هنگام خرید بلیط هواپیما به خصوص برای سفرهای خارجی باید با یکسری مفاهیم و اصطلاحات آشنا باشید. این لزوما به این معنا نیست که برای یک مسافرت خارجی برای همه فرهنگ لغات مربوط به پرواز را بلد باشید، بلکه مواردی که مربوط به بلیط می‌شود و دانستن آن می‌تواند در نوع سفر و هزینه های سفر تاثیرگذار باشد، بهتر است پیش از سفر بدانید. برخی از این اصطلاحات شاید زیاد به گوش شما خورده باشد، مانند بلیط چارتر و سیستمی، اما برخی اصطلاحات مانند بلیط باز یا اپن، کمتر شناخته شده است. در ادامه قصد داریم شما را با این اصطلاح بیشتر آشنا کنیم.

بلیط باز یا Open Ticket چیست؟

بلیط باز که به آن بلیط پایان باز هم می‌گویند، نوعی بلیط است که در آن زمان رفت مشخص است، اما زمان برگشت نامشخص و منعطف است. این نوعی بلیط رفت و برگشت است که به جای اینکه پیش از سفر زمان برگشت خود را مشخص کنید، در طول سفر این کار را بکنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که همه ایرلاین‌ها بلیط باز ارائه نمی‌دهند، و اگر قصد خرید بلیط باز هواپیما دارید، باید ابتدا تحقیق کنید که آیا ایرلاین موردنظر شما چنین بلیطی ارائه می‌دهد یا خیر؟

مزایای خرید Open Ticket

مزیت اصلی خرید Open Ticketاین است که مجبور نیستید پیش از سفر، زمان برگشت خود را مشخص کنید. برای مثال، اگر در سفر کاری هستید و مطمئن نیستید که کار شما چه زمانی تمام می‌شود، می‌توانید بلیط باز خریداری کنید و نگرانی بابت گران شدن بلیط خود نداشته باشید.

معایب خرید Open Ticket

از مهمترین معایب بلیط های باز این است که هیچ تضمینی برای برگشت وجود ندارد. یعنی کسانی که از قبل صندلی برگشت خود را رزرو کرده‌اند در اولویت هستند نسبت به شما که دیرتر برای برگشت بلیط تهیه می کنید. ممکن است همه پروازها برای زمانی که قصد برگشت دارید، رزرو شده باشند. به علاوه باید تاکید کنیم که این نوع بلیط‌ها بسیار کمیاب هستند و ایرلاین‌های خاصی آنها را ارائه می‌دهند.

پرواز کامباز (Open Jaw)

این اصطلاح بسیار نزدیک به بلیط پرواز باز است اما کمی تفاوت دارد. این نوع بلیط مناسب کسانی است که به طور مداوم در حال سفر هستند و در تور یا برنامه سفر بین شهری شرکت می‌کنند. گیج نشوید! تصور کنید بلیط هواپیما تهران به شیراز را خریداری کرده‌اید، اما می‌خواهید از فرودگاه بندرعباس به فرودگاه تهران برگردید. یعنی فاصله بین شیراز تا بندرعباس را با اتومبیل یا روش‌هایی غیر از سفر هوایی رفته‌اید. در واقع بلیط کام باز اینگونه خواهد شد: تهران-شیراز/ بندرعباس-تهران .

قطعا خرید این نوع بلیط از لحاظ مالی به صرفه‌تر است اما برای خرید این نوع بلیط‌ها باید ابتدا از ارائه آن توسط ایرلاین مطمئن شوید.

خرید انواع بلیط هواپیما در فلای تودی

اگر قصد دارید به چند مقصد خارجی سفر کنید، مثلا ویزای شینگن گرفته‌اید و می‌خواهید به شهرهای مختلف اروپایی سفر کنید، خرید انواع بلیط باز هواپیما گزینه مناسبی برای شما باشد، در واقع تاریخ برگشت را باز می‌گذارید و از طرفی با بلیط‌های کام باز هم بلیط برگشت خود را از مقصدی متفاوت از مقصد اول خریداری می‌کنید.

در میان ایرلاین‌های خارجی بعضی ایرلاین‌ها مانند ایرعربیا و امارات بلیط باز ارائه می‌دهند، اما همانطور که در معایب اینگونه بلیط‌ها گفته شد، ممکن است در زمانی که قصد خرید بلیط برگشت دارید، صندلی‌ها از قبل رزرو شده باشد و نتوانید در زمان موردنظر برگردید.

برای جلوگیری از ریسک‌های احتمالی بهتر است بلیط رفت و برگشت خود را پیش از سفر رزرو کنید تا با خیالی آسوده سفر کنید. فلای تودی وبسایت فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل است که با پوشش بیش از 900 ایرلاین معتبر در سرتاسر دنیا، امکان خرید انواع بلیط هواپیما را برای شما فراهم می‌کند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما با ایرلاین خاصی دارید، در فلای تودی می‌توانید ایرلاین موردنظر خود را در قسمت فیلترهای جستجو انتخاب کنید تا بلیط‌ها برای شرکت هواپیمایی موردنظر شما نمایش داده شود.

همه مراحل خرید بلیط هواپیما در فلای تودی اینترنتی است و با چند کلیک ساده انجام می‌شود. از هر جای دنیا که اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید، در سایت فلای تودی می‌توانید پرداخت خود را ریالی و با کارت‌های عضو شتاب انجام دهید.

مهمتر اینکه ابزارهایی که توسط این سایت در اختیار شما قرار می‌گیرند، کمک می‌کنند تا بدون صرف زمان در سایت‌های مختلف و مقایسه قیمت‌ها، از قیمت روز بلیط هواپیما مطلع شده و ارزانترین بلیط را خریداری کنید.

پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی هم همراه شماست تا هر گونه سوال و مشکل احتمالی را پاسخ داده و برطرف کند. اگر با ایرلاین خارجی خاصی قصد سفر دارید و می‌خواهید از قوانین ایرلاین و امکانات آن مطلع شوید، کارشناسان پشتیبانی فلای تودی اطلاعات موردنیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهند.