چه واکسن هایی در سفر نیاز می شوند؟ میتوان گفت اولین چیزی که قبل از شروع سفر خود باید بررسی کرده و در مورد تحقیق کنید، واکسن های مورد نیاز است. اگر اینکار را انجام نداده و یا برنامه ای برای آن ندارید، سفرتان قطعا ناخوشایند خواهد بود. بنابراین دست دست نکنید و اگر سفری در پیش دارید، همین حالا در مورد واکسن های مورد نیاز آن تحقیق کرده و آن را عقب نیاندازید. پشت گوش انداختن این کار نه تنها به سفر شما لطمه زده، بلکه باعث می شود مدام در بیمارستان باشید! هیچکس دوست ندارد، تعطیلات خود را در بستر بیماری در کشوری غریب به سر ببرد. بنابراین چه از واکسن بیزار هستید و هر چیز دیگری، باید واکسن های خود را بزنید. بسیار خب، برای شروع شما باید درباره کشور مقصد اطلاعات دقیق و جامعی بدست آورید که پیشنهاد لست تورز برای شما سایت CDC است. این سایت به زبان انگلیسی بوده و اطلاعات کاملی در اختیار توریست ها و گردشگران قرار میدهد. دومین کار نیز گرفتن مشاوره از پزشک خانواده می باشد. در ادامه برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره واکسن های ضروری برای توریست ها و گردشگران، همراه لست تورز باشید.

واکسن‌ هایی که برای مسافران ضروری هستند :

واکسن‌ های معمولی

این واکسن هایی که در ادامه نام میبریم، از واکسن های معمولی اما ضروری بوده که چه سفر بکنید چه نکنید باید آن ها را تزریق کنید :

  • سرخک
  • اوریون
  • سرخجه
  • دیفتری
  • کزاز
  • سیاه‌سرفه
  • آبله مرغان
  • فلج اطفال

هرچند به این واکسن ها، واکسن های معمولی گفته می شود، اما نباید تزریق آن ها را فراموش کرد، به خصوص برای توریست ها و گردشگران. به عنوان مثال، در کشورهای مختلفی مثل میانمار، اندونزی، ونزوئلا و قسمت هایی از استرالیا، بیماری کشنده دیفتری گزارش شده که تنها میتوان واکسیناسیون آن را مهار کرد. اگر مطمئن نیستید که این واکسن را تزریق کرده اید و یا مهلت آن به پایان رسیده حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که آن ها واکسن های شما را در پرونده به ثبت رسانده اند.

واکسن‌ های معمولی

تب زرد

این بیماری از نیش پشه های آلوده به انسان منتقل می شود. علائم تب زر بعد از سه تا شش روز به صورت تب، لرز، حالت تهوع، درد مفصل ها و ماهیچه ها، استفراغ، درد کمر، درهای شکمی، خستگی شدید و دهیدرانه شدن می باشد. در مواردی که بسیار حاد باشید، از کار افتادن اعضا، خونریزی داخلی و زرد شدن پوست اتفاق می افتد. بیمارانی که این علائم را داشته باشند، ده تا چهارده روزه جان خود را از دست میدهند. این بیماری بیشتر در آفریقای سیاه و منطقه های گرمسیری آمریکای جنوبی شیوع پیدا کرده و به همین خاطر از تمام مسافران درخواست میشود گواهی واکسن تب زرد برای ورود به برخی کشورها ارائه دهند. کشورهایی که خواهان گواهی تب زرد هستند کنگو، غنا، گینه بیسائو، مالی، آنگولا، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، گابن، گویان فرانسه، نیجریه، سورینام، توگو، لیبریا، گینه بیسائو، سیرالئون،

تب زرد

حصبه

بیماری حثله بعد از سه هفته در بدن فرد مبتلا شده تب، یبوست یا اسهال، سردرد، خستگی شدید و از دست دادن اشتها ایجاد می کند. در شرایط بدتر باعث بزرگ شدن کبد و طحال، خونریزی ریه و یا حتی مرگ می شود. این بیماری از راه خوردن و آشامیدن منتقل یافته و در بیشتر کشورهای دنیا، البته به جز آمریکا، استرالیا، ژاپن، کانادا و غرب اروپا وجود دارد. این بیماری در جنوب آسیا شیوع بیشتری داشته اما در قسمت های دیگری از جمله آفریقا، جزایر کارائیب، آمریکای مرکزی و جنوبی و آسیا نیز وجود دارد. به صورت کلی هر کشوری که دارای بهداشت، سلامت غذایی و آب آشامیدنی مناسبی نباشد، امکان مبتلا شدن به حصبه در آن زیاد است. واکسن این بیماری پنجاه تا هشتاد درصد تاثیرگذار بوده و باید در سفرهای خود به مناطقی که مشکوک به این بیماری هستند، مراقب آنچه میخورید و می آشامید باشید. واکسن حصبه هم به صورت آمپول و هم به صورت خوراکی موجود است. کپسول آن با دوز چهار را میتوان به در مدت چهار روز و یک روز در میان استفاده کرد.

حصبه

هپاتیت   A

این بیماری از طریق آب و غذای آلوده به فرد انتقال میابد. همینطور با دست دادن و آمیزش جنسی نیز ممکن است منتقل یابد. از علائم بیماری هپاتیت A بعد از یک تا دو هفته میتوان به تب ناگهانی، حالت تهوع، خستگی، از دست دادن اشتها، استفراغ، شکم درد، زرد شدن پوست و چشم ها اشاره کرد. این بیماری در تمام کشورها به جز کانادا، غرب اروپا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و اسکاندیناوی وجود دارد. از خطرناک ترین کشورها میتوان به آفریقا و آسیا اشاره کرد که بهداشت ضعیفی دارند. واکسن این بیماری 100% موثر بوده و تزریق آن باید در دو دوز به فاصله شش ماه باشد.

هپاتیت   A

هپاتیت  B

هپاپیت ب از طریق خون انتقال یاقته و یک بیماری مسری می باشد. علائم مبتلا شدن به این بیماری نیز تیره شدن ادرار، درد مفصل ها، زرد شدن پوست و چشم ها، دردهای شکمی، کمبود اشتها، تب ناگهانی، خستگی، حالت تهوع و استفراغ می باشد. در بسیاری از افراد علائم این بیماری به صورت مزمن و همیشگی باقی خواهد ماند. این بیماری میتواند فرد مبتلا شده را به خاطر بیماری های کبدی و سرطان کبد از بین ببرد. واکسن آن 90% موثر بوده و باید در سه تزریق زده شود. واکسن دوم یک بعد از واکسن اول و واکسن سوم نیز شش ماه بعد از واکسن اول باید تزریق شود.

هپاتیت  B

وبا

این بیماری یک بیماری عفونی ریوی می باشد. افراد مبتلا شده به این بیماری به شدت اسهال می شوند. وبا از طریق خوردن غذا و یا آب آلوده منتقل می شود. خبر خوش اینجاست که توریست ها و گردشگران خیلی کم به وبا مبتلا می شوند، مگر اینکه آب و غذای آلوده مصرف کرده و یا در یک منطقه آلوده به صورت طولانی مدت بمانند. بیشترین افرادی که در معرض وبا قرار می گیرند، افرادی هستند که در کشورهای بلادیده خدمت می کنند و یا به صورت داوطلبانه در کمپ های پناهنده ها اقامت دارند. کشورهایی که این بیماری در آنها بیشتر شایع است چاد، کنیا، نیجریه، مالاوی، اتیوپی، جمهوری کنگو، سومالی، سودان جنوبی، هند، یمن و هائیتی، بنگلادش، زیمباوه، زامبیا، اوگاند و تانزانیا می باشد. این واکسن را نیز میتوان در یک دوز به صورت خوراکی، ده روز قبل از در معرض قرار گرفتن باکتری استفاده کرد.

وبا

هاری

هاری همانطور که بیشتر افراد میدانند، از بذاق دهان یک حیوان هار مثل راکون، روباه، میمون پوزه دار، خفاش، سگ و میمون به فرد منتقل می شود. همینطور بسیاری از افراد از راه لیسیدن، خراش و یا ضربه حیوانات آلوده به هاری مبتلا می شوند. این بیماری روی سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر گداشه و منجر به بیماری مغزی و در آخر مرگ فرد می شود. هاری در سراسر دنیا به جز قطب جنوب دیده می شود اما در آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی و افریقا بیشتر است. بهترین راه برای در امان ماندن از این بیماری، پیشگیری کردن است چرا که اگر علائم مبتلا شدن به آن را ببینید، دیگر امید چندانی به زنده ماندن نیست. از راه های پیشگیری آن میتوان به واکسن هاری اشاره کرد که در سه مرحله انجام می شود این واکسن ها باید حداقل یک ماه قبل از سفر تزریق شود. البته این مورد را هم توجه بکنید که چه واکسینه کرده باشید چه نه، بلافاصله بعد از اینکه بوسیله یک حیوان بیمار گاز گرفته و یا لیسیده شده باشید، باید هرچه سریع تر درمان های فوری پزشکی را انجام دهید. بهترین راه برای در امان ماندن از این بیماری، نزدیک نشدن به حیوانات در مناطقه خطرناک است.

هاری

آنسفالیت ژاپنی

علائم مبتلا شدن به این بیماری بین پنج تا پانزده روز خود را نشان میدهد. آنسفالیت ژاپنی از نیش پشه ها منتقل شده و علائم آن گیجی، ایجاد مشکل در تحرک، تب، سردرد و استفراغ می باشد. اینطور بگوییم که آنسفالیت ژاپنی کشنده بوده و درمانی برایش نیست! توریست ها و گردشگرانی که به آسیا با تور سفر می کنند، مثل تور ژاپن، تور استانبول  و ... کمتر در معرض بیماری قرار میگیرند اما بازهم مقصد، فصل و نوع فعالیت، مدت زمان اقامت و ... در مبتلا شدن به این بیماری تاثیر دارد. بیشتر افرادی که در معرض این بیماری هستند افرادی می باشند که در مناطق روستایی اقامت داشته و مدت زمان بسیاری را خارج از خانه هستند. واکسن این بیماری باید شش هفته قبل از سفر در دو مرحله به فاصله یک ماه زده شود.

آنسفالیت ژاپنی

مننگوکوک

فقط مسافرانی که به صورت طولانی مدت در فصل های خشک یعنی دسامبر تا جون به آفریقای سیاه سفر می کنند در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری هستند. راه ابتلا شدن به این بیماری از طریق تنفس و ترشح گلو از یک فرد به فرد دیگر از راه بوسیدن، عطسه کردن، سرفه کردن در صورت کسی و استفاده کردن از وسایل فرد می باشد. علائم ابتلا به مننگوکوک خشک شدن گردن، گیجی، حالت تهوع، سردرد، حساسیت به نور و تب شدید است. 5 تا 10% از بیماران مبتلا شده به این ویروس جان خود را 24 تا 48 ساعت اول از دست میدهند. همینطور کشورهایی مثل عربستان سعودی که سفرهای حج عمره دارند نیز از زائران خود، گواهی واکسن مننژیت درخواست می کنند. واکسن این بیماری هفت تا ده روز بعد از تزریق روی بدن اثر می گذارد.

مننگوکوک