کارتلیس دِدا یک بنای تاریخی در پایتخت گرجستان تفلیس است.به معنای مادرِ کارتلی (گرجستان)، یک مجسمه بر فراز بلندی های اطراف شهر تفلیس پایتخت گرجستان، و بر روی ‘تپه های سولولاکی‘ بنا شده و تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رویتِ. امروز ‘مادر گرجستان’ به نمادی برای تفلیس تبدیل شده. اکثر کشورهای شوروی سابق مثل ارمنستان و گرجستان دارای مجسمه مادر هستند. تندیسی ۲۰ متری از آلومینیوم که تقریبا از هر جای تفلیس دیده می شه. این تندیس نشان دهنده زنی با شمشیری در یک دست و کاسه ای در دست دیگر است. کاسه برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان میشن و شمشیر برای آن ها که با دشمنی وارد میشن. این مجسمه یکی دیگر از جاذبه های توریستی تفلیس به شمار میره.ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس، توسط یک مجسمه ساز گرجی به نام الگوجا آماشوکلی انجام شده.  

 حمام های گوگردی در محله ای قرار دارند بنام آبانتوبانی َAbanotubani که بخشی از منطقه تفلیس قدیم است. آب گرم این حمام ها مستقیم از چشمه های آبگرم تامین می شود. هزینه استفاده از حمام های عمومی از ۲ لاری به بالا و هزینه استفاده از حمام نمره یا همان کابین اختصاصی از ۱۵ تا ۸۰ لاری برای یک ساعت می باشد. هزینه ماساژ جداگانه است که درصورت درخواست ماساژور در نظر گرفته می باشد. ماساژ در این حمام ها بیشتر به شستن شباهت دارند. نوشیدنی های مختلف نیز به قیمت معمول در این حمام ها عرضه می شوند. در این کشور حمام های سولفور متعددی وجود دارد. یکی از آنها که در محله ارتاجالای شهر تفلیس واقع شده به حمام شاه عباس معروف است کاشی کاری های آن به سبک صفویه و احتمالا زمان ساخت آن مربوط به آن دوران می باشد. این حمام هیچ وسیله گرم کننده ای ندارد و آب گرم آن کاملا طبیعی است و باور بر این است که دارای اثرات درمانی می باشد.

 یکی از مهمترین اماکن تفلیس که همچون نگین از تمامی شهر قابل دیدن است کلیسای سامباست. این کلیسا از بزرگترین کلیساهای دنیا و بزرگترین کلیسای شرق اروپاست.
این کلیسا به دست ایلیای دوم اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس گرجستان ساخته شده.اکثر برنامه های مهم مذهبی در این کلیسا برگزار می شوند. مجموعه این کلیسا علاوه بر بنای اصلی شامل اقامتگاه اسقف اعظم برج ناقوس و فرهنگستان علوم دینی می باشد. در طبقه زیرین سالن بزرگی است که برای اجتماعات بزرگ مذهبی استفاده میشود.

 ناریکالا یک دژ نظامیِ که بر کل تفلیس مسلطِ. این قلعه که بنا به نقلی توسط شاه عباس ساخته شده یا توسط او بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته یکی از جاذبه های دیدنی تفلیسِ که در شب نمایی بسیار زیبا داره. اکنون در این قلعه کلیسایی دایر است با ناقوسهایی قدیمی. مسیر ماشین رو این قلعه جاده ایست با شیب بسیار زیاد. البته تله کابین هم برای رفتن به این قلعه دایرِ که از کنار پل دوستی شروع می شه و تا بالای قلعه امتداد داره. در کنار قلعه پارک بزرگی وجود داره که مجسمه مادر گرجستان داخلش قرار گرفته. مسیر خلوت و دنج این پارک محلی برای عشاق جوان که دو به دو بی هیچ توجهی به اطراف سر در آغوش هم فرو برده اند و به راز و نیاز مشغولن.
چشم انداز تفلیس از بالای ناریکالا بسیار دیدنیِ.

 باغ های بوتانیکال یکی از بهترین دیدنیهای تفلیس و از مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار میرود. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن ها را داشتند. این باغ ها یکی از برترین جاذبه های توریستی تفلیس میباشند.

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@