کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا استانبول : بعد از اینکه این شهر بوسیله رومیان فتح شد، دین رسمی آن نیز مسیحیت اعلام شد و سپس کم کم کلیساهای مختلفی در هر نقطه از قسطنطنیه قدیم ساخته شد. امروزه استانبول دارای ده ها کلیسای تاریخی و مهم بوده که هرکدام از آن ها یک یادگاری از زمان قدیم محسوب می شوند. حکومت مسیحیان بر این شهر تقریبا هزار سال طول کشیده و در آن زمان خون مسیحیت در کشور ترکیه گسترش پیدا کرد و باعث ایجاد افکارها، فرهنگ ها و بناهای مطابق دیدن مسیحیت شد. از جمله یکی از آن ها میتوان به کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا اشاره کرد. این کلیسا یکی از بزرگ ترین کلیساهای ارتدکس یونانی در شهر استانبول بوده که به خاطر معماری باشکوهی که داشته هر سال مورد بازدید توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار میگیرد. 

کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا استانبول

تاریخچه کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا

این کلیسای زیبای دوست داشتنی در سال 1882 ساخته شده و معمار آن نیز شخصی به اسم کامپاناک می باشد. محلی که این کلیسا هم اکنون در آن قرار دارد، زمان گورستان ارتدکس های یونانی بوده که تخریب شده و جای آن کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا ساخته شده است. میتوان گفت که این کلیسا تقریبا 150 سال قدمت داشته و با این وجود همچنان استوار باقی مانده و مراسمات مذهبی در آن برگزار می شوند، تا جایی که یکی از فعالترین کلیساهای استانبول محسوب می شود. کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا چندین بار تخریب و بازسازی شده که اخرین بازسازی آن مربوط به سال 2011 می باشد. 

تاریخچه کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا

معماری کلیسای ارتدکس یونانی سنت ایا تریادا استانبول

اولین چیزی که باعث شده تا توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول به این کلیسا جذب شوند، معماری آن است. این کلیسا معماری به سبک نیوباروک داشته که یک نوع معماری بیزانسی است و در کشور ایتالیا بوجود آمده. معماری نیوباروک، یک گرایش جدیدتر و مدرنتر نسبت به دیگر سازه هاست. این کلیسا مثل مسجدهای استانبول، یک گنبد مرکزی داشته که شکل تختی داشته و جنسی از فلز دارد. در هر دو سمت گنبد مرکزی این کلیسا، دو برج ناقوس ساخته شده که سقفشان هم گنبدی شکل بوده و مثل گنبد مرکزی با علامت صلیب تزئین شده اند. وارد کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا که شوید، نقاشی های بسیا زیبا و فوق العاده از عیس مسیج را خواهید دید. کمی جلوتر که محراب کلیسا قرار دارد، با مجسمه مریم مقدس و حضرت عیسی تزئین شده است. پنجره های شیشه ای آن نیز به خاطر رنگی بودن، هاله ای از نورهای رنگین کمانی را وارد کلیسا می کنند. 

معماری کلیسای ارتدکس یونانی سنت ایا تریادا استانبول

ساعات بازدید از کلیسای ارتدکس یونانی سنت ایا تریادا استانبول

کلیسا ارتدکس یونانی ایا تریادا هر روز هفته از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر باز می باشد. بهترین زمان برای بازدید از آن، ساعت دوازده ظهر است. پیشنهاد می کنیم روزهای یکشنبه را برای بازدید از این کلیسا انتخاب نکنید، چرا که بسیار شلوغ است اما اگر میخواهید در مراسم مذهبی آن شرکت داشته باشید، بسیار مناسب است. هزینه بازدید از این کلیسا برای همه به صورت رایگان می باشد. 

ساعات بازدید از کلیسای ارتدکس یونانی سنت ایا تریادا استانبول

دسترسی به کلیسای ارتدکس یونانی سنت ایا تریادا استانبول

این کلیسای باشکوه، در محله قدیمی و باشکوه بشیکتاش، یعنی قیمت شرقی استانبول قرار دارد. این منطقه بین دیگر مناطق شهر پرترددتر بوده و به خاطر وجود مراکز تجاری و اماکن تاریخی، مرکز شهر استانبول محسوب می شود. توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول برای رسیدن به این کلیسا میتوانند از سمت میدان تقسیم، با استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و قطار به آن برسند.