همه‌ی ما برای شرایط بهتر و رشد فردی خود تلاش می‌کنیم. سالانه تعداد زیادی از مردمان ملیت های متفاوت برای پیشرفت بیشتر در شرایط بهتر به آمریکا مهاجرت میکنند. آمریکا با گوناگونی جغرافیا،آب وهوا، فرهنگ، ملت و همچنین اقتصاد قوی و پیشنهاد‌های کاری متنوع مقصدی مناسب برای افرادیست که بهترین ها را میخواهند.

اگر شما هم علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی کشور آمریکا، مهاجرت به آمریکا و تمام مسیر های ممکن برای گرفتن ویزای آمریکا هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

روش های زیادی برای مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان وجود دارد که میتوان مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل-کار-سرمایه گذاری و... اشاره کرد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا میشویم.

مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

گرین کارت آمریکا چیست؟

گرین کارت به شهروندان غیر آمریکایی اجازه می دهد تا اقامت دائم ایالات متحده را کسب کنند. گرین کارت گاهی اوقات به عنوان کارت اقامت دائم نیز شناخته می شود.

 بسیاری از افراد خارج از ایالات متحده خواهان گرین کارت هستند چرا که اقامت دائم در امریکا برای انها ممکن میشود همچنین می‌توانند به صورت قانونی در هر نقطه ای از ایالات متحده زندگی و کار کنند و پس از سه یا پنج سال واجد شرایط شهروندی ایالات متحده شوند.

دولت ایالات متحده امریکا، سالیانه بیش از یک میلیون گرین کارت صادر می کند. بخش عمده ای از این تعداد گرین کارت، به اعضای خانواده‌ی شهروندان ایالات متحده امریکا و دارندگان کارت سبز فعلی داده می شود و پس از این دو گروه متقاضیانی که از خارج از امریکا برای ویزای کاری درخواست می‌دهند، به عنوان بزرگترین گروه بعدی دریافت کنندگان قرار می گیرند.

چگونه در خواست گرین کارت آمریکا بدهیم ؟

فرآیند درخواست گرین کارت آمریکا بسته به اینکه آیا از داخل یا خارج از ایالات متحده درخواست می دهید، متفاوت خواهد بود.

دو فرم اصلی برای درخواست گرین کارت وجود دارد:

درخواست گرین کارت (از داخل ایالات متحده امریکا) : فرم I-485 (برنامه برای تنظیم وضعیت). این فرم برای کسانی استفاده می شود که قبلاً با ویزای غیر مهاجرتی وارد ایالات متحده امریکا شده اند، سپس برای ویزای لاتاری انتخاب شده اند یا از طریق ویزای خانواده یا کار واجد شرایط هستند.

درخواست گرین کارت (از خارج از ایالات متحده امریکا): فرم DS-260 (درخواست الکترونیکی ویزای مهاجرت). این فرم توسط کسانی که به دنبال ویزای مهاجرت از خارج از کشور هستند، از طریق خانواده، حمایت کارفرما یا از طریق برنامه ویزای لاتاری استفاده می شود.

مطمئن نیستید کدام ویزا برای شما مناسب است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ویزاهای متفاوت را بهتر بشناسید.

جدول زمانی گرین کارت چقدر است؟

زمان پردازش کارت اقامت دائم از چند ماه تا چندین سال بسته به نوع گرین کارتی که برای آن درخواست می کنید و از کجا درخواست می دهید، متفاوت می‌باشد.

درخواست از داخل ایالات متحده

در حال حاضر زمان پردازش گرین کارت برای همسران و بستگان نزدیک (والدین و فرزندان خردسال) شهروندان ایالات متحده امریکا که از داخل امریکا از طریق فرم تنظیم وضعیت درخواست می کنند، 13.5-23.5 ماه در نظر گرفته می‌شود. برای همسران دارندگان گرین کارت امریکا، سایر بستگان شهروندان ایالات متحده امریکا و گرین کارت های مبتنی بر اشتغال، مدت زمان انتظار می تواند بسیار طولانی تر باشد، که معمولاً دو سال یا بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

درخواست از خارج از ایالات متحده

در حال حاضر، مدت زمان پردازش برای همسران و بستگان نزدیک (والدین و فرزندان خردسال) شهروندان ایالات متحده امریکا که از خارج از ایالات متحده از طریق پردازش کنسولی درخواست می کنند، 13 تا 15 ماه انتظار می رود. همه‌ی دسته‌های گرین کارت مشمول محدودیت‌های کشوری هستند ( محدودیت تعداد گرین کارت هایی که به یک کشور تعلق میگیرد) و زمان های انتظار چشمگیری هستند.

هزینه های گرین کارت آمریکا چقدر است؟

هزینه بایگانی دولتی، برای متقاضیانی که از داخل ایالات متحده گرین کارت خانوادگی محور درخواست میکنند، 1760 دلار و برای متقاضیانی که ساکن خارج از ایالات متحده امریکا هستند، 1200 دلار می‌باشد. توجه داشته باشید، مبالغ گفته شده شامل هزینه‌ی معاینه پزشکی نمی شود، که هزینه‌اش بسته به ارائه دهنده متفاوت می‌باشد.

برای سایر دسته بندی های گرین کارت، وب سایت USCIS را برای هزینه فرم خاص خود بررسی کنید. همچنین برای اطلاعت دقیق و به روز شده‌ی فارسی میتوانید به وب سایت رسمی موسسه‌ی مهاجرتی رویال اپلای مراجعه کنید.

انواع روش های ویزای دائم امریکا

گرین کارت های امریکا دسته های زیادی دارند. رایج ترین انواع آن عبارتند از:

گرین کارت خانواده محور

گرین کارت مبتنی بر اشتغال

گرین کارت های بشردوستانه

گرین کارت قرعه کشی تنوع ( لاتاری)

گرین کارت برای مقیم طولانی مدت امریکا

گرین کارت برای مقیم طولانی مدت امریکا

نحوه‌ی دریافت گرین کارت در سال 2023

به طوری کلی شما باید واجد شرایط ویزای مورد نظرتان باشید. برای این کار اول باید انواع ویزاهای امریکا را بشناسید و سپس مناسب ترین ویزا را بسته به شرایط خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که هر ویزا شرایط درخواست مخصوص به خود را دارند.

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت رویال اپلای مراجعه کنید و مقاله‌ی مهاجرت به امریکا را مطالعه کنید. این مقاله درباره‌ی انواع ویزاهای امریکا به تفصیل توضیح داده است.

گرین کارت خانواده محور آمریکا چیست ؟

اقوام نزدیک شهروندان ایالات متحده امریکا و دارندگان فعلی گرین کارت امریکا می‌توانند برای گرین کارت خانواده محور درخواست دهند. اعضای خانواده واجد شرایط شامل همسر، فرزندان، والدین و خواهر و برادر (همچنین همسر و فرزندان آن همسران، فرزندان بزرگسال و خواهر و برادرانشان) هستند.

همچنین همسر فرد متوفی که شهروند امریکا بوده است نیست می‌تواند درخواست ویزای خانواده محور دهد.

گرین کارت مبتنی بر اشتغال آمریکا

در دسته گرین کارت مبتنی بر اشتغال، چندین زیر مجموعه از نیروی کار می توانند برای کارت اقامت دائم درخواست دهند. در برخی موارد، همسر و فرزندان آنها نیز ممکن است واجد شرایط دریافت گرین کارت باشند.

کارگران در الویت (EB-1)، افراد حرفه ای با مدارک پیشرفته و توانایی های استثنایی (EB-2)، پزشکان توافقی (EB-2)، کارگران ماهر، غیر ماهر و حرفه ای (EB-3)، کارگران ویژه (EB-4)، سرمایه گذاران(EB-5)

گرین کارت‌های بشردوستانه آمریکا

این دسته از گرین کارت امریکا مختص پناهندگان و پناهجویان و افراد در خطر می‌باشد. به طوری کلی ویزای بشردوستانه هم می‌توان ان را نامید و برای کسانی در نظر گرفته شده که در کشور خود یا در حتی در امریکا در خطر هستند و مورد ازار و اذیت قرار گرفته اند

دسته های مختلف این ویزای دائم به شرح زیر می‌باشند :

پناهندگان و پناهجویان

قربانیان قاچاق انسان

قربانیان جنایت

قربانیان سوء استفاده

گرین کارت لاتاری چیست؟

این گرین کارت به گرین کارت تنوع ملیت نیز شناخته می‌شود. دولت ایالات متحده سالیانه به طور تصادفی حداکثر 50000 نفر را از مجموعه درخواست هایی که از شش منطقه جغرافیایی مانند آفریقا، آسیا و اقیانوسیه دریافت می کند، انتخاب می کند. فقط افرادی که از کشورهایی هستند که مهاجر کمی به امریکا داشته اند، می توانند در این قرعه کشی شرکت کنند به عنوان مثال، الجزایر، لبنان و اسلواکی.

سهم گرین کارت های توزیع شده برای هر کشور 7 درصد می‌باشد.

گرین کارت مقیم طولانی مدت امریکا

این گرین کارت برای افرادی مناسب می‌باشد که از تاریخ 1 ژانویه‌ی 1972 در امریکا چه به صورت قانونی و چه غیرقانونی زندگی کرده‌اند. به این ترتیب که می توانند از طریق فرایندی با نام رجیستری درخواست اقامت دائم دهند.

سایر گرین کارت ها

دولت ایالات متحده بسیاری از انواع دیگری از گرین کارت ها را به غیر از مواردی که در بالا مورد بحث قرار گرفت صادر می کند. برخی از این کارت‌ها عبارتند از کارت‌های اقامت دائم برای «مهاجران خاص»، از جمله متخصصان رسانه، کارگران مذهبی، اتباع افغانستان و عراق که تحت ظرفیت‌های خاصی به دولت ایالات متحده خدمت کرده‌اند، و انواع دیگر کارگرانی که در یک سازمان بین‌المللی خدمت کرده‌اند. سایر موارد شامل کارت سبز برای شهروندان کوبایی و سرخپوستان آمریکایی متولد شده در کانادا است.

موسسه‌ی مهاجرتی رویال اپلای royalapply، به شما کمک می کند تا برای هر مرحله از فرآیند درخواست گرین کارت، از فرم ها گرفته تا مصاحبه مهاجرت، یک برنامه مناسب و مختص خود اماده کنید.