کوسامویی یا به اختصار سامویی، جزیره‌ای با 40.000 جمعیت که 90% مردم به آیین بودا معتقداند. تاریخ پیدایش سامویی به 15 قرن پیش بازمی‌گردد و در گذشته متعلق به سرزمین چین بوده است. سامویی به زبان تایلندی به معنای رمزآلود است که شاید چنین نامگذاری به علت درختان منحصربه‌فردش (در زبان تایلندی به موی mui معروف است) باشد. از 1990 میلادی، وقتی که گردشگران آنجا را بهشتی بر روی این کره خاکی یافتند، جزیره و زندگی ساکنانش با تغییرات عمده‌ای مواجه شد، تا جایی‌که بعد از پوکت، دومین جزیره مشهور و صدالبته محبوب در تایلند به‌شمار می‌رود. این جزیره، با ساحل‌های شنی سفید، مرجان‌های خیره‌کننده، تالاب‌های شیرین، آبشارهای خیره‌کننده، درختان پرنوسان و شهوت‌انگیز نارگیل، و آبهای کریستالی و شفاف مشهور است. البته در ماه دسامبر، آبهای ساحل بوفات، تیره به‌نظر می‌رسد.

آب و هوا و اقلیم جزیره کوسامویی Ko Samui

آب و هوا و اقلیم جزیره تفاوت عمده‌ای با دیگر نقاط تایلند ندارد. در آپریل تا دسمامبر ( بهار و تابستان)، و هم‌چنین از ژانویه تا مارچ (زمستان) خشک و بدون بارندگی، و در پاییز با شروع مانسون بارندگی‌های نسبتاً شدیدی در منطقه برقرار است. دمای جزیره از 33 درجه تجاوز نمی‌کند و از 21 درجه نیز کمتر نمی‌شود.وبهترین فصل سفر برای تور سامویی از ماه مهر تا اردیبهشت میباشد که هوای در اینجا سرد است و با 7 ساعت پرواز وارد بهشت گرمسیری میشوید.

مراقب چپاول رانندگان تاکسی باشید!

باید بدانید که رانندگان تاکسی در این منطقه به شدت از استفاده مترشمار بیزارند! و از گردشگران خیلی بیشتر از استاندارهای تعیین‌شده درخواست ‌می‌دارند. قیمت رسمی تاکسی‌ها در اسکله ناتان (Nathon) -که از قسمت‌های مهم جزیره به شمار می‌رود-ارایه می‌شود. به‌طورکلی، برای ساحل چاونگ یا لامای -25تا30 کیلومتری ناتان- 600 تا 800 بَت لازم است. اما توصیه من به شما این است که قبل از سوار شدن حتماً چونه بزنید، و قیمت را 400 بَت تعیین کنید، گرچه به‌نظر من، 300 بَت نیز کافی است، توجه داشته باشید که در مقایسه با بانکوک حتی 300 بَت نیز گران به نظر می‌رسد! با این وجود شما هرگز قادر نخواهید بود قیمت رسمی و تعیین‌شده‌ای برای تاکسی‌ها بیابید!

مکان‌های دیدنی سامویی:

باید بگوییم آنچه که این جزیره و ساحل‌های آن را خواستنی کرده، مردان و زنان درازکشیده در آفتاب با یک کلاه حصیری و لیوانی از آب جو سرد، مردانی چشم‌چران و متلک‌گو، و یا پری‌رویان زیبا که در حال پیاده‌روی عاشقانه با مردهایی فوق جذاب و با بدنی بزرگ و ستبر نیست! بلکه محبوبیت این بهشت خاکی به علت طبیعت فوق جذاب آن است. مثلاً جفت صخره‌ی نفس‌گیر و عجیب در ساحل لامای، مجسمه غول‌پیکر و خارج از توصیف بودا در بانگ‌راک، برخی از آبشارهای زیبا (بویژه نامانگ)، تنها بخشی از چشم‌اندازهای این جزیره به‌شمار می‌رود.

ساحل چاونگ سامویی:

مکانی شلوغ وزنده و پرجنب‌وجوش، مملوء از پیتزافروشی‌های ایتالیایی، بارهای ایرلندی،هتل‌هاست. این ساحل به لحاظ اقتصادی هزینه پائین تر از ساحلهای دیگر سامویی تایلند دارد و اغلب گردشگران اروپایی این ساحل را برای شنا انتخاب میکنند.

ساحل لامای سامویی:

همچون ساحل چاونگ، مکانی مملو از بارها و میخانه‌ها، پارتی‌های باشکوه شبانه است. شرایط آن از ساحل چاونگ بهتر است، نه مانند آن خیلی شلوغ است و نه بسیار خلوت!واقع شده در جنوب‌شرقی جزیره است که در جنوبی‌ترین قسمت آن صخره‌هایی با شکل عجیب وجود دارند. اگر شما به دنبال مکانی برای استراحت و به دور از هیاهو هستید، لامای توصیه مناسبی برای شما نخواهد بود. ساحل بوفات واقع‌شده در شمال جزیره که تورهای غواصی آن مشهور است. به‌اندازه ساحل چاونگ توسعه یافته نیست، اما رستوران‌های زیاد، مغازه‌ها، و بارهای متعددی در آن به چشم می‌خورد.

ساحل ماءنام سامویی:

ساحلی آرام، واقع شده در شمال جزیره، و مکانی مناسب برای شنا کردن کردن و آفتاب‌گرفتن است. بویژه به خاطر داشتن آبهای کم‌عمق برای خانواده‌هایی که با فرزندان خردسال خود به مسافرت آمده‌اند، مناسب است.

 مکانهای دیدنی سامویی:

ساحل ماءنام مهم‌ترین قسمت جزیره است، که مرکزهای خرید، انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها، تورهای مسافرتی (داخل سامویی) در آن مترکز شده است. آبشار نامیواِنگ: جاده‌ای محلی به اولین آبشار نامیواِنگ ختم می‌شود و از آنجا 30 دقیقه پیاده‌روی یه دومین آبشار نامیوانگ خواهید رسید. صخره‌های بنفش اطراف جریان آب، حوزه‌های متعدد کوچک ساخته که آنجا را به مکانی مناسب برای شنا کردن تبدیل ساخته است. روستای بان‌لیپای: شهرت این روستا به علت میوه‌هایش است. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال غذاها و میوه‌های کاملا متفاوت با آنچه که تاکنون شناخته‌اید، رفتن به این روستا می‌تواند از اولویت‌های مهم شما محسوب شود. از دیگر جاذبه‌های منطقه می‌توان به بستر مرجانی در لاییم‌ست و تانگ تاخییم اشاره کرد، آکواریم که شامل کلکسیونی از انواع ماهی‌های گرمسیری و حیوات استوایایی‌ چون لاک‌پشت‌ها و مرجان‌های رنگی‌ست، باغ وحش پلنگ‌ها که در آنجا پلنگ بنگالی، یوزپلنگ، ببرها نگهداری می‌شود. کمپ فیل‌ها، نمایش میمون‌ها، نبرد آبی بوفالوها، باغ پنهان بودا، موزه حشرات و باغ پروانه‌ها، معبد بزرگ بودا (وات فدا یای) از مکان‌های جذاب دیگر به‌شمار می‌آید. غواصی در عمق بیش از 1000 متر، زمین گلف بسیار عالی، مسافرت با قایق‌های تفریحی روازنه به صورت خصوصی و یا گروهی، شناکردن در آبهای شفاف و کریستالی، خریدکردن از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند در آن‌جا مورد توجه گردشگران تور سامویی است. ‌