کلیسا پاماکاریستوس استانبول : کلیسا پاماکاریستوس در دوران بیزانس، یکی از مهم ترین عبادتگاه ها در تمام ترکیه بوده که البته امروزه به یک موزه تبدیل شده است. وجود موزاییک ها و کاشی کاری ها در این کلیسا باعث شده تا برای توریست ها و گردشگران تور استانبول یک جاذبه باشد. کلیسا پاماکاریستوس، سومین کلیسای شهر استانبول بوده که بیشترین کاشی کاری ها را از دوره بیزانس دارد. سلطان مراد، در قرن شانزدهم و با فتح کردن کشور گرجستان لقب مسجد را به کلیسا داده و بعد از آن این کلیسا به مسجد فتحیه شناخته شد. این موزه در محله چهارشنبه از منطقه فاتیح قرار داشته و یکی از مهم ترین کلیساهای ارتدوکس یونانی در زمان امپراتوران روم شرقی بوده است. 

کلیسا پاماکاریستوس استانبول

تاریخچه کلیسا پاماکاریستوس استانبول

گفته ها حاکی از آن است که این کلیسای استانبول بوسیله مایکل هفتم دوکالس ساخته شده و بعد از ان معماران بسیار دیگری وارد پروژه شدند. ساخت و ساز این کلیسا در زمان حکومت بیزانتین، یعنی دوران سلطنت روم شرقی به اتمام رسید. مدتی بعد در زمان حکومت پالائولوگان، کلیساهای کوچک بسیاری در کناره های کلیسا پاماکاریستوس ساخته شد. بعد از اینکه حکومت عثمانی بر این منطقه متسلط شد، این کلیسا به دستور سلطان مراد دوم به مسجد تغییر کاربری داد. بعد از اینکه این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد، نام آن به فتیح کامی تغییر پیدا کرد. 

تاریخچه کلیسا پاماکاریستوس استانبول

معماری بی نظیر کلیسا پاماکاریستوس

این کلیسای استانبول در ابتدا در سال 1951 به یک مسجد تبدیل شده و قسمت دیگر آن نیز به یک موزه تبدیل شد. بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول علاقه مند به تماشای کاشی کاری های این کلیسا جذاب و تاریخی هستند. کاشی کاری های این کلیسا خیلی بیشتر از مسجد ایاصوفیه و کلیسای کورا بوده، به همین خاطر است که توریست ها و گردشگران از بدو ورود به آن جذب شده اند. کلیسا پاماکاریستوس استانبول برای اواخر دوران روم شرق بوده که یکی از سازه های بسیار مهم معماری در زمان امپراتوران پالایولوگان، از آخرین سلسله امپراتوری روم شرقی می باشد. این معماری به شما مهارت فنی مردم آن زمان اشاره کرده و از زیباترین طرح های موزاییکی از حضرت مسیح و پیامبران را داراست. شعرهایی از شاعر مشهور مذهبی در نما خارجی و داخلی این کلیسا حکاکی شده است.

معماری بی نظیر کلیسا پاماکاریستوس

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به کلیسا پاماکاریستوس

این کلیسا فصل تابستان از ساعت نه صبح تا هفت بعد از ظهر و از اکتبر تا آپریل از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر باز آماده بازدید توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول خواهد بود. این کلیسا هر روز هفته به جز روزهای چهارشنبه باز است. از آنجایی که کلیسا پاماکاریستوس در محله بالت و منطقه فتحیه قرار دارد، بهترین راه برای رسیدن به آن استفاده از اتوبوس است. اگر با اتوبوس به سمت این کلیسا آمدید، در ایستگاه فتحیه و یا فنر پیاده شده و با کمی پیاده روی به کلیسا برسید.