موزه فرهنگ آنکارا ترکیه : شهر آنکارا یکی شهرهای قدیمی باستانی از کشور ترکیه بوده که توریست ها و گردشگران تور آنکارا در آن میتوانند با فرهنگ غنی مردم ترکیه به خصوص شهر قدیمی آناتولی آشنا شوند. به طور کلی این شهر موزه های مختلف و مکان های باستانی بسیار زیادی دارد. این موزه آنکارا به خاطر وجود آثار باستانی و تاریخی بسیار با ارزشی که داشته بین توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری آنکارا بسیار محبوب واقع شده است. در این موزه میتوان آثاری مربوط به دوران عثمانی، سلجوقی و ماقبل را دید. همینطور اطلاعات بسیاری درباره تاریخ و فرهنگ ترکیه و نحوه زندگی اجداد این کشور میتوان در این موزه بدست آورد. در بدو ورودتان به این موزه مجسمه آتاتورک که سوار بر اسب بوده در حیاط میتوانید ببینید. 

موزه فرهنگ آنکارا ترکیه

معماری زیبای موزه فرهنگ آنکارا

این موزه بین سال های 1925 تا 1928 بوسیله معمار عارف حکمت کویون اوقلو ساخته شده است. این معمار یکی از بهترین معمارهای دوران خود در کشور ترکیه بوده و سنگ های مرمری سفید دارد. موزه فرهنگ آنکارا در محل درب ورودی خود دارای ایوان بزرگ و بسیار زیبایی می باشد. در این موزه بین سال های 1938 تا 1953 تابوت آتاتورک نگه داشته می شد تا اینکه در سال 1953 بعد از ساخته شدن آنیت کابیر یعنی مقبره آتاتورک این تابوت به آنجا انتقال یافت.

معماری زیبای موزه فرهنگ آنکارا

مجموعه ‌ها و آثار موجود در موزه فرهنگ آنکارا

موزه فرهنگ آنکارا دارای مجموعه ها و آثاری بسیار دیدنی بوده که در منطقه های گورس، میلاس، کولا، پرگامون، کارمان و نیغده در طول حفاری های مختلف پیدا و کشف شده اند. این مجموعه ها شامل موارد زیر می باشند :

  • ظروف و کوزه ‌های سفالی و لعابی برای دوران بسیار قدیم سلجوقیان
  • ادوات جنگی و وسیله ‌های آهنی برای دوران باستانی
  • جواهرات، لباس ‌ها، کفش‌ ها، روسری ‌ها، لباس‌ های مراسم و … مربوط به دوران مدمان قدیم
  • قابلمه‌ ها و وسایل زندگی روزمره باستانی
  • دستگاه ‌های ریسندگی برای دوران آناتولی و عثمانی
  • کتیبه‌ های قدیمی و آثار نگارشی باستانی برای دوران سلجوقی و بیزانسی
  • کتب قدیمی در کتابخانه ‌ای نفیس از کتاب‌ های دست‌ نویس بسیار قدیمی و ارزنده
  • مجسمه ‌های بزرگ و کوچک
  • و موارد کوچک و بزرگ دیگر مربوط به دوران قبل از میلاد تا دوران حاضر

مجموعه ‌ها و آثار موجود در موزه فرهنگ آنکارا

دسترسی های نزدیک به موزه فرهنگ آنکارا

این موزه در خیابان آتاتورک آنکارا قرار داشته و توریست ها و گردشگران تور ارزان آنکارا میتوانند با استفاده از اتوبوس، تاکسی و مترو به راحتی به موزه فرهنگ آنکارا برسند. این موزه در فصل زمستان هر روز به جز روزهای دوشنبه از ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر و در فصل تابستان از ساعت هشت صبح تا هفت بعد از ظهر باز می باشد. ورودی به این موزه برای هر نفر ده لیر است. نکته قابل توجه اینجاست که عکسبرداری با فلش در داخل مجموعه ممنوع می باشد.