ، محل دفن لنین است و یک تابوت با جسد مومیایی شده او به نمایش گذاشته شده است

3- کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل در قرن شانزدهم به دستور ایوان مخوف ساخته شد، این کلیسا در افسانه ها آمده است. مردم در افسانه ها می گویند که تزار بی رحم روسیه معمار را کور کرد تا از ساختن ساختمان باشکوه تر برای دیگران جلوگیری کند
هیچ کلیسای ارتدکس، چه در گذشته و چه در حال حاضر، هرگز به این شکل ساخته نشده است. ارتفاع کلیسای جامع سنت باسیل 65 متر است. برای مدت طولانی، تا پایان قرن شانزدهم، این بلندترین ساختمان در مسکو بود
9
معبد مستقل بر روی یک پایه ساخته شده اند و توسط گذرگاه های طاقدار داخلی که با تزئینات به شکل گیاهان و گل تزئین شده اند به هم متصل می شوند.

4- لوبنویه مستو

سکوی بیضی شکل و سنگی نزدیک سنت باسیل که اغلب نادیده گرفته می شود لوبنویه مستو نامیده می شود. لوبنویه مستو یک سکوی سنگی به طول 13 متر است که در میدان سرخ مسکو در مقابل کلیسای جامع سنت باسیل واقع شده است.
نام آن از کلمات روسی "پیشانی" (لوب) و "مکان" (مستو) گرفته شده است. این سکو، گمان می رود در دهه 1530 با آجر ساخته شده است.

5- موزه تاریخی دولتی

موزه تاریخی دولتی در مسکو، واقع در طرف مقابل میدان سرخ از کلیسای جامع سنت باسیل قرار دارد. در این موزه مجموعه ‌های خطی از مهم‌ ترین مجموعه ‌های جهان برای مطالعه فرهنگ اولیه روسیه قرار دارد.
ساختمان آجر قرمز آن که در سال 1874 توسط ولادیمیر شرود طراحی شده است، نمونه ای عالی از سبک احیای روسی است که نقوشی از معماری مسکووی را در خود جای داده است.
این موزه به نظر می رسد قرن ها قدمت داشته باشد، ساختمانی که در شیب بالایی میدان سرخ قرار دارد، نسبتاً جدید است. که در قرن 19 ساخته شده است
برخلاف تمام ساختمان‌های دیگر، این بنا توسط تزار ساخته نشده است. در عوض، مورخان پرشور روسی برای جمع آوری بودجه کافی برای ایجاد  این موزه ی برجسته گرد هم آمدند

6- مرکز خرید GUM

GUM به روسی به معنی فروشگاه است. این مجموعه در دهه 1890 ساخته شد و ساختمانی زیبا با سقف شیشه ای است که یادآور ایستگاه های راه آهن قرن نوزدهم لندن و پاساژ خرید زیبای میلان است
GUM
در سال 1953 به عنوان یک فروشگاه بزرگ بازگشایی شد و یکی از معدود مراکز خرید در اتحاد جماهیر شوروی بود که با کمبود مواجه نشد، به این معنی که صف های طولانی مشتری را جذب می کرد که اغلب در سراسر میدان سرخ امتداد داشتند
این مرکز خرید در طول اتحاد جماهیر شوروی، نقش های بسیاری را ایفا کرد. در ابتدا، بوتیک ها به آپارتمان های عمومی تبدیل شدند، که بعداً به دفاتر اداری تبدیل شدند که در نهایت به مغازه های شوروی تبدیل شدند.
 
در طول تاریخ خود، جسد همسر دوم استالین پس از خودکشی او و همچنین یک بوتیک مخفی و مجلل به نام «بخش 22» را در خود جای داده بود که لباس هایی مانند کت و شلوارهای شانل را به کسانی که ارتباط خوبی با حزب حاکم داشتند می فروخت.

جشنواره های میدان سرخ

در میدان سرخ مسکو جشن ها و فستیوال های متعددی در طول تاریخ این کشور برپا شده است، که مردم بسیاری در آن شرکت داشته اند.
امروزه نیز این جشن ها برگزار می شود و گردشگران بسیاری از سراسر جهان با تهیه تور مسکو برای دیدن این جشن ها به مسکو سفر می کنند و از نزدیک به تماشای آن ها می پردازند.

رژه پیروزی

نهم ماه مه روز پایان یافتن جنگ بزرگ میهنی، مهمترین تعطیلات اتحاد جماهیر شوروی بوده است. اما امروزه سال نو جایگاه خود را به عنوان محبوب ترین تعطیلات روسیه بازیافته است.
دیدنی ترین رژه ها از سال 1945 در میدان سرخ برگزار شده است و هر سال که می گذرد، رژه ها بزرگتر و بهتر می شوند. همراه با نمایش قدرت نظامی، هزاران نفر از شهروندان جمع می شوند تا صفوف جاویدان را تشکیل دهند. حمل عکس بستگان مرده بر روی چوب به عنوان یادآوری تلخ از تلفات جنگ نیز دیده می شود.

جشنواره های میدان سرخ مسکو

جشنواره های میدان سرخ مسکو

جشنواره موسیقی نظامی 

اگرچه این جشن ممکن است برای خارجی ها چندان شناخته شده نباشد، اما یک رویداد بین المللی است. از آغاز در سال 2007، گروه موسیقی ارتش روسیه از دوازده گروه دیگر کشور دعوت کرده است تا هر سال در ماه اوت در میدان سرخ آن را اجرا کنند. عاشقان موسیقی و ارتش به طور یکسان از سراسر روسیه و فراتر از آن به ویژه برای تماشای این اجرای عظیم می آیند.

شب سال نو

جشن‌ های سال نوی روسیه افسانه ‌ای هستند و جشن سالانه میدان سرخ بزرگ ‌ترین آن ها است. در آستانه سی و یکم، کل میدان سرخ به یک سرزمین عجایب زمستانی با یک زمین یخ غول پیکر، سرسره های یخی و یک بازار کریسمس به اندازه یک روستا تبدیل می شود.
در شب، هزاران نفر برای نوشیدن، رقصیدن و آواز خواندن در میدان جمع می شوند. محبوب ‌ترین نوازندگان و خوانندگان روسی صحنه‌ های بزرگ میدان سرخ را زیبا می ‌کنند و پس از سخنرانی سال نو رئیس جمهور روسیه آقای پوتین نیز سخنرانی می کنند، و در آخر نیز آتش‌ بازی‌ های شگفت‌ انگیزی انجام می شود.

سخن آخر

میدان سرخ یکی از معروف ترین مناظر مسکو برای دیدن است. میدان سرخ با آجرهای قرمز دیوارها و برج های کرملین احاطه شده است، بنابراین بسیاری از مردم فکر می کنند که نام خود را از آنها گرفته است. اما در زمان‌ های قدیم، روس ‌ها به هر چیزی که زیبا و مهم بود قرمز یا سرخ می ‌گفتند و نام این میدان نیز به معنای میدان زیبا است.

در اطراف این میدان جاذبه های دیدنی مانند کاخ کرملین، مقبره لنین، کلیسای جامع سنت باسیل، لوبنویه مستو، موزه تاریخی دولتی و مرکز خرید GUM قرار دارد.
در این میدان سالیان سال است که جشنواره ها و فستیوال های متعددی برگزار می شود، از جمله معروف ترین آن می توان به شب سال نو، جشنواره موسیقی نظامی و رژه پیروزی اشاره کرد.

برای رزرو هتل مسکو می توانید به سایت آژانس هواپیمایی الفبای سفر مراجعه کنید و نازل ترین تورها و هتل ها را به صورت آنلاین تهیه کنید.

سفرهای لوکس و ارزان با آژانس هواپیمایی الفبای سفر

با رزرو انواع تور مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر (Alefbatour.com)، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید.

ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویاهایتان هستند.