آیا مسافرت در زمان بارداری خطرناک است؟ : خانم های باردار بسیاری هستند که این سوال مدت هاست ذهنشان را مشغول کرده است. این سوال اکنون یکی از سوال های مطرح در سفرهای هوایی بوده و امروزه بسیاری از خانم ها باردار در این باره از پزشک متخصص خود سوال می پرسند که آیا میتوانند اینکار را انجام بدهند یا نه؟ اینبار در این مقاله قرار است جواب خود را بگیرید، بله، سفرهای هوایی برای خانم های باردار امکان پذیر بوده و هیچگونه آسیبی هم به مادر و جنین نمیرسد. متخصص زنان و زایمان بیمارستان بدفورد، خانم دکتر سارا رینولدز در اینباره گفته که مسافرت در زمان بارداری، اگر دوران بارداری آرامی دارید، مسئله بزرگی نیست و شرایط بدی ایجاد نمی کند. میتوان با خیال راحت و امنیت کامل به سفر بروید، البته باید تمام دستورات پزشک را انجام داده و مراقب باشید.

آیا مسافرت در زمان بارداری خطرناک است؟

بهترین زمان برای سفرهای هوایی در زمان بارداری

در صورتی که میخواخید در زمان بارداری خود به سفر هوایی بروید، یکسری نکات و اقداماتی هست که باید با ماما و یا پزشک خود بررسی کنید. تا هفته دوازدهم و پانزدهم اولیه در مراحل نخستین بارداری، بانوان بیشتر احساس خستگی کرده و همینطور پی در پی دچار حالت تهوع می شود، به همین دلیل است که نباید در این بازه زمانی مسافرت خوایی داشت. به طور کلی و از لحاظ پزشکی، احتمال سقط جنین در سه ماه اول بارداری بسیار بالاست. همچنین در اواحر دوره بارداری نیز فرد به خاطر شرایط فیزیکی که داشته مدام خسته خواهد بود. بهترین زمانی که خانم های باردار میتوانند مسافرت هوایی داشته باشند، ماه های میانی یعنی ماه چهارم تا ششم می باشد. اما بعد از هفته 28ام، باید یک نامه یا تاییدیه از پزشک عمومی فرد بیمار به آژانس های هوایی داده شود. در این تاییدیه، اطلاعات دقیق از شرایط فیزیکی فرد و همینطور زمانی که تا وضع حمل باقی مانده داده می شود. همینطور این نکته را نیز باید بدانید که بسیاری از شرکت های هواپیمایی اجازه پرواز بعد از هفته 37ام به خانم های باردار داده نمی دهند. اگر دوقلو باردار باشید نیز امکان پرواز بعد از هفته 32ام نیست. 

بهترین زمان برای سفرهای هوایی در زمان بارداری

ریسک‌های سفر در زمان بارداری

واکسن های جورواجور

استفاده از واکس های فعال که ویرس و باکتری های زنده دارند، در رمان بارداری توصیه نمی شود، چرا که موجب به خطر افتادن سلامت جنین می شوند. اما واکسن هایی که غیر فعال هستند ضرری نداشته و مادر میتواند آن را مصرف کند. البته تنها بعضی از کشورها هستند که واکسیناسیون نیاز دارند. اگر در هر حالتی مجبور به سفر به یکی از این کشورها بودید، باید واکسن های فعال زیر را بزنید تا از بیماری های خطرناکی که پیش روی شماست، در امان بمانید.

  • واکسن BCG برای پیشگیری از بیماری سل
  • واکسنMMR  برای پیشگیری از سرخک، سرخجه و اوریون
  • واکسن فلج اطفال
  • واکسن حصبه
  • واکسن تب زرد

ریسک‌های سفر در زمان بارداری

ویروس زیکا

این ویروس های خطرنام برای بارداران، از پشه ها منتقل می شود. ویروس زیکا قابلیت این را دارد که روی جنین تاثیر منفی بگذارند. اگر این ویروس به جنین انتقال یابد، سر کودکان در زمان تولد، از حالت نرمال کوچک تر خواهد بود و کودک رشد مغزی خوبی نخواهد داشت. این ویروس خطرنام در جزایر اقیانوس آرام آمریکای مرکزی و جنوبی کارائیب، قسمت هایی از جنوب و جنوب شرقی آسیا شیوع پیدا کرده است.

ویروس زیکا

مالاریا

مالاریا بیشتر در مناطقی مثل جنوب و مرکز آمریکا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه هستند. خانم های باردار، در این دوران بسیار مستعد پذیرش مالاریا هستند. نیش این حشره میتواند جان مادر و کودک را به طور همزمان به خطر بیاندازد. در سفر به اینگونه کشورها، قرص های ضد مالاریا اصلا استفاده نکنید و موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مالاریا

لختگی خون

پروازهای طولانی مدت بیشتر از چهار ساعت، باعش می شود که خون در رگ ها لخته شود. به همین خاطر است که نباید در زمان بارداری، پروازهای طولانی مدت داشته باشید.

لختگی خون

راه های موثر برای داشتن سفری دل انگیز در دوران حاملگی

اگر میخواهید در زمان بارداری خود، سفری به یاد ماندنی داشته باشید نکاتی هست که باید حتما آن ها را رعایت کنید. در طول سفر خود مراقب نیش حشرات باشید، از محصولات و کرم های دفع کننده حشرات، مخصوص دوران حاملگی استفاده کنید. سعی کنید لباس های آستین بلند، شلوار و جوراب بپوشید. تمام مدت زیر پشه بند بخوابید. برای اینکه در پروازهای طولانی دچار خون لختگی نشوید، ورزش های مخصوص انجام دهید. به عنوان مثال لباس های راحت و گشاد پوشیده و در راهروی هواپیما قدم بزنید. در زمان پرواز مرتب هر سی دقیقه یک بار آب پوشیده و برای جلوگیری از ورم کردن پاهایتان جوراب های ساق بلند مخصوص برای زمان بارداری بپوشید. غذهای باکیفیت و تمیز بخورید تا دچار اسهال نشوید، و این مورد را هم در نظر داشته باشید که استفاده از قرص های ضد اسهال برای جنین بسیار خطرناک می باشد. آب آشامیدنی سالم مصرف کنید، ترجیحا آب های بسته بندی شده. در زمان بارداری احساس خستگی و سرگیچه بسیار عادی است.

راه های موثر برای داشتن سفری دل انگیز در دوران حاملگی

نکاتی در رابطه با سفرهای زمینی و دریایی

حتما در سفرهای زمینی به خصوص سفر با اتومبیل، کمربند ایمنی خود را ببنید تا از آسیب ها و مصدومیت های دوران تصادف جان سالم به در ببرید. کمربند ایمنی باید روی سینه و زیر شکمتان قرار بگیرد. در سفرهای زمینی به طور مداوم اب نوشیده و از غذاهای انرژی زا مثل میوه و خشکبار استفاده کنید. سعی کنید به صورت زمینی سفرهای طولانی مدت را امتحان نکنید، اگر مجبور بودید، در مدت زمان های مشخص پیاده شده و حرکات کششی کنید.

نکاتی در رابطه با سفرهای زمینی و دریایی

نکته آخر مربوط به لباس هاست. اگر میخواهید در سفرتان راحت و آسوده باشید، باید لباس هایی راحت و آزاد، ترجیحا متناسب با شرایط بارداری با خود داشته باشید. پیشنهاد ما برای شما خرید از بهترین مراکز خرید لباس بارداری در شهر استانبول ترکیه است. شمت میتوانید همین حالا سفر خود به تور استانبول را آغاز کرده و بهترین لباس های بارداری را برای خود بخرید.