عمل سینوس لیفت جراحی است که در آن با افزودن مواد پیوندی استخوان، قاعده استخوانی محکم و کافی برای پشتیبانی ایمپلنت دندان فراهم می شود. برخی از کسانی که می خواهند ایمپلنت بگذارند، استخوان کافی ندارند و درمان ایمپلنت در آنها بدون پیوند استخوان موفق نخواهد شد. سینوس لیفت یکی از متداولترین درمانهای پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان است.

هزینه عمل سینوس لیفت چقدر است؟

هزینه دقیق عمل سینوس لیفت را باید از جراح بپرسید چون بسته به عوامل مختلف هزینه تفاوت دارد. اگر عمل لیفت ساده باشد ارزانتر است و هر قدر پیچیدگی آن بیشتر باشد گرانتر تمام می شود. همچنین نوع مواد پیوندی و مقدار آن بر هزینه درمان تاثیر می گذارد.

خطرات و عوارض جراحی سینوس لیفت

سینوس لیفت یک عمل جراحی است بنابراین همانند هر جراحی دیگر میتواند عوارضی داشته باشد. اما عارضه اختصاصی این عمل، سوراخ شدن یا پارگی غشای سینوس است. اگر چنین اتفاقی بیفتد قابل ترمیم است و جراحی ادامه پیدا می کند.

گاهی اوقات در مواردی که پارگی غشای سینوس بزرگ است ممکن است لازم باشد به آن فرصت داده شود تا بهبود یابد و سپس لیفت (مدتی بعد) انجام شود.

خطر مهمتر این عمل جراحی، عفونت سینوس است. جراح داروهایی برای جلوگیری از عفونت می دهد که حتما طبق دستور او باید مصرف کنید.

باید مراقب باشید عطسه شدید نکنید یا حرکتی نکنید که پیوند جا به جا شود. به همین علت در فصل آلرژی انجام این جراحی توصیه نمی شود.

 

جراحی سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت یک عمل جراحی می باشد که مواد پیوندی استخوانی به منظور پشتیبانی استخوان فک از ایمپلنت دندان به استخوان افزوده می شوند. سینوس لیفت عمل بسیار متداول و رایجی است که برای افرادی که تراکم استخوان کافی ندارند، مناسب است.

انواع جراحی سینوس لیفت

این جراحی با توجه به شرایط بیمار به دو صورت قابل انجام است که عبارتند از:

 

    سینوس لیفت بسته

    اگر میزان تحلیل استخوان عمودی از 2 میلیمتر کمتر باشد، این روش برای بیمار مناسب است. جراح در این روش، با استفاده از دریل زیر سینوس را سوراخ و پودر استخوان را به آن تزریق می نماید. برای عدم برخورد سینوس با ابزار های دندانپزشکی، دقت بسیار بالایی برای جراح لازم می باشد، در غیر این صورت بیمار با عوارضی مانند پارگی سینوس و یا عفونت رو به رو خواهد شد. این روش نسبت به سینوس لیفت باز، کم تهاجمی تر و کم هزینه تر بوده و در زمان کوتاه تری انجام می گیرد. اما عیبی که دارد، این است که عدم موفقیت آن در روز عمل قابل تشخیص نمی باشد.

    سینوس لیفت باز

    اگر به حدود 5 سانتیمتر استخوان نیاز باشد، سینوس لیفت باز انجام می گیرد. در این روش، جراح با برشی در بافت لثه، سینوس را به سمت بالا برده و جای خالی را با پودر استخوان پر می کند. کاشت ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت باز ممکن است. از مزیت های این روش، مشخص بودن موفقیت در روز عمل و همچنین افزایش استخوان بدون هیچ محدودیتی می باشد.

 

چه کسانی نباید جراحی سینوس لیفت انجام بدهند؟

بعضی از افراد به دلایل شرایط خاصی که دارند نمی‌توانند سینوس لیفت انجام بدهند. به‌طور خلاصه افرادی که شرایط زیر را دارند امکان دارد که از انجام این جراحی منع شوند:

 

    داشتن سینوزیت حاد

    ابتلا به انواع سرطان

    داشتن بیماری‌های خود ایمنی

    نداشتن استخوان بین لایه مخاطی دهان و لایه مخاطی سینوس

    ابتلا به HIV یا ایدز

    داشتن اختلالات انعقاد خون

 

عوارض باز شدن سینوس دندان چیست؟

باز شدن سینوس دندان در هنگام کشیدن دندان عقل و یا کاشت ایمپلنت رخ می‌دهد. در صورت مشاهده این علائم باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا این علائم، عوارض باز شدن سینوس دندان هستند.

 

    مبتلا شدن به سینوزیت مزمن

    نوشیدن مایعات از طریق بینی

    کیپ شدن بینی در یک سمت

    لبتلا به درد در صورت و سردرد

    داشتن سرفه‌های شبانه

    داشتن خونریزی از بینی

    تغییر صدا بعد اط جراحی(اصطلاحا صدا تو دماغی شده است)

    مختل شدن فرایند خوردن و نوشیدن

    بوی بد دهان که با دهانشویه، مسواک و نخ دندان کم نمی‌شود.

    طعم تلخ دهان

   

 

 

در چه شرایطی نباید عمل سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت را همزمان انجام داد؟

    اگر عفونت قابل ملاحظه ای روی داده است.

    اگر اسکن استخوان و معاینات پیش از جراحی نشان می دهند ممکن است ثبات استخوان برای کاشت فوری ایمپلنت کافی نباشد.

با این حال بسته به اندازه پیوند و شرایط خود بیمار، سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت را ممکن است بتوان همزمان انجام داد. شرایط هر کسی تفاوت دارد و دندانپزشک باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

 

عوارض جراحی سینوس لیفت

سینوس لیفت همانند تمام جراحی های دیگر ممکن است تا با عوارضی همراه باشد. البته این نکته حائز اهمیت است که انجام این جراحی توسط دندانپزشک متخصص از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. با این حال عوارض جراحی سینوس لیفت عبارتند از:

 

    پارگی غشای سینوس

    در صورتی که غشای سینوس پاره شود، این پارگی قابل ترمیم بوده و می توان بعد از آن به ادامه جراحی پرداخت. اگر این میزان پارگی بزرگ باشد، لازم است تا به آن زمانی داده شود تا بهبود یابد.

    عفونت سینوس

    همواره خطر عفونت در تمامی جراحی ها وجود دارد که جراح برای جلوگیری از این اتفاق علاوه بر اقدامات مورد نیاز در روند جراحی، دارو های آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد.

    تورم و التهاب

    وجود ورم و التهاب بعد از لیفت استخوان طبیعی بوده و حتی ممکن است تا از دهان و بینی خود دچار خونریزی شوید. دقت کنید که برای جلوگیری از جا به جایی مواد پیوندی، نباید با فشار عطسه کنید و یا بینی خود را به بالا بکشید.

 

منبع: سایت دکتر علی سجودی