مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول : استانبول سالانه پذیرای بسیاری از توریست ها و گردشگران از کشورهای مختلف مثل هلند، ایران، روسیه، انگلیس، ایتالیا، روسیه، فرانسه و ... می باشد. این شهر به خاطر اینکه زمانی پایتخت سه امپراطوری باشکوه و بزرگ بیزانس، روم و عثمانی بوده، جاذبه های گردشگری مختلف و بسیاری داشته که این شهر را تبدیل به یکی از برترین مقاصد گردشگری در جهان کرده اند که همچنان نیز در حال رشد است. جاذبه های این شهر آنقدر جذاب و دیدنی بوده که حتما ارزش یکبار بازدید را دارند. بنابراین اگر برنامه سفر با تور استانبول را دارید، با لست تورز همراه باشید تا درباره برترین جاذبه های گردشگری استانبول بیشتر بدانید. بهترین زمان سفر به استانبول از نظر هزینه های اقتصادی، آپریل، اکتبر و نوامبر است. در این ماه ها سال استانبول آب و هوای بهتری داشته، هزینه ها کاهش بافته و استانبول با ازدیاد جمعیت کمتری روبرو می باشد. اگر میخواهید سفری کم هزینه داشته باشید، بهتر است فصل تابستان، یعنی بین ماه های می و سپتامبر را برای سفر انتخاب نکنید. استانبول در این ماه ها با حجم بسیاری از توریست ها و گردشگران روبرو شده و هزینه ها سر به فلک می کشد. در ادامه شما را با مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول آشنا می کنیم.

مسجد ایاصوفیه استانبول

استانبول مساجد معروف بسیار داشته اما تنها تعدادی از آن ها هستند که بین توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول بسیار شناخته شده اند، مثل مسجد ایاصوفیه. این مسجد هزار سال کلیسای مسیحیت بوده و به خاطر معماری بسیار زیبا و باشکوهی که داشته در تمام دنیا معروف است. ایاصوفیه بعد از تصرف این شهر به دست ترک های عثمانی به مسجد تبدیل شده و بعدا به دستور سلیمان اول، نقاشی های معروف دین مسیحی را با نقاشی های دیگر پوشاندند. بعد از آن به مدت سه در آن نماز جمعه اقامه شد. این مسجد باشکوه و مجلل در قرن ششم میلادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته شد و بعدها که کشور ترکیه جمهوری شد، رئیس جمهور آن مصطفی آتاتورک این مسجد را به موزه تاریخی تبدیل کرد. اکنون بنای ایاصوفیه یکی از مهم ترین و زیباترین آثار باقی مانده از معماری ها دوره بیزانس می باشد.

مسجد ایاصوفیه استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

از دیگر بناهای معروف استانبول که جزوی از محبوب ترین ها بین توریست ها و گردشگران است، کاخ توپکاپی می باشد. کاخ توپکاپی به دستور سلطان محمد فاح ساخته شده و در دوره امپراطوری عثمانی مرکز اداری عثمانی و محل حرم سلطنتی بوده. این کاخ روی تپه ای که مستقیما روبروی خود دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی را داشته قرار دارد و قدمتی که دارد به قرن پانزدهم میرسد. کاخ توپکاپی کاخ بزرگی بوده و در خود کتابخانه، آشپزخانه، حرمسرا، اتاق های کارمندان و ... داشته. این قصر بعد از مدتی به موزه تبدیل شده و اکنون بازدیدکنندگان بسیاری بزای الماس 86 قیراطی کاسیکچی، آثار ادبی و فرهنگی ایرانی، و همینطور مربوط به دوران عثمانی دارد.

کاخ توپکاپی استانبول

کلیسای چورا استانبول

از باقی مانده های معماری زیبا و دوست داشتنی دوره بیزانس، میتوان به کلیسای چورا اشاره کرد. این کلیسا نیز مثل مسجد ایاصوفیه، به مسجد و سپس به موزه تبدیل شده است. کلیسای چورا شاید مثل دیگر کلسیای ها زمان بیزانس خیلی بزرگ نباشد اما به خاطر دکوربندی و معماری منحصربفردی که داشته، به یکی از جاذبه های برتر استانبول تبدیل شده است.

کلیسای چورا استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول

استانبول در زمان های مختلف در محاصره های پی در پی بوده به همین دلیل به یک منبع آب شیرین برای شهر بسیار مورد نیاز بوده. برای حل این مشکل چندین منبع زیرزمینی و روباز در دوره های بیزانس در سال 523 میلادی، به دستور امپراطور یوستینیانوس ساخته شده تا آب از راه آبراه هایی که مسیر طولانی داشتند، به این مخازن برسند. این آب انبار که باسیلیکا نام دارد، اکنون برای کاخ بیزانس و زمین های کنار آن ساخته شده بود. آب انبار باسیلیکا با 2000 مخزن، از بزرگترین آب انبارهایی است که در دوران بیزانس بوده و زیر استانبول قرار دارد. نام باسیلیکا براساس ستون های ردیفی روی آن گذاشته شده. بسیاری از مردم نیز این آب انبار را به نام سارای، یک نام ترکی به معنی مکان می باشد میز می شناسند. از دلایل جذب توریست ها و گردشگران به این آب انبار میتوان به ستون ها، سقف های طاقی، سازه های هنری و اجراهای موسیقی و رقص اشاره کرد.

آب انبار باسیلیکا استانبول

برج گالاتا استانبول

یکی دیگر از برج های معروف استانبول، برج گالاتا در قسمت شمالی استانبول است. این برج معماری قرون وسطایی داشته و از روی آن میتوان تمام شهر زیبای استانبول را دید. برج گالاتا در قرن پانزدهم به عنوان زندان زیرزمینی داخل قلعه استفاده می شده، اما بعدها برای منطقه های استراتژیک دیده بانی آبتش سوزی مورد استفاده قرار گرفت. اکنون از این برج به عنوان رصدخانه ای تحت اختیار تقی الدین، نجوم شناس شناخته می شود. برج هفتاد متری گالاتا دارای دو آسانسور، یک رستوران سنتی و یک کافه می باشد.

برج گالاتا استانبول

قلعه روملی حصار استانبول

از هرچه برج و کاخ که بگذریم، از قلعه زیبا و مشهور روملی حصار نمیتوان گذشت. این قلعه در تنگه بسفر در ساحل روملی قرار داشته و از معروف ترین قلعه های ترکیه است. قلعه روملی حصار به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده و دارای سه برج اصلی، سه در ورودی اصلی، مسجد، اتاق اسقبال، زندان، 13 برج مراقبت کوچک، مخزن صلاح و ... می باشد. از اصلی ترین دلیلی که باعث شد سلطان محمد فاتح این قلعه مستطیلی شکل با ارتفاع 82 متر را بسازد، کنترل کردن تنگه بسفر برای رفع حمله های احتمالی از سمت دریای سیاه بوده.

قلعه روملی حصار استانبول

کاخ دلمه باغچه استانبول

کاخ دلمه باغچه یکی از جدیدترین و لوکس ترین کاخ های دوران عثمانی است که کرسی حکومت آخرین سلاطین عثمانی بود. این کاخ در قرن نوزدهم میلادی به دستور عبدالمجید یکم ساخته شد. در ساخت این کاخ حیرت آور، از چهارده تن ورق طلا استفاده شده و میتوان خیلی راحت ترکیب معماری عربی و اروپایی را در این کاخ دید. البته به خاطر اینکه مصطفی اتاتورک در زمان نخست وزیری خود، سه ماه پایانی عمرش را در دلمه باغچه گذراند، این کاخ به اسم کاخ آتاتورک نیز بین توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول شناخته می شود.

کاخ دلمه باغچه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول

بزرگ ترین مسجد در شهر استانبول، مسجد سلیمانیه است. این مسجد معماری ترکیبی از سبک بیزانسی و اسلامی داشته بالای تپه ای از قسمت قدیمی شهر استانبول قرار دارد. مسجد سلیمانیه مقبره سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان بوده. این دو مقبره در محوطه مسجد قرار داشته و اطراف آن ها را چینی های زیبا و رنگارنگی فراگرفته اند. این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول ساخته شد.

مسجد سلیمانیه استانبول