آنتالیا با ساحل فیروزه ای رنگش یکی از زیباترین شهرهای ساحلی مدیترانه در غرب ترکیه است. آنتالیا در محاصره رشته کوههای تاروس و دیوارهای تاریخی و دریای زلال مدیترانه قرار گرفته. این شهر امروزه به عنوان شهری پرگردشگر معرفی میشود که در سال 2017 بر اساس تعداد پروازهای ورودی بین المللی با بیش از ده میلیون گردشگر در سال. چهارمین شهر پر بازدید نام برده شد.آب و هوای خوب ساحلی و تفریح گاههای متعدد، آثار باستانی وهتل های لوکس، هزینه نسبتا پایین اقامت و امکان خرید و گشت و گذار و اسکی در قله های سفید آنتالیا همگی از دلایلی است که باعث میشود تا با تورآنتالیا خود را به این مقصد برسانید که در ادامه به شرح همه ی اینها خواهیم پرداخت.

تاریخچه آنتالیا

آنتالیا در حدود 200 تا 300 سال قبل از میلاد توسط آتالوس دوم و سلسله آتالید ساخته شد که بنابر همان اسمش در قدیم آتالیا نامیده شد و در افسانه های یونان باستان از آنتالیا با نام پام فیلیا یاد شده، اما بعد از مدتی توسط روم در آمد و چندین بنای تاریخی توسط آنان ساخته شد. در ادامه تارخ این شهر در دوره بیزانس به عنوان پایتخت سلجوقیان انتخاب شد و بعد 500 سال تحت تصرف عثمانیان بود که در جنگ جهانی اول به دست ایتالیایی ها افتاد. در نهایت سال 1921آتاتورک آنتالیا را از اشغال ایتالیا در آورد .در قرن بیستم نیز ترکان زیادی از قفقاز و بالکان به آنتالیا مهاجرت نمودند و جمعیت این شهر همچنان در حال افزایش است

 

اطلاعات ضروری :

زبان رسمی مردم: ترکی استانبولی.

واحد پول : لیر ترکیه

اختلاف ساعت  با ایران:1ساعت 30دقیقه

کد شماره گیری کشور: 90

فرودگاه آنتالیا:

آنتالیا  دارای دو فرودگاه میباشد که فرودگاه آنتالیا فرودگاه رسمی و داخل شهر در منطقه مرادپاشا قرار دارد. و فردگاه بعدی اسپارتا است که خارج از شهرآنتالیا است و بنابر مسائل سیاسی مسافران ایرانی برای سفر آنتالیا و آنالیا باید از این فرودگاه استفاده کنند. برای رسیدن به آنتالیا در صورت استفاده از تور آنتالیا با ترانسفر هتل و در غیر این صورت با وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی استفاده کنند.

فرودگاه آنتالیا

وسایل حمل و نقل عمومی در آنتالیا:

وسایل نقلیه عمومی همانند اتوبوس  تاکسی و قایق و کشتی  موتور و دوچرخه و ماشین های کرایه ای با کیفیت همگی از امکاناتی است که میتونید بهره ببرید در این بین آنتالیا دارای وسیله نقلیه ترام که وسیله ای مابین مترو و اتوبوس است را نیز دارا میباشد.

کالیچی شهر قدیم آنتالیا

در جنوب شهر آنتالیا و در کنار بندرگاه خانه های قدیمی دوره عثمانی با دیوارهای سفید و بام های قرمز، سنگفرش های زیبای قدیمی شهربا کوچه پس کوچه های متعدد و پیچ در پیچ  هتل ها و فروشگاههای سوغات محلی،گالری های هنری و رستورانهای کوچک و بزرگ همه نمایی زیبا و سنتی از ترکیه را به شما نشان میدهد.در گذشته دورتادور این منطقه به وسیله دیوارهای سنگی بزرگ و چندین دروازه احاطه شده بود اما درحال حاضر فقط دو دیوار و یک دروازه از آن باقی مانده است.در میدان اصلی شهر برج سنگی ساعت .مناره کشیک و مجسمه آتالوس و مسجد محمد پاشا با کاشی کاری های سنتی همگی از جاذبه های این محله قدیمی است.

بندر قدیمی آنتالیا:

قدیمی ترین بندر آنتالیا در دریای مدیترانه که در روم باستان به این بندر توجه ویژه ای شد و امکانات زیادی در آن دوره اضافه شد. در زمان سلجوقیان موج شکن شکن عظیمی برای جلوگیری از ورود آب دریا به شهر درست شد.در قرن دوم تا بیستم بندر قدیمی مهمترین قطب اقتصادی آنتالیا و مهم ترین بندر بود.غروب زیبای بندر و کافه های دنج و زیبا ، شنا در دریای مدیترانه.قایق سواری همگی از زیبایی های این بندر قدیمی است.

دروازه هادریان:

130 سال قبل از میلاد دروازه هادریان یا هادریانوس یا اوچ کاپیلار (سه دروازه) که بنا بر اسم امپراطور آن دوره هادریان نام گذاری شد.دیوارهای قدیمی این دروازه با مرمرهای سفید با سه طاق و ستون های تزئین شده همه نمایانگر معماری روم باستان است. به گفته برخی از مورخان این دروازه دو طبقه بوده که فقط یک طبقه از آن باقی مانده. دو برج کنار این دروازه در دوره های مختلف روم و سلجوقی ساخته شده.در افسانه های قدیمی آمده که ملکه صبا هنگامی که قصد ملاقات پادشاه سلیمان را داشته از این دروازه عبور کرده اما شواهد زیادی در مورد صحت این مطلب موجود نیست.

شهر باستانسی اسپندوسدر :

تئاتر اسپندوس یکی از قدیمی ترین ساخته های روم باستان در قرن ۲ بعد از ميلاد مسيح  در دوران حکومت مارکوس اورلیوس ساخته شده است. سالن نیم دایره با دو ورودی پهن و گنجایش 15 هزار نفربه خوبی بیانگر عظمت این اثر تاریخی است. اگر چه بیشتر گردشگران تنها برای دیدن این تئاتر به این منطقه می آیند اما دژ سر به فلک کشیده۴۰ متری آکروپلیس و در شمال تپه آکروپلیس آسپندوس باقی مانده های یک قنات قدیمی نیز میتواند شمارا در تور آنتالیا سرگرم کند. 

شهر باستانی ترمسوس:

برای دیدن این شهر باستانی باید کمی همت کنید و کفش مناسب همراه داشته باشد چرا که ترمسوس در بالای تپه قرار دارد اما توجه به زیبایی های خاص این شهر باستانی لذت دیدن این منظره را از دست ندهید و وقت کافی برای دیدن رشته کوههای توروس و آن بگذارید.در این شهر یک تئاتر میان صخره،یک تنگه عمیق،یک ورزشگاه بزرگ،پارک ملى،معبد و قبرستان نیز وجود دارد. در نزدیکی این شهر دهکده داسملتی که به مرکز بافت فرش معروف است قرار دارد. این شهر در کنار تپه های زیبایی توروس در 40 کیلومتری شمال غربی آنتالیا واقع شده.

شهر باستانی پرگه:

در 17 کیلومتری آنتالیا ستون های بلند با دروازه های بزرگ و معابدی که تنها قسمتی از آن ها باقی مانده شکوه و عظمت این شهر باستانی را به خوبی گویاست. دو برج گردان و بزرگ از دروازه اصلی این شهر محافظت میکنند و نیز بازار بزرگ مربع شکلی با یک ساختمان گرد در مرکز آن در قسمت شرقی این دروازه وجود دارد. حمام های روم باستان و سه سالن بزرگ با مجسمه های زیبا از جاذبه های این منطقه است. شهر پرگه زمانی مهمترین شهر در دوران یونانیان و رومیان بوده است.

المپوس و چیمائرا

در 84 کیلومتری جنوب غربی آنتالیا در ساحل آبی رنگ دهکده المپوس و بقایای این شهر باستانی چیزی که بیشتر مورد توجه قرار میگیرد پدیده طبیعی چیمائرا است که در رخدادی زیبا شعله های آتش از میان صخره ها به طور دائمی زبانه میکشد. شب های این شهر ساحلی آرام و زیبا پرهیجان و مورد پسند جوانان است.

چشمه های کارستی

این چشمه ها از دل صخره ها و سنگ های آهکی سرازیر شده . پس ازگذشت 2 میلیون سال منجر به ایجاد پلکانی آهکی شده. زیبایی های این چشمه و طبیعت سرسبز این منطقه شما را از شلوغی های شهر دور خواهد کرد.

غار کاراین

در این غار نشانه هایی از انسانهای نخستین بوده و نشانه هایی از دوران پارینه سنگی دوره ی عصر حجر،نوسنگی،عصر برنز یافت شده که امروزه در موزه ای در همان غار نگهداری میشود که میتوانید از آنها بازدید کنید. غار کاراین از سه حفره ی وسیع اصلی تشکیل شده  است؛ این حفره ها به وسیله ی دیواره های کلسیتی از یکدیگر جدا شده اند و از طریق راهروهای باریک و پیچ در پیچ به یکدیگر راه دارنداینغار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی آنتالیا نزدیک روستای یاگکا واقع شده.

ساحل ماسه ای لارا

در شش کیلومتر شرق آنتالیا ساحل ماسه ای لارا با مجسمه های بزرگ و کوچک ماسه ایبزرگترین جشنواره مجسمه های شنی جهان در آنجا برگزار میشود، لارا به ساحلی معروف تبدیل کرده.بخش هایی از این ساحل به طور اختصاصی برای استراحت و تفریح گردشگران تجهیز شده استو امکاناتی نظیرباشگاه رستوران کافه زمین فوتبال پارک عجایب محوطه والیبال ساحلیورزش های آبی و اسکیت  صندلی های ساحلیبا چتر وقایق سواریبرای گردشگران فراهم است.

مناره ییولی

در مرکز شهر در میدان کاله ایجی سی در قرن 13 میلادی نماد آنتالیا مناره ییولی به دستور پادشاه سلجوقی سلطان علاءدین کیقباد ساخته شد. بدنه ی مناره با آجرهای سرخ با هشت نیم استوانه که با خطوط فیرزه ای تزئین شده بر روی پایه ای مربعی شکلقرار گرفته. این مناره که در گذشته کلیسا بوده امروزه به عنوان مسجد از آن نام برده میشود. این بنای زیبا امروزه جز پر بازدیدترین مناطق دیدنی آنتالیا است.

کوه تاحتالی

برای دیدن یک منظره زیبا باید از زمین و ساحل زیبای آنتالیا فاصله بگیرید و با تله کابین به دیدن کوههای بلند و باشکوه تاحتالی و در سمت دیگر کوههای توروس بروید و لذت تماشای یک غروب زیبای ساحلی از ارتفاعات را از دست ندهید . اگر به ورزش های هیجانی علاقه داریدمیتوانید برای برگشت به جای تله کابین با چتر پایین بیایید. در بالای کوه امکاناتی جهت استراحت چند ساعته نظیر رستوران و کافه تریا نیز موجود هست.

آکواریوم آنتالیا

این مکان جدید یکی از بزرگترین اکواریومها در جهان است. این مجموعه از 4 آکواریوم بزرگ تشکیل شده که در هر یک موجودات زیبا و عجیب و همچنینصدها عدد از انواع کوسه ها  دریای زندگی میکنند و شما با گذر از را روها شاهد زندگی آنها خواهد بود. طول این آکواریوم ۱۳۱ متر و عرض آن ۳ متر است که یکی از طولانی ترین تونل آکواریوم در جهان در این مجموعه قرار دارد.

موزه دنیای برفی قسمت سرگرم کننده آکواریوم آنتالیا است که بیشتر مناسب کودکان است. نکته جالب این بخش از آکواریوم بارش برف است که هر شب اجرا میشود. در این مجموعه چون دمای هوا 5 درجه زیر صفر است برای گردشگران در آنجا لباس گرم موجود است.

پارک حیات وحش در قسمت دیگر این مجموعه قرار دارد و انواع گونه های جانوری و گیاهی مختلف در مکان مناسبی نگه داری میشود. اگر به حیات وحش علاقه دارید دیدن این پارک برای شما مکان مناسبی است.

هتل های آنتالیا

اکثر هتل های آنتالیا مناظری از جمله ساحل و دریای مدیترانه یا کوههای تائوروس و تاحتالی را دارا میباشد.هتل های لوکس و 5ستاره زیادی در این شهر وجود دارد که متانسب با بودجه تان میتوانید بهترین امکانات را دریافت کنید.

رستوران ها و غذاها

همیشه بخش لذت بخشی از سفر سر زدن به رستورانها و خوردن غذاهای سنتی شهر مقصد است

با توجه به ساحلی بودن این شهر تنوع غذایی دریایی سبزیجات و گیاهی زیادی دارد. اولین نامی که از غذاهای ترکی به گوش همهی ایرانی ها آشناست کباب ترکی است که معمولا از گوشت گاو و گوسفندتوسط زغال بلوط یا اجاق چوب سوز طبخ می شود.خوراک های ترکی یکی از پرطرفدارترین غذاهای دنیا است که شامل مواد: گوجه فرنگي، بادمجان، فلفل قرمز، سير و خيار و با گياهان معطر و ادويه جاتي مانند فلفل، زيره ي سبز، نعناع، پونه ي کوهي، جعفري، آويشن وفلفل قرمز برای طعم دار کردن این غذا استفاده میشود.کباب تنوری بره نیز یکی از محبوبترین و خوشمزه‌ترین غذاهای آنتالیا است که گوشت بره با ادویه‌هایی مانند نمک و آویشن پخته شده و دارای طعم ترد و لذیذی است. بورک غذایی است که از ترکیب خمیر یوفکا (خمیر بسیار نازک) و انواع مواد غذایی تهیه می‌شود و در اقصی نقاط کشور ترکیه با مواد (گوشت، انواع سبزیجات محلی، ...) و شکل‌های مختلفی (رول، لقمه، ...) به وفور یافت می‌شود.

اما رستوران ها: رستوران تیریتچیزاد ، مایدانوز کوفته، چف فشهاوس،پارادایس،آدار بالک اوی ،سریمه بالکیوی و... همگی جز رستوران های ارزان قیمت آنتالیا میباشند.

آب و هوای آنتالیا

آنتالیا دارای آب و هوای مدیترانه ای با تابستان گرم و خشک و زمستان معتدل و بارانی است .در پاییز هوا معتدل بوده و کم کم رو به سرما میرودو اما بهار بهترین فصل سفر با تور آنتالیا هوا بسیار معتدل و بدون رطوبت است.