عریض ترین آبشار اروپا : در زبان لتونی به این آبشار ونتاس رومبا می گویند. آبشار ونتا رپید به طور کلی تنها دو متر ارتفاع داشته و یکی از ان ها کوچکترین آبشارهای دنیا بوده ولی ارتفاع کمی که داشته باعث شده تا عرض آن بسیار به چشم بیاید. این ابشار که لقب عریض ترین ابشار اروپا را گرفته در زمان سیل های بهاره عریض ترین حالت خود را داشته و به 270 متر میرسد. به همین خاطر این لقب کاملا برازنده اش است. حتی تابستان هایی که این ابشار دارای آب کمتری نمی باشد، عرضی حدودا 250 متر دارد. این رودخانه روی لایه صخره ای که دارای دولومیت مربوط به زمان دوونی بوده در جریان می باشد. لایه زیرین آن نیز متشکل از سنگ های دولمیتی شکننده ترین بوده که آرام آرام فرسایش ده و موجب ریزش لایه روی شده است. 

عریض ترین آبشار اروپا

استفاده از آبشار ونتا رپید در زمان قرون وسطی

در زمان قرون وسطی، این آبشار به عنوان یک مانع بر سر راه کشتی رانی داخلی بود. به همین خاطر در اواسط قرن هفدهم، یک گذرگاه در اطراف این آبشار ساخته شده ولی از آنجایی که کشتی ها هر روز بزرگ تر می شدند، ساخت این ابراه داخلی غیر ممکن شده و عملیات متوقف شد. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا در قسمت پایینی آبشار نیز میتوانند پل تاریخی آجری کولدیگا را تماشا کنند. 

استفاده از آبشار ونتا رپید در زمان قرون وسطی

بهترین زمان سفر به آبشار ونتا رپید

بهترین زمانی که لست تورز به توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا پیشنهاد میدهد تا از آبشار ونتا رپید در لتونی دیدن کنند، در فصل بهار و پاییز می باشد. در این دو فصل سطح آب بسیار بالا بوده و همینطور دیواره آبشار کوتاه می شود. در این صورت ماهی هایی که میخواهند به سمت بالای رودخانه حرکت کرده و تخم ریزی کنند، با پریدن در هوا از این آبشار بالا می روند. ماهیگیران محلی نیز از این فرصت برای صید کردن ماهی استفاده کرده و سبدهایی هم در راستای طولی آبشار قرار میدند تا ماهی صید کنند. 

بهترین زمان سفر به آبشار ونتا رپید