بورسای فراموش شده، پایتخت قدیمی ترکیه : بورسا که چهارمین شهر پرجمعیت کشور ترکیه بوده، یک شهر بسیار بزرگ در قسمت شمال غربی آناتولی قرار داشته و به تازگی به شهری صنعتی و مسکونی در ترکیه تبدیل شده است. شاید بورسا امروزه بین مقاصد محبوب گردشگری ترکیه نباشد اما در زمان های قدیم، شهر بسیار مهمی برای این کشور بوده است. اکنون نیز جاذبه های تفریحی، گردشگری و تاریخی خوبی داشته و میتواند مقصدی آرام و خوب برای توریست ها و گردشگران تور ترکیه باشد. از تفریحات مورد علاقه توریست ها و گردشگران در این شهر میتوان به اسکی روی بلندترین کوه های ترکیه، که اولوداق با ارتفاع 25443 متر اشاره کرد. اگر به دنبال مقصدی متفاوت و جدید در ترکیه هستید، بورسا که البته زمانی پایتخت این کشور بوده را نیز کاندید کنید. 

بورسای فراموش شده، پایتخت قدیمی ترکیه

تاریخچه شهر بورسا

پایتختی این شهر اولین بار بین سال های 1335 تا 1363 در زمان امپراطوری عثمانی اتفاق افتاد. از این شهر در آن زمان با نام خدواندگار یاد می کردند که البته چند سال بعد نام آن به بورسای سبز تغییر یافت. این نام به خاطر وجود باغ ها، پارک ها و جنگل های سرسبز در این شهر انتخاب شد. هرچند بورسا امروزه مدرن تر و پیشرفته تر شده اما به خاطر اینکه پایتخت یک امپراطوری قدرتمند در دنیا بوده تاریخ غنی دارد. به خاطر وجود ساختمان ها و آپارتمان های بلند، ممکن است تاریخ و قدمت این شهر نشان داده نشود و بیشتر آن را شهر مدرن و امروزی بدانید. با این همه بورسا جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار خوبی دارد. 

تاریخچه شهر بورسا

جاذبه های تفریحی و گردشگری شهر بورسای ترکیه

 مسجد بزرگ اولو 

توریست ها و گردشگران شهر استانبول را به داشتن مسجدهای قدیمی و تاریخی می شناسند، این در حالی است که شهر بورسا، اولین شهری بوده که مسجدهای قدیمی بسیاری را نسبت به استانبول دارد. یکی از این مساجد، مسجد اولو است. این مسجد متعلق به قرن چهاردهم می باشد. مسجد اولو معماری ساده، به همراه چند گنبد دارد. محیط این مسجد بسیار آرام و ساکت و حس بسیار خوبی در هنگام بازدید میدهد. 

 مسجد بزرگ اولو

مسجد و آرامگاه سبز

بعد از مسجد آبی در استانبول، مسجدی نیز در بورسا هست که به اسم مسجد سبز شناخته می شود. این مسجد نه تنها دیواره هایی به رنگ سبز داشته، همینطور فضای سبز بسیار زیبایی اطراف خود دارد. در این مسجد مقبره محمت اول قرار داشته که به آن نیز آرامگاه سبز گفته می شود. 

مسجد و آرامگاه سبز

قلعه بورسا

یکی از زیباترین جاذبه های بورسا، قلعه یا دژی است که در فاصله دو کیلومتری این شهر قرار دارد. دژ یا قلعه بورسا چندین آرامگاه و مسجد کوچک دارد. از روی دیوارهای نظامی این قلعه میتوان چشم اندازی زیبا و وسیع به سمت شهر داشت. 

قلعه بورسا

تله کابین در بورسا

بعد از اسکی، تله کابین سواری یکی از محبوب ترین تفریحات این شهر می باشد. این تله کابین مسیری به بالای کوه اولوداغ داشته و میتوان تمام شهر و مناظر زیبای بورسا را از روی آن دید. 

تله کابین در بورسا

آبشار سابتابات بورسا

این شهر برای طبیعت گردان نیز جاذبه های خوبی دارد. اگر به طبیعت گردی علاقه مند هستید، درست در دوازده کیلومتر بورسا و نزدیک به کوه اولا داغ، آبشار بسیار زیبایی بین تنگه قرار گرفته. این آبشار بسیار تماشایی و خیره کننده است. اطراف این آبشار برای چادر زدن و گذراندن تعطیلات بسیار مناسب است. 

آبشار سابتابات بورسا

بازار کوزا هان بورسا

صنعت ابریشک چین در اواخر قرن پانزدهم وارد چین شد و از آن به بعد این شهر مرکزی هم برای خرید و فروش ابرشیم دارد که امروزه به اسم کوزا هان شناخته می شود. کوزا هان به معنی بازار ابریشم است. این بازار امروزه برای چندین منظور استفاده می شود، حتی اگر قصد خرید ابریشم را هم نداشته باشید، این بازار قدیمی کافه های خوبی در فضای باز برای سرو یک فنجان قهوه ترک دارند. 

بازار کوزا هان بورسا

روستای جومالیکیزیک بورسا

از دیگر جاذبه های محبوب بورسا، یک روستای هفتصد ساله به اسم جومالیکیزیک است. این روستا تاکنون توریست ها و گردشگران بسیاری از تور لحظه آخری استانبول را به خود دیده است. در این روستا میتوان نحوه زندگی مردم هفتصد سال پیش را دید. حدودا 270 خانه قدیمی در این روستا هست که از سنگ و چوب ساخته شده. همینطور سال 1969 یک خرابه از کلیسای بیزانس نیز در آن کشف شد. روستای جومالیکیزیک در کوهپایه اولوداغ قرار داشته و تا بورسا ده کیلومتر فاصله دارد. 

روستای جومالیکیزیک بورسا

دسترسی های نزدیک به بورسای ترکیه

توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند با مسیری سه ساعته همراه با ماشین، به بورسا برسند. همینطور این مقصد هر روز اتوبوس هایی از استانبول به بورسا داشته که البته مسیر را چهار ساعته می روند. متاسفانه این شهر خط قطار ندارد اما فرودگاه آن در شصت کیلومتری شهر قرار دارد.