کاخ موزه تکفور استانبول : کاخ موزه تکفور در اصل یک کاخ متعلق به دوران امپراتوری روم شرقی بوده که پوفیروگنیتوس نام داشت. این کاخ در اطراف دیوارهای شهر میان ادیرنکاپه و ایریکاپه قرار گرفته است. این کاخ تنها کاخی از دوران امپراتوری روم شرقی بوده و نمونه ای از سبک معماری بیزانس می باشد. مشخص نیست که این کاخ توسط چه کسی و در چه زمانی ساخته شده، اما خرابه های باقی مانده از اطراف آن نشان دهنده آن است که تنها یک قصر نبوده و قسمتی از یک مجموعه کاخ می باشد. امروزه توریست ها و گردشگران تور استانبول از این قصر میتوانند یک سازه سه طبقه بدون سقف ببینند. 

کاخ موزه تکفور استانبول

معماری بینظیر کاخ موزه تکفور استانبول

کاخ موزه تکفور استانبول یک زیرزمین هفده متری داشته که به سمت حیاط جلویی با چهار قوس بزرگ باز می شود. این زیرزمین به دوازده قسمت تقسیم شده که هرکدام از آن ها با غرفه ها پوشانده می شوند و هرکدام کابینت های سنگی دارند. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول میتوانند از تماشای گلدان های تزدئینی که جلوی کاخ تکفور از آجر قرمز و سنگ های سفید ساخته شده اند، لذت ببرند. میتوان معماری شبیه به این کاخ را در بلغارستان و شبه جزیره بالکان دید. حیاطی که روبروی کاخ موزه تکفور استانبول قرار دارد، در قرن چهاردهم ساخته شده است. 

معماری بینظیر کاخ موزه تکفور استانبول

تاریخچه این کاخ موزه

برای این کاخ در قرن شانزدهم یک سقف جدید ساخته شد اما در قرن هفدهم تخریب و نابود شد. کاخ موزه تکفور بین سال های 1955 تا 1970 مورد بازسازی قرار گرفته و سالهاست که مشخص نشده نام اولیه ان چه بوده است. اسمی که هم اکنون روی این کاخ است را عثمانی ها روی آن گذاشته اند. از این کاخ در قرن هجدهم به عنوان یک کارگاه کاشی استفاده می شد و تمام کاشی های دیوار شده از کاخ تکفور همچنان در بعضی از مساجد استانبول دیده می شوند. بعد از فتح قسطنطنیه برای سکونت و بعدها به عنوان یک پناهگاه و در سال 1865 به عنوان یک پایگاه غیر نظامی استفاده می شد. 

تاریخچه این کاخ موزه

نحوه بازدید و دسترسی های نزدیک به کاخ موزه تکفور استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوان به صورت رایگان از این موزه دیدن کنند. اما مشکل اینجاست که بازدید از این موزه برای تمام عموم امکان پذیر نبوده و تنها میتوان با داشتن اجازه مخصوص از آن بازدید کرد. کاخ موزه تکفور استانبول بین ادیرنکاپه و ایریکاپه، در کنار حصاری که به موزه کارییه میرسد، قرار دارد. توریست ها و گردشگران میتوانند برای رسیدن به این موزه از مترو استفاده کرده و در خط مترو ام دو در ایستگاه شیشانه که انتهای خیابان استقلال می باشد، از مترو خارج شوند.