کارهایی که در تایلند نباید انجام داد! : تایلند که سالیان سال است، مورد استقبال بسیاری از توریست ها و گردشگران در سراسر جهان قرار گرفته، علاوه بر جاذبه های گردشگری، مراکز تجاری و تفریحی و ... که داشته، فرهنگ جالبی نیز دارد. مردمان این کشور آسیایی، خونگرم و مهربان بوده و همیشه لبخند به لب دارند. اما آداب و رسوم خاصی داشته که یک توریست و گردشگر، قبل از سفر تور تایلند خود باید درباره آنها بداند تا ناخواسته کسی را ناراحت نکند. در ادامه با لست تورز همراه باشید تا با این قوانین آداب معاشرت تایلندی های آشنا شوید

به آغوش گرفتن راهبان

مردم تایلند پیرو مذهب بودایی هستند. در این کشور نیز معبدهای بسیاری وجود دارد، بنابراین راهبان بسیاری در آن زندگی می کنند. در تایلند راهبان به شدت مورد احترام قرار میگیرند. به آغوش کشیدن و بغل کردن آن ها ممنوع است. این راهبان تایلندی، اجازه ندارند به هیچ زنی دست بدهند. و جالب اینجاست که بدانید، بین یک زن و یک راهب، حق با راهب است. حتی اگر در یک اتوبوس باشید، نمیتوانید کنار هم بنشینید، و حتما باید یک صندلی خالی بین شما باشد و یا حق نشستن روی صندلی خالی نیز برای راهبان است!

به آغوش گرفتن راهبان

درآوردن کفش در بعضی مکان های عمومی

مردم تایلند معمولا کفش هایی مثل صندل و دمپایی های سبک به پا دارند. علت استفاده از آن ها نیز به خاطر احترام است. توریست ها و گردشگران تور تایلند نمیتوانند با کفش و یا دمپایی وارد معبدها، خانه و یا حتی بعضی از فروشگاه ها شوند! وارد شدن با کفش به این مکان ها، به معنی بی احترامی به حضار است. به همین خاطر است که جلوی درب هر مکان عمومی، سیل کفش ها را میبینید. پیشنهاد می شود در سفر تور تایلند خود، کفش هایی را انتخاب کنید که در آوردن و پوشیدنشان راحت و سریع باشد.

درآوردن کفش در بعضی مکان های عمومی

از پای خود استفاده نکنید!

استفاده کردن از پای خود، برای اشاره کردن به چیزی یا کسی، و یا حتی استفاده کردن از آن برای کارهای ساده ای مثل جلوگیری از بسته شدن درب، بی احترامی بوده و یک اشتباه نابخشودنی محسوب می شود. چرا که تایلندی ها معتقدند پا، عضو کثیف و آلوده بدن است. به همین خاطر اشاره کردن با آن و یا انجام دادن کاری، بسیار زشت است. همینطور استفاده از انگشتان پا به سمت راهب ها و یا مجسمه بودا به معنی فحش و ناسزا می باشد.

از پای خود استفاده نکنید!

احترام به خاندان سلطنتی تایلند

نکته دیگری که توریست ها و گردشگران تور تایلند نباید فراموش کنند این است که، هرگز به خاندان سلطنتی تایلند توهین و بی احترامی نکنند! این خاندان بین مردم تایلند بسیار محبوب و مورد احترام بوده، تا حدی که در روزهای بزرگداشت پادشاه نیز، جشن های بزرگی برپا می کنند. توهین به خاندان سلطنتی برای هر فردی مجازات دارد. تا حدی که اگر سکه ای روی زمین باشد، نباید پا روی آن بگذارید. همانطور که گفته شد، پا عضو کثیفی در بین مردم تایلند بوده و اینکار بی احترامی بوده و برای فرد مجازات دارد.

احترام به خاندان سلطنتی تایلند

پوشش صحیح در شهر

همانطور که میدانید، تایلند یک کشور گرمسیر است. به همین خاطر سواحل آن همیشه شلوغ از توریست ها و گردشگران تور تایلند بوده که مشغول به انجام تفریحات آبی و یا آفتاب گرفتن هستند. تایلند زیباترین سواحل دنیا را داشته و از رایج ترین کارهایی که توریست ها در آن ها انجام میدهند آفتاب گرفتن است. اما نکته ای که توریست ها و گردشگران تور تایلند در سواحل باید رعایت کنند، پوشش درست و استفاده از مایوهای پوشیده است. پوشیدن مایو و لباس های بسیار باز در این مکان ها قابل قبول نبوده و از نظر مردم محلی، بی احترامی است.

پوشش صحیح در شهر

اشاره با انگشت دست ممنوع!

یکی از رایج ترین کارهایی که روزانه انجام میدهیم، اشاره کردن با انگشت برای نشان دادن چیزی یا صدا کردن کسی است. باید بدانید، اشاره کردن با انگشت در تایلند، کار زشت و ناپسندی است! اگر در تایلند کسی را با انگشت دست و یا سوت زدن صدا کرده و از او درخواست چیزی کنید، برای او به این معنی است که او را مثل سگی بی ارزش فرض کرده و دچار دردسر خواهید شد. در اینجور مواقع بهتر است دست خود را طوری بگیرید که کف دست رو به زمین بوده و انگشت ها بسته است.

اشاره با انگشت دست ممنوع!

سر یک تایلندی را لمس نکنید

برای تایلندی ها، سر که بالاترین قسمت بدن است، یک عضو بسیار قابل احترام و مهم است. به همین خاطر لمس کردن آن ممنوع است. حتی اگر اتفاقی دستتان به سر کسی برخورد کرد، سریع از او عذرخواهی کنید. لمس و ناز کردن سر یک تایلندی کار زشتی است. حتی تایلندی ها قانون نانوشته ای دارند که می گوید "سر یک تایلندی برای لمس کردن نیست" بنابراین اگر سر یک کودک تایلندی را نوازش کردید و او شما را با قیافه ای درهم نگاه کرد، تعجب نکنید.

سر یک تایلندی را لمس نکنید

از چنگال یا چاقو استفاده نکنید

غذاهای تایلندی به قدری نرم هستند که از چاقو برای خوردن استفاده نشود. علاوه بر این در بیشتر رستوران ها، چاقو داده نمی شود. در تمام رستوران های دنیا، حین سرو غذا، قاشق و چنگال داده می شود، در تایلند نیز همینطور است. اما نکته که به آن توجه کنید این است که از چنگال برای خوردن استفاده نکنید! یعنی چنگال را وارد دهان نکنید، اینکار بی احترامی به جمع است. تایلندی ها اعتقاد دارند تنها قاشق باید دهان را لمس کند.

از چنگال یا چاقو استفاده نکنید

سوت نزنید

تا اینجا باید متوجه شده باشید که تایلندی ها افراد خرافاتی هستند. یکی دیگر از عجیب ترین چیزهایی که روی آن حساس هستند سوت زدن است. سوت زدن در تایلند به معنی فراخوانی ارواح شیطان است. بنابراین اگر دیدید که شب صدای سوت به گوش رسیده و مردم مضطرب هستند، تعجب نکنید! تایلندی ها معتقدند، سوت زدن بدشانسی بزرگی به همراه داشته، بنابراین توریست ها و گردشگران تور تایلند باید سعی کنند اینکار را انجام ندهند.

سوت نزنید