مسجد کالندر حانه استانبول : شهر هزار مسجد ترکیه یعنی استانبول، زیباترین و حتی قدیمی ترین مسجدهای دنیا را داشته که از معروف ترین آنها میتوان به مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه اشاره کرد. یکی دیگر از مساجد معروف این شهر، مسجد کالندر حانه است. این مسجد نزدیک به دانشگاه شهر استانبول در کنار قنات بزدان در محله وزنجیلر امینونو در منطقه فاتیح می باشد. مسجد کالندر حانه در ابتدا یک کلیسای ارتدوکس بوده که بعدها توسط عثمانی ها به یک مسجد تبدیل شده است. البته خیلی قبل از ان که کلیسا هم باشد یک حمام در زمان روم باستان بود که بعد ها به کلیسا و در کنار قنات و سپس به مسجد تبدیل شده است. این مسجد نیز مثل دیگر مساجد معروف شهر مورد استقبال توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار گرفته. مسجد کالندر حانه استانبول به سبک بیزانس و اسلامی طراحی و معماری شده است. 

مسجد کالندر حانه استانبول

تاریخچه ساخت مسجد کالندر حانه

بنای کالندر حانه در ابتدا به عنوان کلیسا در قرن ششم میلادی در این منطقه ساخته شد. سپس در قرن هفتم نیز کلیسای دیگری در قسمت جنوبی آن ساخته شد. بعد از آن نیز یک کلیسای دیگر هم نزدیک به آن ساخته شد که البته توسط عثمانی های تخریب و نابود شد. سال 1453 کلیسا توسط سلطان محمود به کالندری، یک فرقه برای درویش ها اختصاص داده شد. درویش ها هم از این بنا به عنوان یک آشپزخانه عمومی استفاده کرده و به همین دلیل به این ساختمان، کالندرحانه می گفتند. سال های بعد، در سال 1746 حاجی بشیر آقا، یک محراب و منبر برای این مسجد ساخت تا به یک مسجد تبدیل شود. متاسفانه این مسجد در حادثه های آتش سوزی و زلزله آسیل و دید و در سال های 1855 و بین سال های 1880 تا 1890 مورد بازسازی و مرمت سازی قرار گرفت. در دهه سی نیز بعد از آن یک صاعقه به مسجد برخورد کرد، مناره آن سقوط کرده و موجب آسیب قسمتی از این ساختمان شد. بنابراین در دهه هفتاد نیز محراب و مناره ان مورد بازسازی قرار گرفت و برای عبادت به روی عموم باز شد. مسجد کالندر حانه استانبول معماری ترکیبی از دوران بیزانس و اسلامی دارد. 

تاریخچه ساخت مسجد کالندر حانه

نکات مهم درباره بازدید از این مسجد

برای بازدید از این مسجد توسط توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول یکسری شرایط هست که باید رعایت کنند. مهم ترین آن این بوده که آن ها نمیتوانند در هنگام اذان از مسجد بازدید کنند. تنها در صورتی میتوانند از آن دیدن کنند که اجازه عبادت و نماد خواندن گرفته باشند. 

نکات مهم درباره بازدید از این مسجد

دسترسی های نزدیک به مسجد کالندر حانه استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول از هر منطقه از این شهر میتوانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس برای رسیدن به مسجد کالندر حانه برسند.