یکی از جاذبه های توریستی تاریخی در شهر دبی و یکی از جاذبه های کشور امارات متحده عربی، خانه شیخ سعید آل مکتوم است. این خانه که سال ها پیش بعد از بازسازی ها و ترمیم انجام شده به یک موزه تغییر کاربری داده، یک نمونه عالی از معماری عربی می باشد. سالانه تعداد زیادی از توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی تور دبی برای تماشای این موزه خانه به این شهر توریستی سفر می کنند. این بنا با مساحت 3600 مترمربع، نزدیک به دهانه خود و در کنار تونل شندغه قرار گرفته است. در ادامه همراه لست تورز بمانید تا بیشتر با تاریخچه و معماری این خانه آشنا شوید. 

خانه شیخ سعید آل مکتوم در دبی

تاریخچه این خانه

این خانه بین سال های 1921 تا 1958 محل سکونت حاکم دبی، شیخ سعید آل مکتوم پدر بزرگ حاکم فعلی بوده است. خانه اصلی در سال 1896 بوسیله پدر شیخ سعید بنا شده بود، به صورتی که میتوانست از بالکن آن تمام حمل و نقل کشتی ها را تماشا کند. از آنجایی که خانه اصلی خراب شد، خانه ای که اکنون میبینید بعد از بازسازی ها و در همان مکان اصلی در سال 1984 ساخته شد. بعد از آن این خانه به موزه تغییر کاربری داده و به مکانی تفریحی برای توریست ها و گردشگران تور دبی تبدیل شده است.

تاریخچه این خانه

طراحی و معماری خانه شیخ سعید آل مکتوم

تمام درهای این خانه از چوب ساچ کنده کاری شده است. همینطور پنجره های آن سرتاسر شبکه های چوبی بوده و دیوارهای گچی آن با طرح های گل دار و هندسی، نمونه مدل اصلی را به مخاطب نشان میدهند. در کنار اتاق مرکزی و برج بادیگر، سی اتاق با جزئیات بسیار بالا ساخته شده است. میتوان دید که در ساخت این بنا از معماری خانه های قدیمی ایران در قسمت کویر و جنوبی ایران الهام گرفته شده. 

طراحی و معماری خانه شیخ سعید آل مکتوم

موزه خانه شیخ سعید آل مکتوم

این بنا همانطور که گفته شد امروزه به عنوان یک موزه برای نشان دادن تاریخچه شهر دبی شناخته می شود و به عنوان مثال در این موزه میتوان مجموعه کمیاب و متنوع از عکس های تاریخی شیخ ها و زندگی در دبی را مشاهده کرد که در طول زمان بسیار تغییر کرده است و دیگر سبک تاریخی و سنتی در این شهر وجود ندارد. همینطور یک مجموعه بزرگ و کمیاب دیگر از اسناد تاریخی و رسمی در مورد کشور امارت دبی، سکه، جواهرات ارزشمند، تمبر و ... دوره های تاریخی در این موزه پیدا می شود. در ادامه بازدید از این موزه عکس های جذاب و تاریخی برای سال های بین 1948 تا 1953 خواهید دید.  

موزه خانه شیخ سعید آل مکتوم

ساعات و هزینه بازدید از این موزه خانه دبی

توریست ها و گردشگران تور دبی میتوانند روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 8 شب و روزهای جمعه از ساعت 3 بعد از ظهر تا 9 شب با هزینه ورودی 3 درهم برای بزرگسالان و 1 درهم برای کودکان زیر 6 سال از خانه شیخ سعید آل مکتوم در دبی دیدن کنند.