آنتالیا شهری بزرگ در سواحل مدیترانه ترکیه است. از قرن دوم قبل از میلاد، این شهر یک بندر مهم بوده است و امروزه آنتالیا یک شهر تفریحی شلوغ و دروازه ای به ریویرای ترکیه است. با بیش از 2000 سال تاریخ، بازدیدکنندگان تور آنتالیا می توانند طیف متنوعی از بناهای معماری دوره های مختلف و همچنین فرهنگ های مختلف، به عنوان مثال یونانی، رومی و بیزانسی را مشاهده کنند. ترکیه توسط چهار دریا احاطه شده است و بیش از هشت هزار کیلومتر (پنج هزار مایل) خط ساحلی دارد. خلیج‌های بزرگ و خلیج‌های کوچک در امتداد سواحل آن نیز غنی از تاریخ و فرهنگ هستند ، جایی که قایق‌رانان می‌توانند هر شب لنگرگاهی متفاوت و خصوصی را انتخاب کنند. بنابراین، قایقرانی در ترکیه به شما این امکان را می دهد که یک تبادل فرهنگی واقعاً غنی را با مردم دوستانه و مهمان نواز روستاهای ساحلی تجربه کنید.

بسیاری از امکانات تفریحی مدرن و مجهز در امتداد خط ساحلی ترکیه وجود دارد که می‌توانید با قایق تفریحی یا گولت شخصی یا اجاره‌ای خود اسکله سوار شوید . فراموش نکنید که قوانین قایق رانی را نیز برای سفرهای دریایی در آب های ترکیه بررسی کنید و نقشه های مارینا را بررسی کنید .

بنابراین، چه در حال برنامه ریزی یک سفر تور ارزان آنتالیا باشید و چه فقط کنجکاو هستید که بیشتر بدانید، در اینجا برخی از جالب ترین حقایق در مورد آنتالیا آورده شده است.

اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید، در اینجا 7 حقیقت جالب در مورد آنتالیا آورده شده است.

1. آنتالیا یک شهر ساحلی بزرگ در ترکیه است.

آنتالیا در سواحل مدیترانه در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. آنتالیا با جمعیتی بالغ بر 1318826 نفر (تا سال 2022)، هشتمین شهر پرجمعیت ترکیه و بزرگترین شهر ترکیه در سواحل مدیترانه تور لحظه اخری آنتالیا است. مردم اغلب از آن به عنوان "دروازه ای به ریویرای ترکیه" یاد می کنند. ریویرای ترکیه - که ساحل فیروزه ای نیز نامیده می شود - از آنتالیا تا بدروم در امتداد سواحل جنوب غربی ترکیه امتداد دارد.

2. این شهر در ابتدا آتالیا نام داشت.

آتالوس دوم فیلادلفوس، پادشاه پرگامون، این شهر را در قرن 1 قبل از میلاد تأسیس کرد، زمانی که یک پایگاه دریایی برای استقرار ناوگان شگفت‌انگیز کشتی‌های خود تأسیس کرد. او شهر بندری را به نام خود Attalia نامید. او تا زمان مرگش در سال 133 قبل از میلاد بر آتالیا حکومت کرد. پس از مرگ او، آتالیا و کل پادشاهی خود را به امپراتوری روم سپرد. حکومت روم باعث رشد آتالیا شد. در نهایت، این شهر به نام آدالیا و سپس به نام مدرن آنتالیا تبدیل شد.

3. آنتالیا یک شهر در یک شهر دارد.

در داخل آنتالیا، کالیچی، مرکز شهر تاریخی را خواهید دید. کلمه Kaleiçi به معنای "داخل کلم" یا "کلمه درونی" است. کله به معنای قلعه است. کالیچی دارای سازه هایی است که مربوط به دوران جمهوری روم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و مدرن ترکیه است. از نظر تاریخی، تمام این سازه ها و کل کالیچی در داخل دیوارهای آن محصور بود، اما امروز دیگر اینطور نیست.

4. دروازه هادریان در آنتالیا است.

یکی از معروف ترین سازه های داخل کالیچی دروازه هادریان است که به آن Üçkapılar نیز می گویند که به معنی "سه دروازه" است. ترک ها دروازه هادریان را در سال 130 پس از میلاد برای بزرگداشت دیدار امپراتور روم هادریان از شهر ساختند. کارگران این دروازه را به دیوار شهر اطراف ساختند و به دروازه اصلی شهر تبدیل شد. نام دیگر این دروازه - سه دروازه یا دروازه سه گانه - به این دلیل است که دارای سه راه طاق است. جدا از تاریخچه زیاد، افسانه های زیادی نیز دروازه را احاطه کرده اند، به عنوان مثال، سلطانه بلکیس - ملکه سبا - از دروازه عبور کرد و در راه ملاقات با شاه سلیمان به کاخ در آسپندوس رفت. امروزه تنها دروازه ورودی باقی مانده در دیوارهای شهر است.

5. آنتالیا بزرگترین آکواریوم تونلی جهان را در خود جای داده است.

آکواریوم آنتالیا یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است. بزرگترین آکواریوم تونلی جهان را در خود جای داده است. طول این تونل 131 متر و عرض آن 3.5 متر است. در مخزن اصلی قرار دارد که ظرفیت 5000 تن آب دریا را دارد. آکواریوم آنتالیا دارای چهار منطقه موضوعی است - اقیانوس هند، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام - و خانه 250 گونه مختلف از حیات دریایی است.

6. آنتالیا دارای پنج پارک ملی است.

آنتالیا به دلیل زیبایی طبیعی خود مشهور است. این مکان دارای پنج پارک ملی است که از مناظر محلی و گیاهان و جانوران محافظت می کند. این پنج پارک ملی عبارتند از: پارک ملی Üzümdere، پارک ملی کوه Gulluk، پارک ملی غار Altinbesik، پارک ملی ساحل Beydaglari و پارک ملی Köprülü Canyon  استان آنتالیا بیش از هر استان دیگری در ترکیه دارای پارک ملی است.

7. امپراتوری های مختلف زیادی بر آنتالیا حکومت کرده اند.

یونانیان آنتالیا را در قرن دوم قبل از میلاد تأسیس کردند. سپس رومیان بر شهر حکومت کردند و پس از آن سلطنت سلجوقیان و سپس امپراتوری عثمانی. پس از جنگ جهانی اول، ایتالیا برای مدت کوتاهی شهر را به مدت سه سال اشغال کرد، اما ترک ها شهر را در طول جنگ استقلال ترکیه بازپس گرفتند.