سامویی یا به عبارت تلفظ تایلندی Ko Samui کوسامویی  در خلیج تایلند و 35 کیلومتری شمال‌شرقی شهر Surat Thani واقع‌شده است. کوسامویی بعد از پوکت، بزرگترین جزیره تایلند است که بهترین تفرجگاه گردشگران شناخته شده است. کوسامویی را با آن صخره‌های مرجانی تحسین‌برانگیزش، ساحل‌های شنی نفس‌گیرش و درختان سربه‌فلک کشیده نارگیلش می‌شناسند. گفته می‌شود اولین ساکنان جزیره ماهیگیرانی بودند که 15 قرن پیش از شبه‌جزیره مالایا و جنوب چین بدانجا مهاجرت نمودند. تا سال 1687، چینی‌ها، این جزیره را با نام Pulo Cornam بر روی نقشه‌های خود نشان می‌دادند. تایلندی‌ها واژه "سامویی" را رمزآلود می‌دانند. برخی عقیده دارند که نام جزیره از درختان قدیمی و بومی جزیره "موئی Mui" گرفته‌شده، و برخی نیز آن را مشتق‌شده از واژه مالایایی "Saboey" به معنای پناهگاه ایمن می‌دانند. اما هیچ‌یک از این دو گروه، سندی محکم برای ادعای خود ندارند. "کو" در زبان تایلندی به نام جزیره است، و کوسامویی را جزیره رمزآلود معنا کرده‌اند. تا اواخر قرن 20، کوسامویی جزیره‌ای ایزوله‌ با جامعه‌ای خودکفا بود که کمترین ارتباط را با دنیای خارج داشت. گرچه اما امروزه اقتصاد موفق کوسامویی برپایه صنعت موفق گردشگری و صادرات نارگیل و کائوچو است. تا اوخر دهه 70 میلادی، هیچ جاده‌ای در جزیره وجود نداشت و برای رفتن از یک سر آن به سر دیگر لازم بود 15 کیلومتر در دل جنگل‌های مرکزی کوهستانی پیاده‌روی کنید، مسافرتی که 1 روز کامل زمان می‌برد!

اقلیم کوسامویی:

اقلیم این جزیره، اقلیم استوایی است. در واقع تنها در یک ماه از سال، هوا خشک است و بارندگی رخ نمی‌دهد. آب‌وهوای این جزیره زیبا، همچون دیگر مناطق استوایی گرم و شرجی است. در مقایسه با پوکت می‌توان گفت که خشک‌تر است (متوسط سالانه بارندگی در پوکت 2220 میلی‌متر و متوسط سالانه بارندگی در کوسامویی 1960 میلی‌متر است) و این درحالی‌است که بارندگی‌های نسبتاً شدید در پوکت 6 تا 8 ماه طول می‌کشد ولی در کوسامویی تنها دو ماه اکتبر و نوامبر سخت‌ترین بارندگی‌ها (بیشتر از 212 میلی‌متر) رخ می‌دهند. در بقیه ماه‌های سال، گرچه احتمال بارندگی زیاد است اما  بارندگی‌ها معمولاً بیش از 20 تا 60 دقیقه به طول نخواهد انجامید.

زیبایی‌ها کوسامویی تایلند:

بی‌هیچ‌گونه شک و تردیدی باید اذعان داشت که کوسامویی یکی از اعجاب‌آمیزترین مکان‌ها در تمامی زمین است. از زیبایی‌های نفس‌گیر این جزیره بهشتی می‌توان به پارک مرکزی کوسامویی اشاره کرد که تقریباً بکر و دست‌نخورده باقی مانده، این جنگل‌های طبیعی استوایی که بزرگ‌ترین کوه این جنگل "خائو پوم Khao Pom" 635 مترارتفاع دارد. ساحل غربی جزیره کوسامویی "ناتان Nathan" هنوز نیز خانه بسیاری از رجال سیاسی است، گرچه بیشتر آنها به سمت جنوب آن نقل مکان کردند؛ ناتان مهم‌ترین بندر حمل‌ونقل و انتقال کالاها و محصولات و همچنین صنعت ماهیگیری در کوسامویی است. تعجبی ندارد اگر بدانیم ناتان مرکز تجاری کوسامویی است، هم نزدیکی به مناطق مسکونی و هم عامل مهم‌ترین بندر بودن، بیشترین انگیزه‌ها را به ناتان بخشیده تا به قلب تپنده سامویی تبدیل شود.

اقتصاد کوسامویی در گذشته وابسته بر دوپایه کشاورزی معشیتی و ماهیگیری بود، بویژه نارگیل که مهم‌ترین منبع درآمد بومیان به حساب می‌آمد. از دهه 1980 میلادی، گردشگری به مهم‌ترین و برجسته‌ترین قطب درآمدزایی جزیره تبدیل شد. با توجه به راههای ارتباطی نسبتاً خوبی که در جزیره برقرار شده، امکان بازدید از جای‌جای آن به سهولت امکان‌پذیر شده است. یکی از فستیوال‌های جالبی که لست‌تورز به مسافران تور سامویی پیشنهاد میکنند، مسابقه بوفالوهاست که در روزهایی مانند روز سال نو (تایلندی‌ها) و Songkran برگزار می‌شود و برخلاف گاوبازی اسپانیایی‌ها، خبری از خشونت نیست. این مسابقه براساس آیین‌های سنتی بومیان برگزار می‌شود. بوفالوها به شکل زیبایی با ربان و برگ‌های طلایی نقاشی تزئین داده می‌شوند. قبل از مسابقه که حداقل 2 راند دارد، راهب از آب مقدس به بوفالوها می‌خوراند. برنده جایزه صاحب1 میلیون بت خواهد شد. Samui Regatta دیگر فستیوال قایق‌رانی پرطرفداری است که از سال 2002 آغاز شد و برگزاری آن هرساله ادامه دارد. شرکت‌کنندگان آن از کشورهایی همچون ژاپن، سنگاپور، استرالیا و چین هستند. دیگر فعالی‌هایی که لست‌تورز تجربه آن به شما تأکید می‌دارد، فیل‌سواری در جنگل‌های بکر و نفس‌گیر سامویی، شنا و غواصی است. فعالیت‌هایی که بی‌شک هیجان زندگی را به شما خواهد چشاند. در پیست کارتینگ سرعت که مناسب هم برای حرفه‌ایها و هم مبتدی‌هاست، سرعت و هیجان را باهم تجربه خواهید کرد این پیست که در غرب Bophut است، همه روزه از 9 صبح تا 9 شب باز است. غواصی کردن در سواحل ماسه‌ای Koh Nang Yuan که بی‌هیچ تردیدی زیباترین ساحل دنیاست، بهترین تجربه زندگیتان خواهد بود، تماشای گونه‌های آبزی خاص منطقه، صخره‌های مرجانی خیره‌کننده، آب‌های شفاف و ارغوانی چیزی نیست که از ذهن شما پاک شود. فقط کافی است تا یکبار آن را امتحان کنید، آنگاه برای تجربه دوباره آن، نفس در سینه‌هایتان بند خواهد آمد. اگر با جمع دوستان خود به سامویی مسافرت می‌کنید، لست‌تورز تور ماهیگیری به روش سنتی تایلندی را در جزیره به شما پیشنهاد می‌دارد، اینکه تمام سعی خود را برای به دام‌انداختن ماهی به کار بگیرید، قطعاً لحظات بسیار شادی در کنار دوستانتان برایتان رقم خواهد زد. اما شاید هیچ تفریحی در سامویی همچون قایق‌سواری بر فراز آبهای نیلگون جزیره و تماشای آن همه زیبایی شما را بوجد نیاورد. سامویی را نمی‌توان توصیف کرد. زیبایی‌های این جزیره در قالب کلمات نمی‌گنجند، لست‌تورز تنها کمکی که می‌تواند به شما ارائه دهد این است که  تور سامویی را به شما معرفی دارد تا خود زیبایی‌های نفس‌گیر آن را امتحان کنید، تا شیفته آن زیبایی حوری‌وش شوید.

با آرزوی سپری لحظاتی سراسر شادی و شور در تور نوروز 96 سامویی لست‌تورز...