کلیسا جامع آخن در آلمان : این کلیسا آن را با اسم کلیسای جامع امپراتوری می شناسند، در شهر آخن آلمان می باشد. این کلیسا یکی از قدیمی ترین کلیساهای جامع در قسمت شمالی اروگا بوده و به عنوان کلیسای سلطنتی سنت مری در آخن در طول قرون وسطی شناخته می شد. حدودا سی پادشاه آلمانی و دوازده ملکه به مدت ششصد سال از سال 936 تا 1531 در این کلیسا تاجگذاری کرده اند. این کلیسا در تاریخ 1978 به خاطر معماری فوق العاده و تاریخ مهمی که داشته یکی از اولین محوطه های میراثی کشور آلمان، در لیست فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کلیسا جامع آخن در آلمان یکی از مهم ترین حاذبه های گردشگری می باشد. 

کلیسا جامع آخن در آلمان

تاریخچه کلیسا جامع آخن در آلمان

در سال 768 امپراتور آلمان، شارلمانی از شهر آخن بازدید کرد و بسیار به آن علاقه مند شد. سپس دستور داد تا در این شهر برای او یک قصر بسازند. شارلمانی بین سال های 800 تا 814 میلادی به خاطر استفاده کردن از چشمه های آب گرم شهر آخن، هر سال زمستان خود را در این شهر میگذراند. این امپراتوری شارلمانی در سال 786 ساخت یک نمازخانه به عنوان قسمتی از یک قصر که بعدها به هسته مرکزی کلیسای آخن تبدیل شد، شروع کرد. زمانی که شارلمانی در سال 814 میلادی مرد، او را در همین کلیسا دفن کرده و حتی استخوان های او همچنان در آرامگاه مخصوص در این کلیسا نگهداری می شوند. بعد از مرگ شارلمانی این کلیسا طی سال ها از نظر مذهبی اهمیت بسیار پیدا کرد و برای پذیرایی از زائران بسیاری که برای زیارت به این کلیسا می آمدند یک تالار بزرگ شیشه ای در ششصدمین سالمرگ شارلمانی به ساختمان کلیسا اضافه شد. 

تاریخچه کلیسا جامع آخن در آلمان

معماری باشکوه کلیسا جامع آخن در آلمان

این کلیسا که وقف حضرت مریم شده، حدودا 43 متر طول داشته و ارتفاع سقف آن در کنار دیواره ها به چهارده متر رسیده و در کنار مرکز کلیسا هجده می باشد. ساختار این کلیسا یک هشت ضلعی بوده و بر طبق آن کلیسای سنت ویتاله در شهر راونای ایتالیا ساخته شده است. این کلیسا شکل ظاهری الان خود را از بیشتر از هزار سال پیش بدست آورده. معماری باشکوه و مجلل آن با ترکیب عناصر مختلف از سبک های معماری کلاسیک، بیزانسی و آلمانی ساخته شده و اهمیت تاریخی که کلیسا داشته به تاج گذاری بیشتر از سی پادشاه از سلسله پادشاهان امپراتوری رومی مقدس بین سال های 936 تا 1531 میلادی برمیگردد. سالانه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا ، حتی غیر مسیحیان نیز از این کلیسا در آلمان دیدن می کنند. 

معماری باشکوه کلیسا جامع آخن در آلمان