شهر گردشگری سافرانبولو در ترکیه : این شهر که از دید توریست ها و گردشگران به دور مانده در فاصله نود کیلومتری از قسمت شمالی پایتخت ترکیه و سی کیلومتری قسمت جنوبی دریای سیاه در استان قره بوک قرار دارد. شهر سافرانبولو در فاصله شش کیلومتری از قسمت مرکزی آن قرار داشته و به شهر زعفرانی گردشگری ترکیه معروف است. شهر زیبا و قدیمی سافرانبولو به خاطر قرار داشتن در بین کوه ها، داشتن جنگل های زیبای منطقه، معماری ابنیه، کوچه پس کوچه های باریک، سه دره جدای آن و ... به یکی از شهرهای توریستی این کشور تبدیل شده است. تقریبا نزدیک به 60000 نفر در این شهر زندگی می کنند. توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند با سفری کوتاه به شهر سافرانبولو در اقامتگاهی آرام و ساکت، ادامه تعطیلات خود را بگذرانند. در ادامه همراه لست تورز باشید تا بیشتر درباره پیشینه این شهر و جاذبه های گردشگری آن بدانید. 

شهر گردشگری سافرانبولو در ترکیه

تاریخچه شهر سافرانبولو ترکیه

محفوظ نگه داشتن آثار تاریخی و فرهنگی و ... در طول زمان های طولانی توسط مردم و مسئولین در این شهر باعث شده تا سافرانبولو در سال 1994 یکی از شهرهای میراث جهانی در لیست یونسکو باشد. شهر سافرانبولو جزو بیست شهر جهانی حفظ شده بوده و گذشته جالبی هم دارد. بعد از تحقیقاتی که باستان شناسان و تاریخ دانان روی این شهر انجام دادند، دریافتند که قدمت این شهر دیدنی به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد. زمانی سافرانبولو یکی از شهرهای سرزمین پفلاگونیا بوده و بعد از آن هم در زمان ها مختلف تحت کنترل حاکمیت های هیتی ها، کیمری ها، لیدی ها، پارس ها، هلنی ها، رومی ها، بیزانس، سلجوقیان و در آخر عثمانی ها بوده است. این شهر بوسیله ترکی های زمان موهیتین مسعود شاه یعنی پسر کیلیچ ارسلان دوم که یکی از سلطان های سلجوقی بوده فتح شده و در سال 1423 نیز به سلطه امپراطوری عثمانی درآمد. سافرانبولو در قرن هفدهم میلادی، یکی از مهم ترین مراکز تجارت و تبادل کالا در منطقه بوده که به پرورش، کشت و تولید زعفران مشغول بود. رفته رفته اهمیت این شهر بین بزرگان، افسران، وزرا و حتی تجار بیشتر شد تا جایی که تصمیم گرفتند بناهای قابل سکونت و ساختمان های عمومی باشکوه در آن بسازند. هر آنچه درباره تاریخچه این شهر تاکنون گفته ایم را میتوان به لطف مراقبت های مردم و مسئولین از شهر را در آن دید. 

تاریخچه شهر سافرانبولو ترکیه

جاذبه های گردشگری سافرانبولو

‏خانه های قدیمی و سنتی سافرانبولو

این خانه ها هرکدام در منطقه های جدا ساخته شده اند، اولین خانه در منطقه بازار برای اقامت در فصل های زمستان و پاییز و در سه دره کارشی، گوموش و آکچاسو قرار داشته و دیگری هم در منطقه باگلار برای اقامت در فصول بهار و تابستان ساخته شده است. امروزه این خانه های تاریخی و قدیمی برای جذب بیشتر توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ترکیه به یک موزه، مسافرخانه، هتل و مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شده است. این خانه ها هر سال در فصول مختلف، میزبان بسیاری از توریست های تور ارزان استانبول بوده که در کنار سفر خود به بزرگ ترین شهر ترکیه، تصمیم به بازدید از شهر زعفرانی سافرانبولو نیز گرفته اند. 

‏مزارع زعفران سافرانبولو

در گشت و گذار در سافرانبولو حتما از مزارع زعفران آن که این شهر را معروف کرده اند، دیدن کنید. از زمان قدیم، در بسیاری از زمین های این شهر گل زعفران کشت و برداشت می شد، به گونه ای که به شهر زعفران یا همان سافرانبولو نام گرفت و یکی از صادرات مهم در این منطقه شد. 

‏عمارت قدیمی حکومتی سافرانبولو 

این عمارت باشکوه روی بلندترین تپه شهر ساخته شده که از روی آن میتوان تمام شهر سافرانبولو و البته طلوع خورشید را دید. این عمارت در سال 1904 میلادی با دستور فرماندار انیس پاشا ساخته شده و متاسفانه در سال 1976 دچار آتش سوزی شد و بعد از بازسازی دوباره به یک موزه تاریخی، فرهنگی و هنری شهر تبدیل شده است. توریست ها و گردشگران تور ارزان ترکیه میتوانند هر روز هفته به جز دوشنبه ها از این بنا بازدید کنند.

‏برج ساعت سافرانبولو

این برج در قلعه قدیمی سافرانبولو که در سال 1797 میلادی به دستور عزت محمد پاشا و وزیر اعظم سلطان سلیم سوم ساخته شده است. تمام لوازم و اجزای مکانیکی این ساعت از شهر لندن آورده شده است.

‏تپه هیدیرلیک شهر سافرانبولو

از روی این تپه میتوان تمام شهر، خانه های امروزی، خانه های قدیمی، مساجد و بناهای تاریخی را دید. از بالای این تپه طلوع و غروب خورشید یکی از زیباترین چشم اندازهایی خواهد بود که تاکنون دیده اید. در زمان قدیم، مردم این شهر برای برگزاری نماز جماعت و یا هر مراسم دینی و اجتماعی دیگر این تپه را انتخاب می کردند. همینطور آرامگاه هایی از بعضی از افراد معروف و مقامات نیز بالای این تپه قرار دارند. امروزه روی این تپه چایخانه های سنتی و اماکن بسیار خوبی برای استراحت آماده شده است. 

‏خانه کایماکام

یکی از زیباترین بناهای قدیمی در شهر که طراحی کاملا کلاسیک و بسیار زیبایی داشته و به سبک عثمانی ساخته شده است، خانه کایماکام است. در ساخت این خانه بیشتر از چوب استفاده شده و چیدمان و دکوراسیون داخلی آن نشان دهنده سبک زندگی مردم در زمان قدیم بوده است. امروزه در اتاق های این خانه تندیس هایی با پوشش مخصوص در آن دوره قرار داشته که هرکدام فعالیت هایی مثل جشن ها، میهمانی ها، آداب حمام، محافل خانواده و ... را نشان میدهند. توریست ها و گردشگران میتوانند هر روز به جز روزهای دوشنبه از خانه کایماکام دیدن کنند. 

عمارت های کیلچی ممتاز

یکی دیگر از عمارت هایی که فوق العاده زیبا و باشکوه بوده و مورد توجه و استقبال توریست ها و گردشگران قرار گرفته اند، عمارت های کیلچی ممتاز است. مشخص است که در ساخت این عمارت های معروف، وسواس بسیار در مواد و مصالح داشته و فضایی بسیار زیبا و دلنشین را بوجود آورده اند.