کاخ بوکولیون استانبول : بوکولیون یکی از کاخ های زمان بیزانسی ها در شهر استانبول بوده که روی دریای مرمره، در قسمت جنوبی ترکیه و قسمت شرقی رودخانه سوفیا قرار داشت. نام قبلی این کاخ هورمیس داس بوده و هم نام مکانی بوده که هم اکنون در آن قرار دارد. بعد از پایان قرن، اسم آن را بوکولیون گذاشتند. در زمان های قدیم یک لنگرگاه کوچک روبروی کاخ قرار داشت و بنا به سنت یک مجسمه با یک گاو نر و یک شیر در آن ایستاده بودند. این کاخ طی اعلامیه شهرداری استانبول در سال زیر نظر هیات فرهنگی میراث طبیعی مورد بازسازی قرار خواهد گرفت و به یک موزه در فضای باز تبدیل می شود تا توریست ها و گردشگران تور استانبول بتوانند از آن دیدن کنند. 

کاخ بوکولیون استانبول

تاریخچه بوکولیون

کسی که این کاخ شهر استانبول را توسعه داده و بازسازی کرد، امپراتور تئوفلیس بود. او نمای بزرگی از کاخ را روی دیواره ای از دریا ایجاد کرد و در قرن 969 یک دیوار مدور ساخت. این کاخ تا قرن یازدهم میلادی کاخ اصلی بیزانسی بوده و از آن برای برگزاری جلسه های دولتی استفاده می شد. در سال 1166 نیز امپراتور مانوئل اول یک شورای کلیسایی در آن برپا کرد. امروزه توریست ها و گردشگران در این کاخ میتوانند مجسمه هایی از امپراتوران روم شرقی را ببینند. یکی از زیباترین قسمت های کاخ بوکولیون، نمازخانه آن بوده که آثار مقدسی دارد. در طی جنگ صلیبی چهارم گفته شده که بسیاری از مردم در امتداد ساحل به سمت کاخ رانده شده و زمانی که به آنجا رسیدند، تسلیم شدند. بسیاری از خانم های بزرگ نیز که به قلعه پناه برده بودند نیز پیدا شدند. چرا که خواهد پادشاه فرانسه که ملکه بود، خواهر پادشاه مجارستان و دیگر خانم های مهم آن زمان به کاخ بوکولیون پناه برده بودند. 

تاریخچه بوکولیون

سرانجام کاخ بوکولیون

بعد از فتح دوباره شهر استانبول بوسیله مایکل هشتم پالایولوگوس، این کاخ با تمام مجموعه که ای داشت، ترک شد. زمانی که امپراتور عثمانی مهمت دوم در سال 1453 وارد شهر استانبول شد به او گفته شد که این کاخ ویران نشده و همچنان باقی مانده است. به طور کلی اگر به بخواهیم به تاریخچه این کاخ بپردازیم، باید گفت که این کاخ در قرن پنج میلادی ساخته شده و تا قرن سیزدهم مورد استفاده قرار میگرفت تا اینکه کم کم خالی شده و متروک باقی ماند. با وجود گذشت سالیان سال، تنها بقایایی از این کاخ باقی مانده بود که نشان میداد یک کاخ زمانی در این مکان قرار داشته. سرانجام در سال 1873 قسمت بزرگی از کاخ بوکولیون استانبول به خاطر راه اندازی خط راه آهن نابود شد. با اینکه بقایای زیادی از این کاخ نمانده اما هنوز هم یکی از جاذبه های گردشگری محبوب بین توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول است. از این کاخ یک بالکن به سمت دریا باقی مانده و سه ورودی از مرمر برای آن ساخته شده تا بتوان به آن راه داشت. 

سرانجام کاخ بوکولیون

دسترسی به کاخ بوکولیون استانبول

 این کاخ زیبای استانبول درست روی ساحل دریای مرمره قرار داشته و توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول برای رسیدن به آن میتوانند از مسیر شرق ایاصوفیه کوچک اقدام کنند.