این کشور، بزرگترین کشور قفقاز است و در مرز اروپای شرقی و آسیای غربی وجود دارد، همچنین کشوری فرا قاره ای است. به این کشور به دلیل آتشکده های قدیمی سرزمین آتش نیز می گویند. آذربایجان با توسعه جاده ابریشم باعث پیشرفت فراوان شد. باکو پایتخت آذربایجان می باشد که  تور باکو نیز بسیار مشهور است، شهری رونق یافته و درحال حاضر از فناوری فوق پیشرفته بهره مند است. به طور کلی این کشور جزوی از مناطق خوش آب و هوا به دلیل وجود کوهستان های عظیم و طبیعت سرزنده در مقایسه با کشورهایی که نزدیک ایران هستند، می باشد و جالب است بدانید، این کشور 200 سال پیش جزوی از خاک کشور ایران بوده و اکنون نیز آثاری برجسته از تاریخ و تمدن کهن در این کشور وجود دارد و ما با این کشور تشابه فرهنگی بسیاری داریم و رنگ و لعاب ارزش فرهنگی و اجتماعی ایران در این کشور به چشم می خورند، تمامی این امر ها و البته جغرافیای نزدیک این کشور نسبت به ما باعث محبوبیت فراوان تور آذربایجان میان ایرانی ها است. این کشور از شمال غربی به گرجستان و از جنوب به ایران و از غرب به ترکیه و ارمنستان و از شرق به دریای خزر می رسد.

زبان مردم آذربایجان: زبان رسمی این کشور ترکی آذری است. البته در این سفر جای نگرانی برای افرادی که ترکی بلد نیستند، وجود ندارد. زیرا اکثر اهالی این کشور به زبان انگلیسی تا حدودی مسلط هستند.

آب و هوای آذربایجان و بهترین زمان سفر: این کشور به  زمستان‌های سرد پر برف و تابستان‌های گرم و خشک و معروف است و بهترین فصل برای تور ارزان آذربایجان بهار است که می توانید آب و هوای معتدل بهاری و باران های زیبا ببینید و از حضور در طبیعت  دست نخورده و جاذبه های زیبا لذت ببرید. چه بهتر که سفرتان مصادف با تعطیلات نوروز باشد که در این کشور نیز جشن باشکوهی گرفته می‌شود.

فرودگاه های آذربایجان

  • فرودگاه بین‌المللی زاکاتلا
  • فرودگاه گابالا
  • فرودگاه آگستافا
  • فرودگاه یولاخ
  • فرودگاه بین‌المللی لنکران
  • فرودگاه بلوکانی
  • فرودگاه بین‌المللی گنجه
  • فرودگاه نخجوان

جاذبه های دیدنی درآذربایجان

کلیسای سنت استپانوس: از مشهورترین بهترین جاذبه‌های تاریخی در آذربایجان است که زیباترین جاذبه این کشور شناخته شده. نام این کلیسا به ‌عنوان کلیسای ارامنه سال 1386 در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این کلیسا به اسم استفانوس مقدس هم شناخته شده و معروف است. 

رصدخانه مراغه: از آثار تاریخی مربوط به دوره حکومت ایلخانان در آذربایجان است که توسط خواجه نصیرالدین طوسی بنا شد. در طول سال‌های طولانی بخش‌های زیادی از این رصدخانه خراب شد و امروزه تنها بخش‌ کوچکی از آن وجود دارد. قدمت رصدخانه مراغه به سال ۶۵۷ هجری قمری باز میگردد.

معبد آتشکده: این معبد در زمان های قدیم زیارتگاه آتش پرستان بود اکنون یک موزه است که در فضای باز قرار دارد. همچنین شعله جاویدان نیز برای گردشگران جذاب است و به نزدیکی این معبد قرارداد.

کوه های قفقاز: صحنه های شگفت انگیز از طبیعت که شامل دو رشته کوه که از دریای سیاه تا دریای خزر وصل اند و قفقاز بزرگ و کوچک را پدید آوردند این مناطق دارای آب و هوای عالی هستند، که نباید از دستشان بدهید!

مرکز حیدر علی اف: بهشتی برای دوستداران هنر و معماری که به طور خاص توسط معماری معروف ساخته شده و جزوی از مروارید های معماری در آذربایجان است.

برج دختر:برجی با ارتفاع 30 متر که یکی از بناهای قدیمی و اصیل ساسانی در پایتخت و جزوی از آثار با ارزش با جلوه ای زیبا می باشد، که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این قله از معماری جالبی بهره مند است و افسانه های بسیار دارد.

دریاچه نمک: بزرگترین دریاچه نمک جهان دریاچه کاسپین که به دلیل بزرگی بیش از حد به آن دریای کاسپین می گویند، که در باکو قرار دارد. بهترین جا برای شنا و تفریحات آبی همچنین ماهیگیری و قایق سواری با چشم انداز عالی است، همچنین هتل های فراروانی اطراف آن وجود دارد.

موزه تقی اف: بزرگترین موزه تاریخ ملی جمهوری آذربایجان که شامل بخش های متفاوتی است. قسمتی شامل مقبره ها، اشیای قرون وسطی و استخوان های انسان و بخش های دیگر شامل اموال شخصی مردم معروف این کشور است. این مکان قبلا محل زندگی سرمایه داری نیکوکار بوده.لازم به ذکر است دوشنبه آخر هر ماه بازدید از مجموعه رایگان است.

پارک ملی قبوستان: این جاذبه به نام پارک سنگ نگاره نیز مشهور است. همچنینی با هزاران سال قدمت در فهرست یونسکو قرار گرفته و الهام گرفته از تحولات تمدن بشر است که در قسمت کوهستانی آذربایجان، باکو قرار دارد. شگفتیهای عجیبی در این پارک به چشمتان خواهد خورد، مانند سنگ های آواز خوان، گل افشان ها و سنگ نگاره های سحرآمیز.

حمل و نقل عمومی در آذربایجان

سیستم حمل و نقل عمومی در آذربایجان شامل مترو، اتوبوس و تاکسی می باشد. خوشبختانه مترو و اتوبوس در این کشور در مقایسه با جاهای دیگر قیمت کمتری دارند.

مترو : فقط شهر باکو مترو دارد. ایستگاه‌ها، قطارها و امکانات تمیز و ایمن هستند کرایه‌ها ارزان و مستقل از طول سفر هستند. برای استفاده از مترو باید باکی ‌کارت بخرید.

اتوبوس : در اتوبوس‌ها فقط کارت باکو مورد قبول است و پول نقد استفاده نمی شود. داخل این اتوبوس‌ها دارای تهویه مطبوع است. مانیتور اطلاعات و نظارت تصویری نیز قرار دارد.

تاکسی: خدمات تاکسی به‌صورت پیشرفته وجود دارد. البته استفاده از تاکسی برای رفت و آمد از شهری به شهر های دیگر می‌تواند گران باشد. برای گرفتن تاکسی در منطقه ای می‌توان با شماره‌های ۱۸۹ و ۹۹۳۳ تماس گرفت.

غذاهای آذری 

غذا در آذربایجان : غذاهای اصیل این کشور در جهان معروف است و دارای قدمت نیز می باشد همچنین پلو در این کشور به صد روش طبخ می شود و به طور کلی دلمه غذای ملی این کشور است از دیگر محبوبان میتوان به لونگی که مرغ یا ماهی که درونشان  از گردو، میوه خشک و پیاز پرشده، شاه پلو، ساج ایچی، پیتی که از گوشت بره درست می شود، ماهی دریای خزر اشاره کرد. همچنین از شیرینی های بسیار معروف می توان از قطاب و باقلوا نام برد، که برای سوغاتی نیز گزینه عالیی هستند، که هم قیمت مناسب دارند و هم مزه خاص و دلپذیز.

خاویار در کشور آذربایجان: این طلای سفید در آذربایجان به ویژه باکو موجود است. البته به عنوان توریست شما، مجاز به حمل دو قوطی به خارج از کشور هستید و حمل بیشتر آن خلاف قانون است.

سوغات آذربایجان:

شیشه آرمود: فنجان چای به شکل گلابی که معمولا از شیشه یا فلز درست می شود. چون سرو چای در آذربایجان جزو فرهنگ آذری است این هدیه سوغاتی دلنشینی برای عزیزانتان است.

کلاغایی : روسری زنانه که سنتی است و جزوی از لباس ملی آذری ها می باشد. چیراگ  شکل چراغ نفتی است که جنس آن سرامیکی بوده و بسیار محبوب است. 

فرش: این کشور در تولید فرش بسیار محبوب است و قالی بافی و فرش یکی از هنرات مردم این کشور است و در هفت منطقه مختلف تولید فرش دارد که معروف ترین و قدیمی ترین آن ها در باکو است.

ابریشم: زیباترین هدیه برای خانم ها ابریشم است و خوشبختانه این کشور دارای ابریشم ناب است و در بازار پارچه های ابریشمی در رنگ های گوناگون وجود دارد که معروفترین آنها در پاسکال تولید می شود.

سایر دیدنی ها در آذربایجان

از زیبایی های دیگر آذربایجان می توان به شهر قدیم باکو، ونیز کوچک باکو، چرخ و فلک بزرگ فریس، غار اصحاب کهف نخجوان، ساحل شیخوف باکو، پیست اسکی شاه داغ شهر قوبا، کاخ اسماعیلیه باکو، کاخ خوشبختی باکو، مسجد بی‌بی هیبت، کوه آتشین باکو، دریاچه باتابات نخجوان اشاره کرد که واقعا ارزش دیدن دارند.

هتل های مشهور این کشور:

  • هتل عالی کاهران در شهر گابلا Kahran
  • هتل محبوب کانال در شهر شکی Canal
  • هتل پر طرفدار خامسا در باکو Khamsa
  • هتل ساحیل در باکو Sahil
  • هتل مستر هاستل در باکو Mr Hostel
  • هتل در لاهیج Lahij
  • هتل جذاب باکو حوم (Baku Home)
  • هتل ایلگار در شهر شکی Ilgar
  • هتل پنج ستاره وانکومات در شهر لنکران Vaenkomat
  • هتل بایی گوبا با خدمات عالی در شهر گوبا Bai Guba
  • هتل گانجاهتلی بی همتا در شهر گانجا Old Ganja

سوالات متداول

روستای کندوان به چه دلیل معروف است؟خانه‌های به شکل کله قند درسال‌های زیاد بر اثر سرد شدن مواد مذاب آتشفشانی به وجود آمده‌اند.

دریافت سیم‌کارت‌ در این کشور چگونه است؟

سیمکارت را در فرودگاه میتوانید خریداری کنید و به دلیل هزینه‌های بالای رومینگ سیم‌کارت‌های داخلی، بهتر است از سیم‌کارت‌های این کشور استفاده کنید. در کشور آذربایجان اپراتور سیم‌کارت و اینترنت وجود دارد که همگی از پوشش شبکه و سرعت اینترنت خوبی بهره مند هستند.

شهرهای گردشگری کشور آذربایجان چه نام دارند؟

شهر شکی، شاماخانی، گنجه، باکواز شهر های محبوب و پر طرفدار هستند.

مهمترین ویژگی فرهنگی مردم این کشور چیست؟

مردمان این خاک علاقه زیادی به هنر، رقص، و موسیقی دارند همچنین بسیار مهمان نواز هستند.

دین و زبان مردم آذربایجان چیست؟

زبان رسمی کشور ترکی آذری است و اقوام مسیحی و مسلمان یهودی و قفقازی در این کشور زندگی می کنند.

امنیت در این کشور چگونه است؟

یکی ‌از کشورهای امن از لحاظ جرم است. مسافران می‌توانند با خیال راحت به گردش در مناطق مختلف شهری بپردازند و از سفر خود نهایت لذت را ببرند. آمار جرم این خاک بسیار پایین است.

نکات تکمیلی: به دلیل داشتن طبیعت بکر و جاذبه‌های ‌گردشگری در کوهستان برای تجربه سفری بهتر حتما کفش ورزشی، به همراه خود داشته باشید.