معبد آگوستوس و روم آنکارا : آگوستوس یکی از جاذبه های تاریخی شهر آنکارای ترکیه بوده که میتوان آن را در قسمت اوموس شهر پیدا کرد. این معبد بوسیله پادشاه غلاطبه ای-پیلامنس بعد از میلاد به یادبود آگوستوس ساخته شد و توسط رومی های در قرن دوم مورد بازسازی قرار گرفت. این معبد به دلیل وجود مقبره انکیرانوم بسیار معروف است. بسیاری از مردم و توریست های تور آنکارا معتقدند که روح او از پیمان سیاسی آگوستوس که با جزئیات دستاوردهای او به زبان های لاتین و یونانی روی دیوارهای معبد حک شده، محافظت می کند. معبد آگوستوس و روم آنکارا در سال 2002 در لیست بناهای تاریخی که در معرض خطر هستند قرار گرفت و به همین دلیل دانشگاه Trieste ایتالیا و دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا، مرمت و بازسازی آن در اروپا ار از سر گرفتند. 

معبد آگوستوس و روم آنکارا

تاریخچه معبد آگوستوس و روم

این معبد درست زمانی که سرزمین آناتولی بوسیله امپراتوری بزرگ و قدرتمند روم تصرف شد و رومیان توانستند بر آناتولی که آنکارای امروزی می باشد تسلط پیدا کنند، ساخته شده. در اصل رومیان بعد از فتح کردن این سرزمین شروع به ساخت معبدی به اسم آنکی رانوم را کردند و در قرن دو بعد از میلاد ادامه گسترش آن را دادند تا در آخر در قرن پنجم میلادی یعنی زمان بیزانس ها این مکان به کلیسا تبدیل شد و امروزه توریست ها و مردم آنکارا آن را به عنوان معبد قدیمی میشناسند. 

تاریخچه معبد آگوستوس و روم

معماری این معبد تاریخی 

بنای اولیه معبد آگوستوس هم مثل بناها و ساختمان های دیگر در زمان رومیان ساخته شده و دارای یک بنا به طول 55 متر و عرض 36 متر به همراه ستون های ریز و درشت بود. برای تجسم بهتر، یک مستطیل را در نظر بگیرید که قسمت پهنای خود پانزده ستون داشته و از قسمت کوچک تر هشت ستون دارد. این 23 ستون تنها ستون های این معبد نبوده و میتوان دو ستون دیگر را هم در قسمت انتهایی بنا و چهار ستون را در قسمت ابتدایی معبد دید. این بنا در سال 2016 در فهرست آثار آزمایشی سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته، به این معنی که توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری آنکارا اجازه ورود به آن را نداشته و تنها میتوانند از بیرون آن را تماشا کنند. 

معماری این معبد تاریخی

دلیل اهمیت معبد آگوستوس و روم

کتیبه ها و مقبره انکیرانوم که در این معبد وجود دارند، دلیل اهمیت آن هستند. کتیبه هایی که در این مکان قرار دارند نوشته هایی از پیمان سیاسی آگوستوس که جزئیات دستاوردهای او را نوشته به زبان های لاتین و یونانی شرح داده اند. توریست ها میتوانند کتیبه هایلاتین را در سزح داخلی پرانائوس و کتیبه های یونانی را در قسمت جنوب غربی نائوس پیدا کنند. 

دلیل اهمیت معبد آگوستوس و روم

راه های دسترسی به معبد آگوستوس و روم آنکارا

این معبد تاریخی زیبا در شهر آنکارا در منطقه ای به اسم پولوس در میدان ملت آنکارا قرار داشته و در کنار خود مسجد حاجی بایرامی را دارد. توریست ها و گردشگران تور ارزان آنکارا میتوانند برای رسیدن به معبد آگوستوس و روم آنکارا از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند و همچنین بعد از آن از معبد موزه تمدن آناتولی آنکارا نیز دیدن کنند.