از تهران اغلب به عنوان شهری با هوای آلوده و ترافیک‌های سنگین یاد می‌شود؛ اما این شهر پر از جاذبه‌های تماشایی است. موزه‌ها، کاخ‌ها، مساجد، آرامگاه‌ها و پارک‌های تهران، این شهر را به یک مکان فراموش‌نشدنی تبدیل کرده‌اند. موزه‌های تهران فقط بخشی از جاهای دیدنی این شهر هستند و طرفداران بسیاری دارند. در حقیقت موزه‌ها بهشت افرادی هستند که به تاریخ، فرهنگ و هنر علاقه دارند.

در این مقاله با معرفی موزه های تهران، قسمتی از جاذبه‌های پایتخت را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معرفی 20 تا از بهترین موزه های تهران

کاخ موزه های تهران؛ از نیاوران تا گلستان

کاخ موزه‌ها از جمله زیباترین و پرطرفدارترین موزه‌های تهران به شمار می‌روند. در ادامه سه مورد از کاخ‌های پایتخت را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

  • کاخ نیاوران: این کاخ یکی از مجموعه‌های سلطنتی تهران و یادگار دوران قاجار و پهلوی است. کاخ نیاوران در دوره قاجاریه به عنوان اقامتگاه ییلاقی پادشاه استفاده می‌شد و پس از روی کار آمدن حکومت پهلوی و بازسازی بخش‌هایی از بنا، این کاخ محل سکونت خانواده شاه شد. کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی، باغ کتیبه‌ها و موزه جهان‌نما از بخش‌های دیدنی کاخ زیبای نیاوران هستند.
  • کاخ سعدآباد: این کاخ نیز از بازمانده‌های دوران قاجاریه و پهلوی است. ساخت‌وسازهای بسیاری در کاخ سعدآباد انجام شده و در حال حاضر این کاخ شامل 18 کاخ بزرگ و کوچک است. کاخ ملت، موزه پوشاک سلطنتی، موزه برادران امیدوار، کاخ سبز، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری، موزه استاد حسین بهزاد، موزه سلاح‌های درباری، موزه آب و موزه هنر ملل از بناهای دیدنی کاخ عظیم سعدآباد هستند. از دیگر امکانات این کاخ می‌توان به سالن تئاتر، آمفی‌تئاتر، سالن بولینگ، سالن‌های مرغ‌داری، استخر و گلخانه اشاره کرد.
  • کاخ گلستان: قدیمی‌ترین کاخ تهران و تنها اثر جهانی این شهر، کاخ گلستان است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد؛ البته این کاخ در دوره قاجاریه بیش از پیش به اهمیت رسید. از بخش‌های دیدنی کاخ گلستان می‌توان به عمارت شمس‌العماره، تخت مرمر، کاخ اصلی، موزه نگارخانه، موزه مردم‌شناسی، موزه مخصوص و عمارت الماس اشاره کرد.

برای بازدید از هر یک از کاخ موزه های تهران باید یک نصف روز زمان صرف کنید. مساحت این کاخ‌ها به چندین هکتار می‌رسد و هر کدام شامل کاخ‌ها و موزه‌های کوچک‌تر هستند. کاخ‌های تهران معمولا از صبح تا عصر پذیرای بازدیدکنندگان هستند و بخش‌های مختلف آن‌ها، هزینه ورودی جداگانه دارد. اگر ساکن تهران هستید یا قصد سفر به پایتخت را دارید، بازدید از کاخ‌های این شهر را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

کاخ گلستان

باغ موزه های تهران؛ تکه های الماس در قلب پایتخت

باغ موزه های تهران طرفداران بسیاری دارند؛ زیرا سرسبز و خوش آب‌وهوا هستند و همچون تکه‌ای الماس در دل پایتخت دود و گوگرد می‌درخشند. در ادامه شما را با تعدادی از این باغ‌های زیبا آشنا خواهیم کرد. برای بازدید از این باغ موزه ها کافی است از هر جای ایران بلیط هواپیما به مقصد تهران را خریداری کنید.

باغ فردوس: مجموعه باغ فردوس که با نام‌های موزه سینما و باغ معیری نیز شناخته می‌شود، در زمان قاجار به بهره‌برداری رسید. این باغ علاوه بر موزه شامل امکاناتی مانند سینما و کافه است و به دلیل آب‌وهوای مناسب و چشم‌انداز زیبا، پاتوق ویژه‌ای برای هنرمندان و پایتخت‌نشینان به شمار می‌رود.

باغ ایرانی: این باغ موزه واقع در خیابان شیخ بهایی تهران از نمونه باغ‌های اصیل ایرانی است. زمین بازی، رستوران، نمازخانه و کافی‌شاپ، از امکانات این مجموعه به شمار می‌روند.

باغ نگارستان: باغ موزه نگارستان فقط یک موزه معمولی نیست، بلکه این روزها به یکی از اصلی‌ترین پاتوق‌های اهالی پایتخت تبدیل شده است. این باغ که در نزدیکی میدان بهارستان و در مرکز شهر تهران قرار دارد، باغی بسیار تماشایی است. آثار هنرمندان مشهوری همچون مللک الشعرای بهار، کمال الملک، محمود روح الامینی و غلامعلی ملول در این باغ موزه به نمایش گذاشته شده‌اند؛ البته بسیاری از افراد فقط برای بازدید از محوطه باغ نگارستان و استفاده از کافه ها و رستوران‌های موجود، به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

باغ نگارستان

باغ موزه قصر: این مجموعه به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و در ابتدا به عنوان کاخ از آن استفاده می‌شد؛ اما در زمان ناصرالدین شاه تغییر کاربری داد و به محلی نظامی تبدیل شد. پس از گذشت سال‌ها و با روی کار آمدن رضا خان، باغ موزه قصر به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر نیز می‌توانید از بخش‌های مختلف این مجموعه در قالب یک موزه بازدید کنید.

باغ موزه مینیاتور: این باغ موزه در خیابان جانبازان غربی، با الهام از باغ‌های اصیل ایرانی شاخته شده است. ماکت‌های مینیاتوری متعددی از مشهورترین آثار تاریخی ایران از جمله تخت جمشید و معبد چغازنبیل در باغ موزه مینیاتور به نمایش درآمده‌اند.

باغ موزه هنر ایرانی: یکی دیگر از باغ موزه‌های معروف تهران، واقع در حوالی میدان تجریش، باغ موزه هنر ایرانی یا باغ سپهبد است. در محوطه باغ شاهد 11 ماکت از جاذبه‌های تاریخی هستیم که برای جشن‌های 2500ساله ساخته شده بودند. این باغ در زمان پهلوی متعلق به همسر سپهبد امیراحمدی بود و در حال حاضر به یکی از مکان‌های مناسب برای گذران اوقات فراغت تبدیل شده است.

باغ موزه‌های تهران نیز مانند سایر موزه‌ها ساعت بازدید مشخصی دارند و در برخی روزها تعطیل هستند. برای اطلاع دقیق از ساعت و هزینه بازدید این مجموعه‌ها باید سایت اصلی آن‌ها را بررسی کنید.

باغ موزه هنر ایرانی

موزه های هنری تهران؛ بهترین مکان برای علاقه‌مندان به هنر

اگر از دوست‌داران هنر و معماری هستید، باید از موزه های هنری تهران بازدید کنید. این موزه‌ها آینه تمام نمای هنر ایرانی هستند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

موزه هنرهای معاصر: آثار هنرمندان نامی همچون پیکاسو، ماگریت، گوگن و سهراب سپهری در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شوند. این موزه 9 گالری دارد و در دوره پهلوی توسط کامران دیبا طراحی شده است. ساختمان موزه هنرهای معاصر نیز یکی از جذاب‌ترین سازه‌های تهران به شمار می‌رود و از لحاظ معماری ارزش بالایی دارد.

موزه فرش: عبدالعزیز فرمانفرماییان، معمار برجسته ایرانی، در ضلع شمالی پارک لاله تهران ساختمانی احداث کرد که امروزه به عنوان موزه فرش از آن استفاده می‌شود. بیش از 150 تخته فرش، گلیم و قالی، مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در موزه فرش نگهداری می‌شوند.

موزه فرش

موزه صبا: استاد حسن صبا یکی از نوازنده‌های برجسته ویولن در ایران بودند. خانه اجدادی ایشان واقع در نزدیکی میدان بهارستان، در سال 1353 به موزه تبدیل شد. در موزه صبا، اطلاعات کاملی درباره سازهای موسیقی به دست خواهید آورد.

موزه موسیقی: بیش از 240 ساز در موزه موسیقی نگهداری می‌شود. آرشیو صوتی و تصویری و کتابخانه تخصصی این موزه نیز از گنجینه‌های ارزشمند موزه موسیقی به شمار می‌روند.

خانه هنرمندان: ساختمان اصلی خانه هنرمندان در زمان پهلوی به عنوان پادگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر این بنا محلی برای گرد هم آمدن هنرمندان و دوست‌داران هنر است. برای تماشای تئاتر، فیلم، نمایشگاه و کنسرت می‌توانید به خانه هنرمندان مراجعه کنید.

پاتوق‌های متعددی برای علاقه‌مندان به هنر در تهران وجود دارد. با مراجعه به این مکان‌ها می‌توانید اوقات فراغت خود را سپری کنید و با فرهنگ و هنر ایرانی بیشتر آشنا شوید.

موزه های تهران برای کودکان؛ مکانی جذاب برای آشنایی با تاریخ

یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش به کودکان و آشنایی و انس بیشتر آن‌ها با تاریخ، علم و هنر، مراجعه به موزه است. تعدادی از موزه‌های تهران، به کودکان اختصاص داده شده‌اند و جذابیت بسیاری برای آن‌ها دارند. در ادامه با این موزه‌ها آشنا خواهید شد.

موزه علوم و فناوری: کودکانی که به علم و فناوری علاقه‌مند هستند باید از این موزه، واقع در خیابان سی تیر تهران، بازدید کنند. هر یک از گالری‌های موزه علوم و فناوری، دریچه‌ای تازه به روی دانش و فناوری است.

موزه عروسک و فرهنگ ملل: در این موزه، واقع در دروازه دولت، کودکان با انواع عروسک‌ها از دوره عیلامی تا قاجار آشنا می‌شوند و اطلاعاتی کاربردی درباهر فرهنگ ملل مختلف ایرانی به دست می‌آورند.

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد: انواع گونه‌های زیستی خزندگان، پرندگان و پستانداران در این موزه به نمایش درآمده‌اند.

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها برای کودکان در میدان شهدای تهران، ابتدای خیابان پیروزی واقع شده است. در این موزه، کودکان و نوجوانان با استفاده از عکس و فیلم، با تاریخ کشور بیشتر آشنا می‌شوند.

کودکان خود را به بازدید از موزه ببرید و به آن‌ها اجازه دهید تا ابعاد مختلفی از شخصیت خود را کشف کنند و همچنین با تاریخ و فرهنگ کشور خود بیشتر آشنا شوند.

آشنایی با سایر موزه های معروف تهران

تهران، شهری بسیار وسیع با موزه‌های متعدد است. در بخش‌های گذشته بخشی از موزه‌های این شهر را در دسته‌بندی‌های مختلف جای داده و آن‌ها را به شما معرفی کردیم. اکنون نوبت به تعدادی دیگر از بهترین موزه های تهران رسیده است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • موزه ملی
  • موزه زمان
  • موزه آبگینه
  • موزه جواهرات
  • موزه دفاع مقدس
  • موزه هنرهای دینی امام علی(ع)
  • موزه استاد صنعتی
  • موزه و خانه مقدم
  • موزه و خانه شهید مدرس
  • موزه دکتر حسابی

این موزه‌ها نیز در فهرست بهترین موزه های تهران قرار می گیرند. برخی از آن‌ها، خانه‌هایی متعلق به شخصیت‌های برجسته ایرانی بوده‌اند که بعد از فوتشان به موزه تبدیل شده‌اند؛ برخی دیگر نیز محلی برای نگهداری اشیا و اسناد مهم تاریخی هستند و شگفتی‌های بسیاری را در هر یک از آن‌ها نهفته است. بازدید از موزه‌های یاد شده، فقط جنبه سرگرمی ندارد و قطعا باعث افزایش اطلاعات عمومی شما نیز خواهد شد.

موزه های رایگان تهران

برای بازدید از اغلب موزه‌های تهران باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنید. اگرچه هزینه بازدید از موزه‌ها در مقایسه با سایر جاذبه‌های گردشگری بسیار ناچیز است، همچنان بسیاری از افراد مشتاق به بازدید از موزه‌های رایگان هستند. در پاسخ به سوال بازدید از موزه های رایگان تهران در چه روزهایی امکان پذیر است، باید بگوییم که شما می‌توانید در برخی روزهای خاص به صورت رایگان از موزه‌ها بازدید کنید.

بازدید رایگان موزه های تهران در روز جهانی موزه مصادف با 28 اردیبهشت امکان‌پذیر است. در این روز کلیه موزه‌ها به صورت رایگان قابل بازدید هستند. همچنین در روز تهران یعنی 14 مهر نیز بازدید از موزه‌های واقع در تهران همگی به صورت رایگان است.

جمع بندی

در این مقاله بیش از 20 مورد از بهترین موزه های تهران را به شما عزیزان معرفی کردیم؛ البته در این بین ممکن است تعدادی از موزه‌ها از فهرست ما جا مانده باشند. تهران به عنوان پایتخت و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران، تاریخچه‌ای غنی دارد و دوره‌های تاریخی مختلفی را از سر گذرانده است؛ در نتیجه کاخ‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی و دیدنی بسیاری در این شهر به جای مانده‌اند. موزه‌ها فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری تهران هستند. زمان را از دست ندهید و همین حالا با چند کلیک، بلیط هوایی سفر به تهران را از طریق سایت تریپ خریداری کنید.

سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می‌کند علاوه بر خرید بلیط هواپیما، از قیمت پروازهای مختلف داخلی مانند بلیط هواپیما اهواز تهران و بلیط هواپیما بندرعباس به تهران و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت‌ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسب‌ترین تور را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت تورهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir