طبق آخرین گزارشات منتشر شده در (February 2023)، اتباع کشور دومینیکا می‌توانند بدون نیاز به ویزا به 135 کشور و ناحیه دنیا سفر کنند. اعتبار پاسپورت دومینیکا در رتبه 29 ام جهان قرار دارد. از جمله مهم ترین کشور هایی که با داشتن پاسپورت دومینیکا بدون نیاز به ویزا می‌توان 6 ماه زندگی نمود، انگلستان و کشور های حوزه شنگن می باشد. دومینیکا کشوری است جزیره‌ای در دریای کارائیب. نام رسمی آن کشور همسود (مشترک‌المنافع) دومینیکا و پایتخت آن روسو است.

اخذ پاسپورت دومینیکا از دو روش امکان پذیر است:

 روش پرداخت بلاعوض برای اخذ پاسپورت دومینیکا (Donation)

مبلغ اهدایی به دولت دومینیکا بستگی به تعداد نفرات خانواده دارد و به شرح ذیل است:

برای متقاضی اصلی (یک نفر، فارغ از اینکه شخص مجرد باشد و یا خانواده داشته باشد) – 100,000 دلار آمریکا

برای  متقاضی اصلی و همسر – 150,000 دلار

برای یک خانواده 4 نفره با فرزندان کمتر از 18 سال – 175000 دلار

برای هر عضو بیشتر از چهار نفر – 25,000 دلار

روش سرمایه گذاری در پروژه های تایید شده دولت برای اخذ پاسپورت دومینیکا

سرمایه گذاری در ملک یا پروژه های مورد تایید دولت مانند هتل های در حال ساخت به ارزش حداقل 220,000 دلار و نگهداری آن به مدت حداقل سه سال

هزینه های دولتی (تنها مربوط به روش سرمایه گذاری در پروژه های تایید شده دولت) به شرح زیر است. این هزینه ها به جز هزینه های جانبی اعطای شهروندی است.

متقاضی اصلی 25,000 دلار آمریکا

 متقاضی اصلی و همسر 35,000 دلار آمریکا

خانواده چهار نفره 35,000 دلار آمریکا

خانواده 5 یا 6 نفره 50,000 دلار آمریکا

خانواده 7 نفره و یا بیشتر، باید 70,000 دلار به دولت پرداخت شود.

هزینه های اداری اخذ پاسپورت دومینیکا

علاوه بر هزینه‌ هایی که در بخش‌ های قبلی گفته شد، هزینه‌ هایی هم وجود دارند که برای انجام دیگر اقدامات اداری و مراحل دریافت پاسپورت دومینیکا باید پرداخت شود. هزینه ‌های زیر در هر ۲ روش ضروری هستند:

هزینه پردازش پرونده: ۱,۰۰۰ دلار آمریکا (برای هر درخواست)

هزینه گواهی شهروندی: ۲۵۰ دلار آمریکا (برای هر درخواست)

هزینه بررسی پرونده برای متقاضی اصلی: ۷,۵۰۰ دلار آمریکا

هزینه بررسی پرونده برای افراد وابسته ۱۶ سال به بالا: ۴,۰۰۰ دلار آمریکا

روش های مطرح شده در خصوص اخذ اقامت و پاسپورت از پر طرفدار ترین روش های موجود می باشند. موسسه حقوقی و بین المللی سام با داشتن 16 سال تجربه و صدها نمونه موفق اخذ کارت اقامت اروپا و پاسپورت ضمن ارائه مشاوره رایگان به روز ترین و کامل ترین قوانین مهاجرتی را در اختیار متقاضیان مهاجرت قرار می دهد.

اقامت اروپا

راه های قانونی گوناگونی برای اخذ اقامت اروپا وجود دارد که برخی از این راه ها بسیار سریع و در حدود 2 ماه به نتیجه می رسند. با توجه به هدف و شرایط متقاضی، مشاوران مجرب ما شما را برای انتخاب بهترین مسیر مهاجرت راهنمایی خواهند کرد.

به طور کلی راه های مهاجرت به اروپا عبارتند از:

  • اقامت اروپا از روش تمکن مالی
  • اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت
  • اقامت اروپا از طریق پناهندگی
  • اقامت اروپا از طریق ازدواج
  • اقامت اروپا با تولد
  • اقامت اروپا از روش تحصیل
  • مهاجرت به اروپا از طریق کار

در حال حاضر اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی، خرید ملک و ثبت شرکت از روش های پرطرفدار می باشد.

اقامت اروپا از روش تمکن مالی

اقامت تمکن مالی تحت عنوان خود حمایتی نیز شناخته می شود. این روش ویژه افرادی است که بتوانند ثابت کنند درآمد ماهانه ثابت و پایدار از منابعی مانند سود بانکی یا سود سهام یا حقوق بازنشستگی یا اجاره ملک و یا مجموع آنها دارند.

در این نوع اقامت باید ثابت کنید بدون اینکه نیاز به کارکردن، درآمد کافی برای زندگی در اروپا را دارید. این نوع مجوز اقامت اروپا به اشخاصی تعلق میگیرد که از تمکن مالی بالایی در کشور خود برخوردار باشند.  افرادی که این نوع اقامت را دریافت می نمایند، نیازی به کار در اروپا نخواهند داشت. در نتیجه دولت های اروپایی انتظار دریافت مالیات و بیلان سالیانه از این افراد را نخواهند داشت.

اقامت اروپا از طریق خرید ملک

متقاضی مهاجرت به اروپا از روش سرمایه گذاری، با خرید ملک یا سرمایه گذاری می توانند اقامت دائم اروپا را دریافت نماید. در موارد تعیین شده مانند اوراق قرضه دولتی یا خرید سهام شرکت های مورد تایید دولت در کشور مورد نظر به ارزش تعیین شده در قانون مهاجرتی آن کشور، می‌تواند برای خود، همسر، فرزندان، پدر و مادرشان از ابتدا اقامت دائم اروپا را اخذ نماید. در اکثر کشورها به واسطه خرید ملک نمی توان به اخذ اقامت دست پیدا کرد.

اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت

در کشورهای مختلف اروپایی می توان از طریق ثبت شرکت اقدام نمود اما نکته حائز اهمیت این است که ثبت شرکت در کدام کشور راحت تر بوده و اخذ اقامت کدام کشور به واسطه ثبت شرکت آسان تر و دارای مالیات کمتر می باشد. پروسه ثبت شرکت باید با ارائه یک بیزنس پلن یا همان طرح توجیهی اقتصادی مناسب انجام می پذیرد.

اما نکته اینجاست که برخی از کشورها با طرح های توجیهی، با سخت گیری بسیار زیادی برخورد می کنند و ممکن است آن طرح را قبول نکنند و اداره کار و بازرگانی آن کشور، طرح ارائه شده افراد را رد نماید. با ثبت شرکت در کشورهای حوزه شنگن، متقاضی می‌تواند برای خود و خانواده اش درخواست اقامت اروپا را نماید. لازمه ثبت شرکت در بعضی کشورهای اروپایی ارائه بیزینس پلن قوی می‌باشد.

اقامت یونان

اقامت یونان در سال های اخیر یکی محبوب ترین روش های اخذ اقامت اروپا توسط متقاضیان می باشد. اقامت یونان از روش های مختلفی همچون سرمایه گذاری در زمینه خرید ملک و دریافت گلدن ویزای یونان، روش تمکن مالی یا خود حمایتی، ثبت شرکت و یا ثبت نمایندگی شرکت، تحصیلی، کاری، ازدواج، تولد و پناهندگی امکان پذیر می باشد. همان طور که مطرح شد، روش های اخذ اقامت یونان متفاوت هستند و انتخاب هرکدام از این روش ها بسته به شرایط فرد متقاضی دارد. برخی از این روش های اقامتی در ابتدا به صورت موقت هستند. مانند روش تمکن مالی یا خود حمایتی، ثبت شرکت یا ثبت نمایندگی شرکت در یونان و غیره.

در این روش ها معمولا اعتبار کارت اقامت یونان صادر شده در ابتدا 2 ساله می باشد و پس از پایان 2 سال برای دوره های بعدی تمدید می شود. انواع دیگر اقامت یونان ممکن است با اعتبار 1 تا 3 ساله نیز صادر شود. همچنین در صورت سرمایه گذاری، امکان اخذ اقامت دائم 5 ساله برای متقاضی و اعضای خانواده امکان پذیر است. دو روش پرطرفدار اخذ اقامت یونان، سرمایه گذاری در زمینه خرید ملک و تمکن مالی می باشد.

اقامت یونان از طریق خرید ملک

با خرید ملک به ارزش حداقل 250 هزار یورو می‌توان اقامت دائم یونان را از روش سرمایه گذاری اخذ کرد.
اقامت از طریق سرمایه گذاری یونان، شامل افراد ذیل می‌باشد:

مالک، پدر، مادر، همسر و فرزندان زیر 21 سال ایشان. نکته قابل توجه در مورد اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری این است که پدر و مادر همسر هم مشمول دریافت اقامت دائم اروپا خواهند شد. در اصل با خرید یک ملک به ارزش 250 هزار یورو، سه خانواده هم زمان اقامت دائم یا همان گلدن ویزا یونان را دریافت می نمایند.

اقامت یونان از طریق تمکن مالی یا خود حمایتی

اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی FIP یکی از ارزان ترین، آسان ترین و سریع ترین روش های اخذ اقامت اروپا می‌باشد. افرادی که در ایران از توانایی مالی بالایی برخوردارند، با احراز شرایط زیر می‌توانند اقامت را دریافت کنند. در صورتی که سرپرست خانواده اثبات نماید ماهیانه 2000 یورو برای خود، 400 یورو برای همسر و 300 یورو برای هر یک از فرزندان کمتر از 18 سال خود درآمد ثابت دارد، واجد شرایط دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی خواهد بود.

اقامت پرتغال

جمهوری پرتغال یکی از کشورهای اروپایی است که بیشتر ایرانی‌ها آن را به خاطر سابقه دیرینی که در دریانوردی و کشف سرزمین‌های جدید دارد می‌شناسند. این کشور از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق و شمال با کشور اسپانیا هم‌ مرز است. این کشور همچنین مالکیت تعدادی جزیره در اقیانوس اطلس را دارد. تاریخ این کشور بسیار غنی است و در حقیقت ایجاد سرزمین کنونی پرتغال به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد. در قرن 15 میلادی این کشور امپراتوری جهانی را ایجاد کرده بود که بخش‌هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی را دربر می‌گرفت. کشور پرتغال، جمعیتی در حدود ۱۱ ملیون نفر دارد و زبان رسمی مردم، پرتغالی می باشد. دین مسیحیت در کشور پرتغال رایج است و واحد پول پرتغال یورو است.

اقامت پرتغال از چندین روش امکان پذیر می باشد اما در پرتغال همانند کشور یونان دو روش پر طرفدار وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اقامت پرتغال از طریق خرید ملک

از 8 اکتبر 2012 که برنامه گلدن ویزا پرتغال آغاز به کار کرده تا به امروز، این طرح یکی از محبوب ترین طرح های اقامت در کشورهای اروپایی در میان متقاضیان بوده است. متقاضیانی که ویزای طلایی پرتغال را دریافت می کنند، علاوه بر داشتن تمامی مزایای ویزای شنگن، به مجوز اقامت نیز دسترسی خواهند داشت. این ویزا یک ساله بوده و پس از آن قابلیت تمدید به مدت دو سال را دارد. همچنین در طول یک سال اول باید حداقل 7 روز و سپس در هر کدام از دوره های 2 ساله بعدی حداقل 14 روز در پرتغال حضور داشته باشید. این ویزا تمامی اعضای خانواده و فرزندان وابسته را شامل می شود و بعد از 5 سال امکان درخواست برای اقامت دائم اروپا و پاسپورت این کشور فراهم خواهد شد.

کارت اقامت D7 مخصوص بازنشستگان

یکی از رایج ترین و پر طرفدار ترین روش های مهاجرت به پرتغال، اخذ اقامت پرتغال بعد از بازنشستگی می باشد. این روش تحت عنوان اقامت تمکن مالی پرتغال و خود حمایتی نیز شناخته می شود. علاوه بر آب و هوای معتدل، سواحل فوق العاده و هزینه پایین زندگی، معافیت از مالیات بر درآمد به مدت 10 سال باعث شده است تا این برنامه بسیار مورد استقبال بازنشستگان قرار بگیرد. درخواست اقامت از این روش برای افراد متمکن مناسب می باش و فرد درخواست کننده باید توانایی مالی برای تامین مخارج 12 ماه زندگی در پرتغال را داشته باشد. همچنین فرد متقاضی می بایست درآمد ماهیانه برابر با حداقل حق الزحمه یک فرد پرتغالی یعنی 557 یورو را داشته باشد. در صورت حضور همسر، نصف این مقدار یعنی 278.5 یورو و برای هر فرزند زیر سن قانونی باید 30% دیگر یعنی 167.1 یورو به این مبلغ اضافه گردد.

در روش های بالا متقاضیان در وهله اول اقامت دریافت می کنند و پس از حدودا 7 سال زندگی در کشورهای اروپایی می توانند برای اخذ پاسپورت اقدام نمایند. لازم به ذکر است که برای اخذ پاسپورت هر یک از کشور های اروپایی، فرد متقاضی می بایست آزمون بدهد و در صورت موفقیت واجد الشرایط اخذ پاسپورت می باشد. برای اخذ پاسپورت در کشور های اروپایی تسلط به زبان کشور مورد نظر الزامی است. اما در حال حاضر متقاضیان دریافت تابعیت و پاسپورت دوم می توانند بدون نیاز به زندگی و تسلط بر زبان موفق به اخذ پاسپورت دومینیکا گردند.