مهمترین سوالات ویزای شینگن در روز مصاحبه : اگر یک روز هوس سفر کردن به اروپا به سرتان زد، قبل از بستن بار و بندیل و چمدان هایتان باید از سفارت کشور مربوطه وقت گرفته و برای دریافت ویزای شینگن به مصاحبه بنشینید. این روزها اخذ ویزای شینگن کاری سخت بوده و دیگر نمیتوان با یک گفت و گوی ساده و کوتاه با افسر ویزا، موفق به دریافت آن شد. توریست ها و گردشگران تور اروپا برای سفر به کشورهای اروپایی تحت پوشش شینگن باید با افسر ویزا مصاحبه ای داشته باشند به سوالات آن ها پاسخ دقیق و کاملی بدهند و همینطور هدف، برنامه و دلیل سفرشان را نیز مطرح کنند. توجه داشته باشید، پاسخ هایی که میدهید باید با مدارکی که ارائه داده اید هماهنگ باشند. بعضی از سوالاتی که مطرح می شوند کاملا شخصی بوده و ممکن است اصلا ربطی به سفر شما نداشته باشند. اکنون که متوجه شده اید روز مصاحبه ویزای شینگن چقدر مهم و پر اهمیت است، تصمیم داریم تا شما را با رایج ترین و مهمترین سوالات ویزای شینگن در روز مصاحبه آشنا کنیم. همینطور پاسخ درست و صحیح این سوالات را برای مجاب کردن افسر پرونده نیز برایتان اماده کرده ایم تا در اخذ ویزای شینگن خود موفق باشید. قبل از اینکه به سراغ سوالات بروید، باید بدانید که این سوالات تنها یک نمونه برای ویزای شینگن و یا سفارت های خاص تحت پوشش اروپا نیستند و برای تمام کشورها نیز کاربر دارند. خیلی از این سوالات برای کشورهایی مثل استرالیا و امریکا نیز بکار برده می شوند. 

۲۵ سوال مهم ویزای شینگن در روز مصاحبه با افسر

قبل از شروع بهتر است بدانید که نباید هیچگونه تناقضی بین جواب هایی که میدهید وجود داشته باشد و وجود هرگونه تناقض، حتی کوچکترین تردید باعث ریجکت شدن ویزای شینگن شما می شود بنابراین سوالات زیر را خیلی با دقت بخوانید تا با مشکل روبرو نشوید.

سوال 1 : آیا متأهل هستید؟ اگر جوابتان بله هست، شغل همسرتان چیست و از ازدواجتان چند سال می‌گذرد؟

اگر جوابتان به این سوال بله هست باید تاریخ دقیق ازدواجتان را بگویید. اگر در اعلام کردن تاریخ ازدواج خود تردید داشته و یا اشتباه کنید، میتوان به معنی عدم صداقت شما باشد. اما اگر متاهل نیستید، تنها کوتاه جواب دهید که مجرد هستید و یا متارکه کرده اید.

سوال 2 : آیا در سفر خود همراه دارید؟

جواب این سوال را فقط باید با بله و یا خیر جواب دهید. اگر در سفر همراه دارید، باید نسبت او با خود را نیز بگویید.

سوال 3 : چرا به ویزای یک ماهه و یا سه ماهه شینگن نیاز دارید؟ آیا این امکان وجود دارد که سفرتان را کوتاه تر کنید؟

اگر از آژانس های مسافرتی اقدام نکرده باشید و برنامه سفرتان با تورهای لحظه آخری اروپا هماهنگ شده نیست، حتما خاطر نشان کنید که میخواهید از جاذبه های گردشگری در دیگر کشورهای تحت پوشش شینگن هم دیدن کنید وگرنه با ویزای ده روزه قادر به انجام هیچ کاری نیستید.

سوال 4 : آیا می‌توانم مدارک مالی مثل پرینت گردش حساب و یا موجودی حساب بانکی شما را بررسی کنم؟

بدون هیچگونه صبر و تعللی، مدارک خود را به افسر پرونده ارائه دهید.

سوال 5 : آیا بیمه مسافرتی دارید؟

داشتن بیمه مسافرتی یکی از نکات الزامی برای اخذ ویزای شینگن بوده و پس ان را حتما در روز مصاحبه به همراه خود ببرید و به افسر ویزا ارائه دهید. 

سوال 6 : آیا نامه مرخصی به اندازه مدت زمان سفر دارید؟

یکی از مهمترین سوالات ویزای شینگن در روز مصاحبه، همین سوال است. این نامه مرخصی باید حتما از اداره، شرکت و یا سازمان محل خدمت گرفته باشید که مهر و امضای رسمی نیز پای ان خورده باشد. اگر این نامه مرخصی را نداشته باشید، نمیتوانید به صورت شفاهی افسر ویزا را متقاعد کنید.

سوال 7 : آیا فرزند دارید؟ اگر بله چند سالشان است و چه‌کار می‌کنند؟

حتما اگر فرزندی دارید، تاریخ دقیق تولد آن ها، نام دانشگاه و یا شغل و محل کار ان ها را مرور کنید تا در پاسخ به این سوال نیز موفق باشید.

سوال 8 : آیا از دوستان و یا اعضا خانواده‌تان کسی در کشورهای تحت پوشش شینگن زندگی ‌می‌کنند؟

اگر دوستان، اشنایان و یا اقوامتان در کشورهای اروپایی زندگی می کنند، فهرستی از آن ها تهیه کرده و اسم و موقعیت مکانی شان در اروپا را به یاد بسپارید و بدون تعلل جواب سوال را بدهید.

سوال 9 : آیا با فرد و یا گروهی که سابقه اقدامات تروریستی داشته ‌اند ارتباط دارید؟

نباید به این سوال واکنش منفی داده و یا آن را یک سوال شخصی بدانید. تنها با خونسردی اعلام کنید که از تمام اینگونه اقدامات در هرجای دنیا متاسف بوده و هیچوقت ارتباطی با اینگونه افراد در این زمینه نداشته اید.

سوال 10 : آیا بلیط هواپیما خریده و‌ یا رزرو کرده‌اید؟

میتوانید با ارائه بلیت هواپیما و یا تاییدیه رزرو بلیت رفت و برگشت به افسر پرونده او را قانع کنید که میخواهید سفری برنامه ریزی شده داشته باشید و طبق زمان مشخص شده به کشور خود برگردید. همینطور بهتر است بدانید که خریدن بلیت به تنهایی افسر را قانع نکرده، پس از قبل بلیت هواپیمای خود را رزرو کنید. 

سوال 10 : آیا بلیط هواپیما خریده و‌ یا رزرو کرده‌اید؟

سوال 11 : آیا تابحال به کشور دیگری سفر کرده‌اید؟

با پرسیدن این سوال در روز مصاحبه، فاکتور سابقه سفر و یا همان تراول هیستوری بررسی می شود. در صورتی که به کشورهای دیگری سفر کرده اید حتما به این سوال پاسخ مثبت داده و آن ها را نام ببرید.

سوال 12 : چطور مطمئن باشیم که شما قبل از پایان اعتبار ویزا، به کشورتان بازخواهید گشت؟

یکی دیگر از مهمترین سوالات ویزای شینگن در روز مصاحبه که از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا پرسیده می شود، همین است. جواب شما به این سوال بسیار مهم بوده، پس دقت کنید. با اشاره به اینکه در کشور مبدا خود دارای پیوندهای خویشاوندی محکم مثل پدر و مادر، همسر و فرزندان و ... هستید، و یا اشاره به تحصیلات نیمه کاره، املاک و دارایی ها و موقعیت شغل، افسر ویزا را متقاعد کنید که دلایل زیادی برای برگشت به کشور خود دارید.

سوال 13 : مدت زمان اقامتتان در اروپا چقدر خواهد بود؟

با توجه به برنامه سفری که دارید به این سوال پاسخ دهید. باید برنامه سفر خود را بدانید و تاریخ بلیت رفت و برگشت آن را به یاد بسپارید. همینطور باید بدانید که مدت اعتبار ویزای شینگنتان به برنامه سفرتان بستگی دارد.

سوال 14 : هزینه سفرتان چقدر است؟

قبل از روز مصاحبه تمام هزینه هایی که در سفرتان خواهید داشت را محاسبه کرده و تتخمین زنید. این هزینه باید شامل زمان بازگشت به کشور و انتقال از فرودگاه به خانه نیز باشد. سپس با ارائه مدارک مالیتان، هزینه تخمینی سفرتان را به افسر اعلام کنید. 

سوال 15 : مقدار حقوق بازنشستگی شما چقدر است؟

از دیگر سوالاتی که بدون تعلل و سریع باید پاسخ داده شود، همین است. اگر جوابتان با تردید باشد و یا عدد متفاوتی با عدد نوشته شده در مدارک بگویید، افسر ویزا را به تردید انداخته اید. 

سوال 16 : آیا اولین بارتان است که به کشورهای حوزه شنگن سفر می‌کنید؟

سوال 17 : چه اطلاعاتی درباره کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید دارید؟

سوال شماره هفده، از سوالات انحرافی بوده که پرسیده می شود. هدف افسر ویزا از پرسیدن این سوال، پی بردن به دلیل شما از سفر است. پس در صورتی که برای ویزای توریستی شینگن اقدام کرده اید، کافیست از جاذبه های گردشگری کشور مقصدتان اطلاعات خوبی داشته باشید. همینطور میتوانید به فرهنگ، اب و هوا، غذا و جغرافیای آن کشور نیز اشاره کنید.

سوال 18 : شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند؟

حتما یک خلاصه کوتاه و مفید از فعالیتی که شرکت و اداره محل کارتان می کند ارائه دهید. سعی نکنید زیاد وارد جزئیات شوید و فقط حیطه فعالیت و همینطور مسئولیت خود را بیان کنید. در صورتی که مدیر شرکت هستید، به بعضی از مهم ترین دست اوردهای شرکت اشاره کنید.

سوال 19 : میزان تحصیلاتتان چقدر است؟

از میزان تحصیلات خود، مدرک تحصیلی و رشته ای که در آن تحصیل کرده اید توضیح کوتاهی دهید و حتما سال دریافت مدارک خود در مقاطع مختلف را به یاد بسپارید. 

سوال 19 : میزان تحصیلاتتان چقدر است؟

سوال 20 : هدف از سفرتان چیست؟

میتوان گفت که این سوال هم بین مهمترین سوالات ویزای شینگن در روز مصاحبه جای دارد. به طور کلی همه چیز بستگی به این دو سوال اصلی داشته که هدفتان از سفر چیست و ضمانت برگشت دهید. پس اگر برای گشت و گذار قصد سفر دارید آن را اعلام کرده و اگر هم برای شرکت در نمایشگاه ها، سمینارها و یا درمان و تحصیل دارید باید مدارک لازم را ارائه داده و بیان کنید. 

سوال 21 : دارایی هایتان در کشور خود به چه صورت است؟

تمام دارایی ها خود را بدون تعلل نام ببرید. از خانه، ویلا، باغ، مغازه، مطب گرفته تا خودرویی که دارید را نام ببرید.

سوال 22 : در صورت ریجکت ویزا، چه تصمیمی دارید؟

هدف از پرسیدن این سوال در روز مصاحبه این بوده که افسر بدانید برنامه آینده تان چطور است. اگر خیلی راحت و خونسرد به برنامه کاریتان در اینده مثل تحصیل و کارهای دیگر را اشاره کنید و افسر را قانع کنید که کارهای زیادی برای انجام دادن در کشور خود دارید، موفق شده اید.

سوال 23 : محل اقامتتان در کشور مقصد کجاست؟

یکی دیگر از مهم ترین سوالات موقعیت محل اقامتتان است. شما باید برای همه شب های اقامت خود در طول سفر هتل رزرو کرده باشید و اسم ان را بلد باشید. در صورتی که دعوت نامه دریافت کرده اید و شخصی از اروپا میزبان شما خواهد بود، باید اسم میزبان و ادرس محل سکونت او را کاملا دقیق اعلام کنید. هرگونه تناقض و یا تردید از جواب به این سوال ممکن است منجر به ریجکت شدن ویزای شما شود.

سوال 24 : در طول سفر از چه کشورهای تحت پوشش شنگن بازدید خواهید داشت؟

توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا با داشتن ویزای شینگن میتوانند به 26 کشور اروپایی سفر کنند ولی این سوال به این دلیل از فرد پرسیده می شود تا مطمئن شود شما از برنامه سفرتان کاملا مطلع هستید. به عنوان مثال اگر با تور ترکیبی اروپا برای ویزای شینگن درخواست داده اید، باید بدانید که چند شب در کشور ایتالیا میمانید و سپس چند شب در دو کشور دیگر هستید. اسم تمام کشورهای تور ترکیبی را با دقت اعلام کنید.

سوال 25 : آیا مالیات درآمد خود را پرداخت می‌کنید؟

جوابتان به این سوال باید مثبت باشد چرا که افسر ویزا نیز از شما همین انتظار را دارد. با ارائه دادن مدارک مالیاتی خود به او اثبات کنید که یک شهروند مسئولیت پذیر هستید. 

سوال 25 : آیا مالیات درآمد خود را پرداخت می‌کنید؟