کلیسای جامع سنت جان لاتران در رم : کلیسای جامع سنت جان لاتران یک کلیسای کاتولیک در شهر رم ایتالیا بوده که در قرن چهاردهم میلادی بنیانگذاری شده و بین سال های 1733 تا 1735 به سبک باروک توسط آلساندرو گالیله دوباره از نو ساخته شد. از جمله افراد معروفی که در این مکان دفن شده اند میتوان به لئون سیزدهم، کلمنت دوازدهم، الکساندر سوم و سرگیوس چهارم اشاره داشت. این باسیلیکا یکی از قدیمی ترین باسیلیکا ها در شهر رم بوده و همینطور از کلیساهای کاتولیک اصلی دنیا محسوب می شود که برای طراحی داخلی آن بسیار هزینه شده است. این باسیلیکا، در شهر رم باسیلیکای رسمی بوده و به همین خاطر محل اقامت اسقف رم و یا همان پاپ می باشد. این کلیسا به همراه سه باسیلیکای دیگر که باسیلیکای سنت پل خارج از دیوارها، سنت پیتر و سنتاماریا مجیوره، از چهار باسیلیکای اصلی شهر رم محسوب می شوند. کسی که دستور ساخت این باسیلیکا را در سال 324 بعد از میلاد صادر کرد، کنستانتین بزرگ بوده که او را به عنوان اولین امپراتور مسیحی رم می شناسند. تاکنون مراسمات زیادی در این کلیسا برگزار شده که توانسته توریست ها و گردشگران تور ایتالیا را به خود جذب کند. 

کلیسای جامع سنت جان لاتران در رم

تاریخچه کلیسای جامع سنت جان لاتران

این کلیسا در قرن چهاردهم دچار حوادث ناگواری شد. به عنوان مثال دو آتش سوزی بسیار بزرگ در آن اتفاق افتاد خسارات زیادی برای باسیلیکا بوجود آورد. متاسفانه رسیدگی نکردن به این مکان باعث شد که کم کم به خرابه تبدیل شود و دیگر شرایط لازم برای اقامت پاپ اعظم را نداشته باشید. در آخر پاپ سیکتوس پنجم که کلیسای سیستین را بعد از او نام گذاری کرده بودند در قرن شانزدهم به دومنیکو فونتانا معمار محبوبش دستور داد تا بزرگ ترین ستون هرمی شکل سنگی مصری در دنیا را از سیرکوس ماکسیموس به روبروی کاخ لاتران منتقل کنند. 

تاریخچه کلیسای جامع سنت جان لاتران

طراحی بیرونی و داخلی کلیسای جامع سنت جان لاتران در رم

هزینه گزافی برای طراحی داخلی این کلیسا شده و همینطور به گفته افراد محلی، طلای استفاده شده در محراب این کلیسا میتواند مخارج دوازده هزار نفر از مردم رم را تا مدت یک سال تامین کند. ولی نمای بیرونی آن که شبیه به باسیلیکای سنت پیتر می باشد، آنطور که باید توریست ها و گردشگران را جذب نکرد. ستون های کورینتی آن ایوان بزرگ و دو طبقه کلیسا را گرفته اند و مجسمه دوازده حواریون هم درست بالای ساختمان قرار دارد. بسیاری از مردم معتقدند که نمای آن خشن بوده و بیشتر شبیه به کاخ است چرا که از ظرافت ها و تزئینات معماری باروک در آن زمان در طراحی اش استفاده نشده است. معماری این کلیسا به عهده آلساندرو گالیله بوده که به خاطر استفاده از نئوکلاسیک در اواخر دوره کاری اش بسیار معروف شده بود. 

طراحی بیرونی و داخلی کلیسای جامع سنت جان لاتران در رم

پله ‌های مقدس کلیسای جامع سنت جان لاتران

اسکالا سانتا یا همان پله های مقدس، 28 پله مرمر سفید رنگ در ساختمان کناری باسیلیکای سنت جان لاتران است. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ایتالیا با این پله ها به کلیسای قدس الاقداس میرسند. این پله ها اهمیت بسیاری دارند چرا که براساس سنت های مذهب کاتولیک، عیسی مسیح برای رفتن به محاکمه اش در اورشلیم که بوسیله پونتیوس پیلاطس صورت گرفت، از این پله های عبور کرده بود. معمولا در بازدید از این پله ها افراد مذهبی را خواهید دید که از همه 28 پله بر روی زانوهایشان بالا می روند و اعتقاد دارند که با اینکار گناهانشان بخشیده خواهد شد. 

پله ‌های مقدس کلیسای جامع سنت جان لاتران

کاخ لاتران در کلیسا

این کاخ هزاران سال مکان اصلی اقامت پاپ ها بوده و امروزه موزه تاریخی واتیکان را هم شامل می شود که یکی از قسمت های موزه های واتیکان می باشد. در صورتی که میخواهید شکل باسیلیکای سنت جان لاتران را قبل از بازسازی اش در قرن شانزدهم ببینید، از نقاشی دیواری اثر جوتو دی بوندونه دیدن کنید. با اینکه سال های زیادی از عمر این نقاشی میگذرد و بعضی از قسمت های آن به صورت واضح قابل دیدن نیست اما اهمیت و قدمت این کلیسا را میتوان از روی آن محاسبه کرد. بالای بلندترین محراب کلیسای جامع سنت جان لاتران در رم قسمت یادگاری های وابسته به مقدسین قرار داشته و میتوانید از میزی که در قسمت محراب آیین مقدس را ببینید. براساس حکایات، این میز همان میزی بوده که مسیح در رویداد شام آخر روی آن غذا خورده است. 

کاخ لاتران در کلیسا

ساعات و شرایط بازدید از کلیسای جامع سنت جان لاتران در رم

توریست ها و گردشگران تور ارزان ایتالیا میتوانند هر روز هفته از ساعت هفت صبح تا شش بعد از ظهر از این کلیسا و همینطور مقبره الکساندر سوم و کلمنت دوازدهم و چند پاپ دیگر دیدن کنند. مردم برای دعا و عبادت به این کلیسا می آیند بنابراین توریست ها و گردشگران تور اروپا باید پوشش بسیار مناسبی داشته باشند. پوشش مناسب به معنی پوشاندن شانه ها و زانوها می باشد. بازدید از این کلیسا کاملا رایگان بوده اما بسیار شلوغ است.