کلیسای جامع سیه نا در ایتالی : در شهر سیه نا ایتالیا، یک کلیسای قرون وسطی قرار داشته که امروزه به سانتا ماریا آسونتا اختصاص داده شده است. کلیسای جامع سیه نا، یک کلیسای بسیار بزرگ بوده که چندین معمار معروف ایتالیایی در طول چند سال روی آن کار کرده اند تا به این باشکوهی که هر توریست و گردشگر تور اروپا را تحت تاثیر قرار میدهد، تبدیل شود. هم در نمای بیرونی و هم در نمای خارجی تزئینات فوق العاده ای روی این کلیسا انجام شده. کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا از بهترین نمون های معماری گوتیک ایتالیایی می باشد که تابحال دیده اید. 

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

درواقع این کلیسا بین سال های 1215 تا 1263 طوی سایت ساختمان پیشین طراحی و ساخته شده است. این کلیسا دو جناح، گنبد و برج ناقوسی داشته که همگی به شکل یک صلیب طراحی شده اند. گنبد این کلیسا بر یک پایه شش ضلعی که ستون دارد، قرار گرفته. فانوسی که در بالای گنبد این کلیسا دیده می شود، مدت ها بعد توسط جیان لورنزو برنینی به ان اضافه شده است. سالن کلیسای جامع سیه نا با دو گنبد نیم دایره از راهروی آن جدا شده است. قسمت داخلی و خارجی آن با سنگ های مرمر سفید، سبز و سیاه در ردیف های پی در پی طراحی و تزئین شده است. رنگ های سیاه و سفید از جمله رنگ های نمادین این کلیسا بودند که باستان شناسان معتقدند از رنگ اسب های سفید و سیاه بنیان گذار افسانه ای شهر، یعنی سنیوس و آسچیوس الهام گرفته شده اند. 

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

طراحی و معماری این کلیسا که توجه هر توریست تور لحظه آخری اروپا را به سمت خود جلب کرده، به صورت خطوط راه راه سیاه و سفید می باشد. ساخت این کلیسا از سال 1313 شروع شده و همین نشان میدهد که دارای تمدن رومی است. برج ناقوس بلند و مربعی شکل این کلیسا در هر طبقه دارای طاق های بسیاری از طبقات زیرین بوده و زیبایی ان با سقفی هرمی شکل، معماری باشکوه این کلیسا را کامل کرده اند. 

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

بخش بازویی جنوبی کلیسا که توجه توریست ها و گردشگران تور ایتالیا را به خود جلب کرده با اسم درب عفو و بخشش شناخته شده و یک میدالیون نیم تنه مجسمه باکره و نوزاد که بوسیله دوناتلو ساخته شده است و در قسمت بالایی ان قرار دراد. 

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

قسمت نمای غربی این کلیسا در سال 1285 همراه با جیووانی پیسانو به عنوان معمار ارشد شروع شد. جیووانی پیسانو سطح پایین تر کلیسا را تا سال 1297 به اتمام رسانده و در همان سال به طور کاملا ناگهانی به دلیل تفاوت های خلاقیتی که با اوپرا دی دوئومو داشت، کار کردن روی کلیسا را متوقف و ترک کرد. جایگزین او کامینو دی کرسنتینو بین سال های 1299 تا 1317 بود. در سال 1317 اوپرا دستور داد تا همه تمرکز کار به قسمت انتهای شرقی کلیسا بکار گرفته شود. در اخر در سال 1376 با الهام از طراحی کلیسای جامع ارویتو، توجه ساخت آن دوباره به قسمت خارجی کلیسای جامع جلب شد.

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

نمای داخلی این کلیسای شهر سیه نا به خاطر وجود ستون های راه راه سیاه و سفید و همینطور دکوراسیون پر آب و تاب در هر سطح توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا را گیج می کند. در تمام این کلیسا میتوان شاهد شاهکارهای هنری شد. 

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

یک قرنیز در طول شبستان طراحی شده که با نیم تنه های پاپ ها، که ساخت ان ها از سال 1495 میلادی در کارگاه جوییوانی دی استفانو شروع شده، تزئین شده است. فقط چهار و یا پنج قالب برای ساخت مجسمه های پاپ ها مورد استفاده قرار گرفته به همین خاطر خیلی از ان ها شبیه به هم هستند. زیر ان ها حدود 36 مجسمه از امپراتوران روم و بیزانس قرار داشته که از کنستانتین شروع و به تئودوسیوس ختم شده اند. 

کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

هنرمندانی که در ساخت این کلیسا همکاری کرده اند

از معروف ترین هنرمندان مهم سیانایی که در ساخت این کلیسا باهم همکاری کرده اند، میتوان به دومنیکو دی بارتولو، ماتئو دی جیووانی، پینتوریچیو و همینطور بکافومی اشاره کرد که بین سال های 1517 تا 1547، 35 صحنه از کتاب مقدس را طراحی کرده اند. 

هنرمندانی که در ساخت این کلیسا همکاری کرده اند

کتابخانه داخل کلیسای جامع سیه نا در ایتالیا

کلیسای جامع سیه نا دارای کتابخانه ای الهام گرفته از کتابخانه واتیکان در سال 1475 به دستور پاپ سیکتوس چهارم می باشد.