با کاهش ویروس کرونا و افزایش واکسیناسیون در سراسر جهان کشورهای دنیا درهای خود را بر روی توریست های جهانی باز کردند. از جمله این کشورها که بسیار مورد علاقه ایرانیان است و هر سال توریستهای بی شماری از ایران به این کشور و شهرهای مختلف آن سفر می کنند با این حال بهتر است قبل از سفر از قوانین جدید مربوط به کرونا مطلع باشید. 

آخرین اخبار مربوط به سفر به ترکیه

‌در چارچوب اقدامات انجام شده برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19)، تصمیمات زیر در خصوص ورود به کشور ترکیه توسط مقامات جمهوری آن اتخاذ شده است:

مسافرانی که از ایران و مصر سفر می کنند موظفند حداکثر 72 ساعت قبل از ورود آزمایش PCR با نتیجه منفی یا کارت واکسیناسیون مبنی بر تزریق حداقل دو دوز از هر یک از واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ارائه دهند. همچنین یک دوز از واکسن جانسون و جانسون مورد تایید وزارت بهداشت کشور ترکیه است توجه داشته باشید که حداقل 14 روز از آخرین دوز واکسیناسیون شما باید گذشته باشد. 

همچنین مسافران ممکن است با استفاده از روش نمونه برداری در نقاط ورود به ترکیه تحت آزمایش PCR قرار گیرند. در این محدوده، این مسافران پس از گرفتن نمونه آزمایشی مجاز خواهند بود به مقصد نهایی خود بروند. در صورتی که نتایج آزمایش این افراد مثبت باشد، باید طبق دستورالعمل وزارت بهداشت تحت درمان قرار گیرند. 

مسافرانی که نتایج آزمایش آنها مثبت است و افرادی که در تماس نزدیک با این مسافران بوده اند باید به مدت 14 روز در آدرس هایی که آنها تعیین کرده اند تحت قرنطینه قرار گیرند و اگر نتایج آزمایشات PCR در پایان این مدت انجام می شود منفی بود، قرنطینه باید پایان یابد. همچنین بخوانید: هتل های استانبول ترکیه

قوانین مربوط به تست کرونا

قوانین مربوط به تست PCR

متاسفانه باید بگوییم افرادی که واکسن برکت زده اند باید حتما اقدام به انجام تست pcr کنند زیرا این واکسن جز واکسن های تایید شده سازمان جهانی WHO نیست. چنانچه فقط یک دوز از واکسن های مورد تایید را تزریق کرده اید نیز باید تست PCR همراه داشته باشید. طبق دستور وزارت بهداشت ایران نیز افراد پس از بازگشت از سفرهای خارجی باید تست PCR به همراه داشته باشند. 

ارائه مدارک مرتبط با کویید 19 تنها در فرودگاه الزامی است؟

طبق دستور مقامات جمهوری ترکیه ارائه تست PCR منفی و یا گواهی معتبر واکسیناسیون که می تواند به صورت چاپی و یا دیجیتالی در تلفن همراه شما باشد که ترجمه شده آن به زبان انگلیسی را باید برای حضور در تمامی مکان های عمومی همچون سینما، کنسرنت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری همراه داشته باشید.

در سفرهای برون شهری چنانچه افراد از ماشین شخصی استفاده می کنند الزامی برای ارائه تست pcr منفی آن ها وجود ندارد. 

جهت سفرهای بین شهری ارائه تست کرونا 48 ساعت قبل از سفر الزامی است.

مسافرینی که قصد سفر به ترکیه را دارند باید 72 ساعت قبل از سفر خود به سایت وزارت بهداشت کشور ترکیه مراجعه کنند تا کد لازم جهت تایید عدم ابتلا به کرونا و همچنین تایید مدارک واکسیناسیون و pcr  را در تلفن همراه خود جهت تایید در فرودگاه مقصد داشته باشند.

قوانین مربوط به کرونا برای مسافران افغانستان 

 مسافرانی که از افغانستان می‌آیند یا در 14 روز گذشته به افغانستان رفته‌اند باید حداکثر 72 ساعت قبل از ورود به ترکیه آزمایش PCR را با نتیجه منفی ارائه کنند. این مسافران به مدت 10 روز در مکان هایی که فرمانداری تعیین می کند تحت قرنطینه قرار می گیرند. هزینه اسکان و ترانسفر بر عهده مسافران می باشد. اگر نتیجه آزمایش PCR که قرار است در پایان روز هفتم قرنطینه انجام شود منفی باشد، اقدامات قرنطینه پایان می یابد.

برای سفر هوایی، اتباع افغانستان که دارای مجوز اقامت یا کار در ترکیه هستند، به شرط ارائه مجوزهای معتبر اقامت یا کار در ترکیه، برای سوار شدن به پرواز پذیرفته می شوند. این افراد از قرنطینه هتل معاف بوده و می توانند دوره قرنطینه خود را در آدرس محل سکونت خود بگذرانند. مسافرانی که اولین نقطه ورود آنها به ترکیه شهرهایی غیر از استانبول یا آنکارا باشد، فقط با وسایل نقلیه شخصی مجاز به مراجعه به آدرس محل سکونت خود هستند و اجازه سوار شدن به پروازهای داخلی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند.

اتباع جمهوری ترکیه که از افغانستان وارد می شوند از قرنطینه هتل معاف بوده و می توانند دوره قرنطینه خود را در آدرس محل اقامت خود بگذرانند. این مسافران که اولین نقطه ورود آنها به کشور شهرهایی غیر از استانبول یا آنکارا فقط با وسایل نقلیه شخصی مجاز به رفتن به آدرس محل سکونت خود هستند و اجازه سوار شدن به پروازهای داخلی یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند. همچنین بخوانید: راهنمای سفر به استانبول 

سوالات متداول

آیا بدون تست pcr امکان سفر به استانبول را داریم؟

چنانچه دو دوز از واکسینانسیون شما (واکسن های تاییدی وزارت جهانی بهداشت) انجام شده استمی توانید با دریافت کارت واکسیناسیون ترجمه شده اقدام به سفر نمایید. 

اگر واکسیناسیون ما به طور کامل انجام نشده باشد باید تست  pcr  بدهیم؟

 بله در غیر این صورت از پرواز شما جلوگیری می شود.

آیا در هواپیما فاصله اجتماعی رعایت می شود؟

به علت گسترش واکسیناسیون در سراسر جهان اجباری برای ایرلاین های بین المللی مبنی بر رعایت این امر وجود ندارد.