مسجد آبی استانبول : مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد، سال 1619 در استانبول، زمانی که امپراطوری عثمانی را پایتخت خود میدانستند، ساخته شده است. مسجد آبی به خاطر بسیار زیبا و باشکوهی که داشته، از شاهکارهای معماری اسلامی محسوب شده که به دلیل به کار رفتن رنگ آبی در طراحی داخلی اش، به مسجد آبی بین توریست ها و گردشگران تور استانبول و مردم معروف است.

مسجد آبی استانبول

معماری مسجد آبی استانبول

این مسجد باشکوه، تنها مسجدی در ترکیه است که شش مناره داشته و بعد از آن که مشخص شد شش مناره دارد، بسیاری از مردم از سلطان انتقاد کردند که وی از شش مناره مسجد الحرام در مکه تقلید کرده است. بنابراین او با پرداخت مبلغ بیشتری، این شش مناره را به هفت مناره تبدیل کرد. گوشه به گوشه صحن این مسجد کبود، با بیشتر از بیست هزار کاشی سرامیک دست ساز در ازنیک، تزئین شده اند. بالای صحن نیز دویست پنجره شیشه ای قرار داشته که نور را داخل مسجد می کند. در این مسجد برای روشنایی از لوسترهای بسیار بزرگ استفاده شده است. در دیوارها و ستون های این مسجد به عنوان تزئین، از آیات قرآنی که به دست سید کاظم غباری نوشته شده، استفاده شده است. داخل صحن اصلی مسجد آبی استانبول، فرش شده و مهم ترین قسمت این صحن داخلی، محراب است. این محراب از جنس مرمری بده که بسیار ظریف و زیبا کنده کاری شده و در دیواره های آن از سرامیک استفاده شده. سمت راست این محراب، منبر قرار داشته که امام جماعت روزهای جمعه و یا روزهای تعطیل روی آن می ایستد. هر مناره مسجد سه بالکن داشته و تا مدتی قبل موذن باید پنچ بار در روز از پله های مارپیچ بالا میرفت تا اذان بگوید. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، از سیستم بلندگو استفاده می شود.

معماری مسجد آبی استانبول

تاریخچه مسجد آبی استانبول

دستور ساخت این مسجد باشکوه توسط سلطان احمد اول بوده که از سال 1609 تا 1619 به طول انجامیده است. نام این مسجد را بعد از مرگ وی، سلطان احمد نامیدند و او را در همین مسجد دفن کردند. مسجد آبی در قدیمی ترین قسمت استانبول قرار دارد که زمانی در سال 1453 میلادی، پایتخت امپراطوری بیزانس و مرکز قسطنطنیه، هیپودروم بوده.

تاریخچه مسجد آبی استانبول

قوانین بازدید از مسجد آبی استانبول

این مسجد همانطور که مشخص است، برای مسلمانان ترکیه ساخته شده. اما بعدها به خاطر استقبال بسیار زیاد توریست ها و گردشگران تور استانبول از آن، غیر مسلمانان نیز میتوانند از آن دیدن کنند. اما نکاتی هست که باید توسط توریست ها و گردشگران تور استانبول مورد توجه قرار گیرد. خانم ها باید برای وارد شدن به این مسجد حجاب داشته باشند، و این اجباری است. منظور از حجاب، روسری و لباس های پوشیده است. هنگامی که میخواهید وارد مسجد شوید، زنجیره هایی آویزان از دروازه خواهید دید. این زنجیره ها موجب می شوند هر کسی که میخواهد وارد شود سر خود را خم کند. انجام اینکار به نوعی سلام و تعظیم بوده و برای همه اجبار است. توجه داشته باشید، به هنگام اقامه نماز بازدید از داخل مسجد برای هیچکس امکان پذیر نیست، بنابراین زمان بازدید خود را قبل و یا بعد از اقامه نماز برنامه ریزی کنید. هرگز بلند صحبت نکرده به هنگام عکاسی، از فلش دوربین استفاده نکنید، اینکار باعث تخریب آثار می شود.

قوانین بازدید از مسجد آبی استانبول