لئوناردو دی کاپریو و نظریه وی در صفحه اینستاگرام خود درخصوص خشکی دریاچه ارومیه


این بازیگر مشهور هالیوودی که از فعلان محیط زیست نیز میباشد در صفحه اجتماعی و رسمی اینستاگرام خود با اشتراک گذاشتن نظریه خود در خصوص بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، ابراز نگرانی کرد.
لئوناردو دی کاپریو با گذاشتن تصویری از ساحل دریاچه ارومیه در صفحه رسمی اینستاگرام خود تاسف و نگرانی خود را اینگونه بیان کرد: دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی که روزگاری عظیم ترین و مطرح ترین دریاچه نمک در سطح خاورمیانه بود هم اکنون تنها 5% از آب آن باقی مانده است و دیگر نمیتوان از آن تحت عنوان دریاچه یاد کرد چرا که در اثر بحران آب و هوایی و کاهش روز افزون بارندگی این دریاجه به دریاچه نمک تبدیل شده و میتوان گفت 95% آب آن خشک شده است. لئوناردو دی کاپریو با ابراز تاسف اذعان داشت از دریاچه عظیم ارومیه، اکنون اسکله ای مخروبه و متروک بجا مانده است.
 
گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران با تقدیر از نظریه لئوناردو دی کاپریو در صفحه اینستاگرام رسمی خود درباره خشکی دریاچه ارومیه اینگونه پاسخ داد: ممنون از اینکه توجه دنیا را به دریاچه ارومیه جلب کردید.
همچنین بازیگر مطرح سینمای ایران، خانم مهناز افشار در صفحه رسمی توییتر خود، با توجه و تقدیر از پست اینستاگرامی لئوناردو دی کاپریو عنوان کرد: کاش پست لئوناردو دی کاپریو درباره خشکی دریاچه ارومیه سبب گردد تا تدبیری اتخاذ شود و حیات به این دریاچه نیمه جان بازگردد و تلنگری باشد برای همه ما که یادمان نرود.
شرح اطلاعات دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه (که در گذشته از آن تحت عنوان دریاچه رضاییه یاد میکردند) عظیم ترین دریاچه ایران بوده که حد فاصل دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته شده است و بعنوان نگین شهر ارومیه شناخته میشود. میانگین طول این دریاچه چیزی در حدود 140کیلومتر و عرض آن بطور تقریبی بین 16 تا 63 کیلومتر متغیر برآورد شده است. وسعت آن نیز بنا به تصاویر ماهواره ای گرفته شده در سال 1990میلادی بطور تقریب 5263کیلومتر مربع برآورد گردید البته مساحت متوسط این دریاچه چیزی در حدود 5500کیلومتر مربع تخمین زده شده است.
دریاچه ارومیه از دو محیط آبی و خشک تشکیل شده است و عمده ترین اجزاء آن را تپه ها، نواحی کوهستانی و فلاتها و تراس های فوقانی تشکیل میدهد.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در ایران و دومین دریاچه آب شور در دنیا محسوب میشود که متاسفانه در دو دهه اخیر با بحران شدید کم آبی مواجه بوده و از زاویه 5700کیلومتری آن در پاییز سال پیش تنها 10% باقی مانده بود! این دریاچه در شمال غربی ایران قرار دارد. با کاهش شدید بارندگی و در پی ادامه بحران آب و هوایی و زیست محیطی که سبب خشکی آب این دریاچه گشته، نگرانی های جدی برای مسولان محیط زیست و مرد بوجود آورده است.
منابع آبی دریاچه ارومیه عبارتند از:
هفت رودخانه فصلی، بیست و یک رودخانه دائمی و تعداد سی و نه مسیل
چشمه های داخلی دریاچه
بارش مستقیم برف و باران در حوزه دریاچه

برای دیدن دیدنیهای آذربایجان و تور آذر بایجان با لست تورز همراه باشید