موزه توپکاپی : قصر توپکاپی یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های تاریخی استانبول است و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های این کشور محسوب می‌شود که همواره تحسین بازدید کنندگان تور استانبول را به همراه دارد. این ساختمان یادآور دوران با شکوه امپراطور عثمانی است که قدمت آن به قرن 15 میلادی باز می‌گردد.

از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های شهر استانبول، جاذبه ای که اگر از آن بازدید نکنید واقعا آن را از دست داده اید، موزه توپکاپی بوده که میان خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته. همینطور منظره زیبا و پانورامایی از تنگه بسفر دارد. کاخ موزه توپکاپی یکی از بهترین باغ های شهر را داشته و معروفیت زیادی بین توریست ها و گردشگران دارد. این موزه سالیانی پیش یکی از بهترین قصرها و کاخ های زمان پادشاهی عثمانی شناخته شده و در یونسکو به ثبت رسیده است. یکی از دلایلی که باعث شده این بسیار مهم واقع شود، وجود خرقه و شمشیر پیامبر اسلام و همچنین آثاری از تمدن اسلام در این موزه است. موزه توپکاپی در کنار مسجد سلطان احمد استانبول یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و زیبای این شهر قرار گرفته. هر دو ساختمان ها در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته اند و اطراف آنها را هتل ها و مسافرخانه های زیادی موجود میباشد.

در گذشته از قصر توپکاپی به عنوان اقامتگاه اصلی و دفتر سلطنتی اداره امپراطوری عثمانی در قرن 15 استفاده می‌شده است. ساخت این قصر در سال 1459 میلادی به دستور سلطان محمد فاتح، یعنی شش سال پس از تسخیر قسطنطنیه توسط امپراطوری عثمانی آغاز شده  است.

موزه توپکاپی

تاریخچه کاخ موزه توپکاپی

زمانی که برای نخستین بار ساختمانی در استانبول در زمان باستان و بوسیله رئیس مگاریان‌ها در قرن 7ام قبل از میلاد ساخته شود، این کاخ نیز همان جا ساخته شد. توپکاپی اولین قصری است که امپراطوری عثمانی بعد از گرفتن استانبول در سال 1459 موفق به ساخت آن شدند. این کاخ با دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده و تا شش سال طول کشید. این کاخ در زمان عثمانی محل استراحت واقامتگاهی اصلی برای سلطان های عثمانی بوده که با تحقیقات انجام شده، حدود چهارصد سال از ششصد سالی که حکومت کرده اند در این کاخ اقامت داشتند. این کاخ مکان مهم در همان زمان بوده چرا که از آن به عنوان مرکز اداری این امپراطوری بزرگ استفاده میکردند. تا به امروز که این کاخ باشکوه و بی نظیر را به یک موزه تبدیل کرده اند تا توریست ها و گردشگران تور استانبول بتوانند به راحتی از این کاخ دیدن کنند. 

موزه توپکاپی

نام این مجموعه در ابتدا Yeni Saray بود اما در قرن 19 به قصر توپکاپی تغییر یافت که به دروازه کانن (Cannon Gate) ترجمه شده است. پس از ساخت ساز اولیه، این قصر همچنان در دست بازسازی است و در طول قرن‌های مختلف نیز در حال گسترش بوده است. یکی از دلایل این کار خرابی‌های بوده که همواره به علت بلایای طبیعی به این مجموعه وارد می‌شده برای مثال این کار در اثر زلزله ویران کننده در سال 1509 و آتش سوزی 1665 آسیب‌های فراوانی به قصر توپکاپی وارد شده است که نیاز به تعمیر اساسی پیدا کرد.
قبل از اینکه بازدید کنندگان تور ترکیه وارد قصر توپکاپی شوند، از همان دور نمای بیرونی و دروازه‌های زیبای قصر چشم‌ها را جذب می‌کند، و درون حیاط آن چشمه‌های زیبای رکوکو مربوط به سلطان احمد سوم به شما خوش آمد می‌گوید. این کاخ هیجان انگیز دارای 4 حیاط و ساختارهای مختلفی مانند حرم‌سرا (جایی که خانواده سلطنتی در آن اقامت داشتند) و ساختمان شورا (محلی که جلسات دولتی در آن برگزار می‌شده) در آن وجود دارد.
برخلاف قصرهای اروپایی که در آن ساختمان بزرگ با انبوهی از باغ‌ها احاطه می‌شود؛ قصر توپکاپی در اطراف خود دارای ساختمان‌هایی مانند آشپزخانه، سربازخانه، کیوسک‌ها و خوابگاه‌ها است. از قرن 17 رفته رفته اهمیت این کاخ کمتر شد و کاخ‌های جدیدی در اطراف تنگه بوسفر ساخته شد و در سال 1856، سلطان عبدالمجید، به کاخ دولماباهچه جدید نقل مکان کرد.