دبی در سال 1993 با پایتخت جهانی امروز تفاوت بسیار زیادی داشت و برای اینکه بتواند به مقصد دائمی برای افراد ثروتمند و قدرتمند تبدیل شود، باید تلاش های بسیاری برای اثبات آن می کرد. مرکز تجارت جهانی دبی، بلندترین آسمان خراش دنیا با ارتفاع 149 متر، به تنهایی تلاش بسیار برای جذب توریست ها و گردشگران تور دبی کرده است. درست در همان سال بود که با شرکت معماری بریتانیایی «آتکینز گلوبال» از طرف دفتر حاکم دبی تماس گرفته شد و از آن ها درخواست شد ساختمانی طراحی کنند که پیوند برجسته بین مردم سراسر جهان و دبی را برقرار کند و این شهر روی نقشه دنیا مطرح کند. 

مدیرعامل آتکینز، سایمون کریسپ به اید دارد که مقامات دبی از شرکت او خواستند که مشابه تالار اپرای سیدنی در استرالیا و یا برج ایفل در فرانسه، نماد بصری قدرتمند در تمام امارات متحده عربی بسازند. بنابراین تیمی از معماران بین المللی، به شکل مخفیانه به مدت 7 سال، یک جزیره مصنوعی و آسمان خراشی با ارتفاع 321 متر ساختند. برج العرب فعالیت خود را از سال 1999 شروع کرد و در مدت دو دهه بعد از ساخت، به عنوان یک جاذبه معروف برای اشراف زاده ها و چهره های سرشناس دنیا شناخته شد.  این برج هم اکنون یک هتل که نمادی اوج لوکس بودن است را داشته و حتی از داخل سوئیت های مجلل آن میتوان به آکواریوم موجود در این مجموعه دسترسی داشت. 

معروف ‌ترین هلی ‌پد دنیا در برج العرب دبی

اما یکی از ویژگی های فوق العاده ای که این برج را معروف تر کرده، هلی پد است. در ارتفاع 212 متری از سطح دریا، سکوی فرود بالگرد یا همان هلی پد، از برج العرب بیرون زده شده و کمی با شکل بادبانی این برج متفاوت است. آنتونی کوستا که مدیرعامل برج العرب است، در این باره گفته :

یکی از چالش های اصلی که در موضوع ساخت هلی پد مطرح است، این بود که باید مطمئن می شدند از نظر ساختاری، محکم و استوار بوده و یا معماری کلی هتل هم همخوانی دارد. این هلی پد هم اکنون میتواند با 24 متر پهنا، 7.5 تن وزن را تحمل کند. 

معروف ‌ترین هلی ‌پد دنیا در برج العرب دبی

عملکرد اصلی این هلی پد به عنوان قسمتی از خدمات دریانی هتل برج مشخص شده و توریست ها و گردشگران تور دبی میتوانند از فرودگاه با رولز رویس به این هتل رسیده و یا از هلی کوپتر استفاده کنند. در حقیقت، مسیر هوایی یکی از محبوب ترین و بهترین گزینه های میهمانان است و در ماه به تعداد دفعات زیادی از هلی کوپتر برای جابجایی استفاده می شود. جدا از عملکرد اصلی که هلی پد داشته، بسیاری از توریست ها و گردشگران هستند که این مکان را به خاطر هنرنمایی های مختلف می شناسند. همینطور فعالیت های خطرناک و هیجان انگیز بسیاری روی این هلی پد انجام می شود. به عنوان مثال راجر فدرر در سال 2005 در یک بازی دوستانه با آندره آغاسی در زمین تنیس روی این هلی پد انجام داد که بوسیله هلی کوپتر فیلم برداری می شد.

معروف ‌ترین هلی ‌پد دنیا در برج العرب دبی