پارک جنگلی چاه کوتاه , بوشهر

بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر می باشد بوشهر از شهرهای جنوب کشورمان بندری شبه جزیره ای از سمت شمال و غرب و جنوب به خلیج فراس راه دارد. بوشهر از سطح دریا 18 متر فاصله دارد آب و هوای بوشهر نیمه بیایانی گرم است که در تمام طول سال آب و هوایی گرم دارد نام قدیم شهر بوشهر در کتب و آثار گذشته رام اردشیر , بخت اردشیر , لیان و ریشهر ذکر شده است.

مردم بوشهر زبانشان فارسی است اما لهجه محلی آنها با گویش فارسی معمول کمی متفاوت است. بندر بوشهر در زمان نادر شاه افشار توسعه و رونق یافت در حال حاضر نیز به دلیل کشتی سازی و نیروگاه اتمی و صیادی رونق زیادی داشته است.

اقلیم و موقعیت جغرافیایی بوشهر با وجود اینکه گرم و نیمه بیابانی است اما در دل دره ها و مناطقی از روستاها و شهرهای این استان دشت ها و آبادی هایی وجود دارد که بسیار سرسبز و خوش آب و هوا نیز هستند این مناطق برای مسافرانی که از ممناطق مرطوب تر و معتدل آمده اند می توانند در این مناطق گردش کرده و آب و هوایی مطبوع تر را در آب و هوای گرم بوشهرتجربه کنند. یکی از مناطق خوش آب و هوا و سرسبز پارک جنگلی چاه کوه در روستای چاه کوه است. این پارک جنگلی 50 کیلومتر تا شهر بوشهر فاصله دارد.

روستای چاه کوه تقریبا در جنوب شرقی بخش برازجان قرار گرفته است گرای این روستا در جلگه ساحلی خلیج فارس واقع شده است. هوای روستای چاه کوه هوایی گرم و مرطوب و ملاریائی دارد تعداد سکنه روستا 5 هزار نفر گزارش شده است که با زراعت دیمی و کشاورزی زندگی خود را می گذرانند. آب شرب مردم روستا نیز از آب چاه های روستایی تامین می شود روستای چاه کوه متشکل از شش آبادی است که مهم ترین این آبادی ها احمدی , دوبیره و تل اشگی است.

در بالا ذکر شد که پارک جنگلی چاه کوه در روستای چاه کوه واقع شده است این منطقه از جمله مناطقی است که دشت های وسیع با بافت متمرکز دارد. ارتفاع آن 30 متر بالاتر از سطح دریا می باشد اگر قصد مسافرت به جنوب کشور را دارید یا اگر در فصول پاییز و زمستان که در شمال و نواحی مرکزی کشور اغلب باد و باران و برف در کار است گذرتان به جنوب کشور افتاد. در این فصول این دشت و پارک جنگلی چاه کوه بسیار باصفا و خوش آب و هوا است. اگر تابستان به این منطقه سفر کنید هوای گرم  خشک آن برای مسافران مخصوصا برای مسافرین استان های سردسیر طاقت فرسا خواهد بود به همین خاطر توصیه می شود در فصول سرد سال به جنوب کشور سفر کنید. برای تفریح بیشتر سمت جنوب غرب روستا و شمال شرق آن را انتخاب کنید که اولی به سمت آبادی و دومین مسیر به سمت روستاهای تل اشکی و دویره منتهی می شود.

اما چرا نام این روستا را چاه کوتاه انتخاب کرده اند؟ دلیل نامگذاری روستا به این نام این است که تمامی چاه های روستا کم عمق هستند و احتمالا کم عمقی چاه ها دلیلی بر بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در این منطقه باشد. تاریخ و قدمت روستا را به دوران صفویات نسبت می دهند که قدمتی نسبتا طولانی دارد. مردمان این روستا در جنگ های دوره ای بین ایران و انگلیس رشادت های زیادی از خود به نمایش گذاشتند و نقشی اساسی در این جنگ ها ایفا کردند.

به گفته اقلیم شناسان این منطقه به دلیل این که طوفان های شن این منطقه شدید و معمولا زیاد اتفاق می افتد همین عامل باعث شده است تا این باد ها بر معماری منطقه تاثیر گذار باشد به این توفان های شن آتش باد یا باد داغ هم گفته می شود.

قدمت پارک جنگلی چاه کوتاه به 40 سال پیش باز می گردد در این پارک انواع درختان و گیاهان و پرندگان خوش صدا وجود دارد که در مجموع محیطی زیبا و دل انگیز به وجود آورده است در سمت دیگر نیز ساحل این پارک چشم اندازی بی نظیر به پارک بخشیده است. در این پارک امکاناتی مثل پارکینگ فراهم است تا گردشگران بتوانند با خیال راحت خودرو خود را پارک کنند در اطراف پارک مزارع طلایی گندم و نخلستان های سر به فلک کشیده به چشم می خورد در داخل پارک جنگلی نیز آلاچیق هایی برای اتراق موقتی مهمان ساخته شده است تا هم به حریم جنگل آسیبی وارد نشود و هم اینکه سایه بانی برای مهمانان وجود داشته باشد.

علاوه بر تفریح و گردش در پارک می توانید به آرامگاه شیخ حسینی چاه کوهی و فرزندانش نیز سری بزنید آنها از جمله افرادی بودند در که جنگ بین انگلیس و ایران به دست نیروهای انگلیسی به شهادت رسیده اند. در قسمت شمال غربی نیز آرامگاه منوچهر آتشی واقع شده است که یکی از شعرای معروف ایران می باشد.

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@