برج کج پیزا در ایتالیا : یکی از شناخته شده ترین ها و معروف ترین برج های سراسر دنیا و اروپا، برج کج پیزا در ایتالیاست. این برج تقریبا 56.70 متر ارتفاع داشته و نماد اصلی شهر پیزای ایتالیاست. سالانه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور اروپا برای تماشای این برج و عکس گرفتن با آن به شهر پیزا می آیند. تصمیم به ساخت این برج کج در سده دوازده میلادی بین مردم این شهر گرفته شد. آنها میخواستند کلیسای آن ها دارای برجی باشد که برج سینت مارک را تحت تاثیر قرار دهد. در آن زمان ثرومندان کشور ایتالیا و همینطور طبقه اشراف برای رقابت باهم، معروف ترین و شناخته شده ترین هنرمندان و معماران را ببرای ساخت این شاهکار هنری، مامور می کردند. سرانجام این برج باشکوه ساخته شد و در سال 1987 در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. 

برج کج پیزا در ایتالیا

تاریخچه برج کج پیزا در ایتالیا

درست در سال 1173 در زمان رنساسن بود که ساخت این برج شروع شد. بعد از آنکه پایه های بنا حفر شدند، معمار معروف و کار درستی به اسم دیوتیسالوی که مسئول ساختمان برج بود، اولین سنگ آن را بنا کرد. ولی چند سال بعد از شروع ساخت آن، زمانی که فقط سه طبقه پایینی آن تمام شده بود و قبل از آنکه ارتفاع برح به دوازده متر برسد، خمیدگی برج به سمت جنوب شرقی نشان داده شد. بعد از مشاهده این خمیدگی، ساخت آن به مدت صد سال متوقف شد. سال 1234 نیز از یک معمار دیگر به اسم بونانو پیزا درخواست شد تا ساختمان برح را تمام کند. این معمار چهارمین سقف بنا را به پایان رسانده و آن را نصفه نیمه گذاشت و چهار طبقه بعدی را نیز با همان خمیدگی تمام کرد. طبقات پنجم و ششم را نیز معمار دیگری تمام کرد. ولی پایه اصلی آن هنوز هم منحرف می شد. مهندسان آن برای رفع کج بودن این برج تصمیم گرفتند یک طرف طبقات آن را از سمت دیگرش بلندتر بسازند اما برج به سمتی دیگر خم شد. بنابراین ساخت آن در سال 1284 متوقف شد. سال 1319 نیز جووانی پیزانو طبقه هفتم آن را کامل کرده و بالکن آن را ساخت. منفجر شدن بیشتر از هزاران بمب در جنگ جهانی دوم در این شهر و همینطور صد زمین لرزه کوچک و بزرگ نتوانست برج کج را تخریب کند و امروزه به خاطر همین خمیدگی به یکی از محبوبترین جاذبه های کشور ایتالیا تبدیل شده است. 

تاریخچه برج کج پیزا در ایتالیا

دلیل کج شدن برج پیزا

کج بودن این برج که عامل جذب توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا می باشد، انحراف برج به خاک مسه ای اسفنجی زیر آن است. ستبرای پایه های این برج تقریبا در پنج متر بوده که روی ماسه های قرار گرفته اند. این قسمت از زمین شن، خاک و رس آبرفتی داشته که دارای شصد درصد آب می باشد. به همین خاطر برج روی یک زمین باتلاقی قرار گرفته است. 

دلیل کج شدن برج پیزا

ساعات بازدید از برج کج پیزا در ایتالیا

توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا در ماه های آپریل تا سپتامبر میتوانند از ساعت هشت صبح تا هفت بعد از ظهر و ماه های مارک تا اکتبر نیز بین ساعات نه صبح تا چهار بعد از ظهر از برج کج پیزا در ایتالیا دیدن کنند.