مسجد والده سلطان استانبول : مسجد باشکوه و مجلل والده سلطان در منطقه شاخ طلایی استانبول قرار داشته و یکی از زیباترین مسجدهایی خواهد بود که در تور استانبول خود دیده اید. بانی این مسجد زنان بوده اند و به خاطر دلایل سیاسی، ساخت آن به طولانی مدت شده بود. مسجدی که هم اکنون پیش روی شماست و آن را تماشا کنید، 450 سال پس از ساخت مسجد والده سلطان، نام مسجد جدید را به خود گرفته است. مسجد والده سلطان استانبول نمادی از تلاش های سیاسی زنان درباری در مسیردهی به اتفاقات سیاسی دولت عثمانی است. 

مسجد والده سلطان استانبول

تاریخچه مسجد والده سلطان استانبول

پشتوانه ساخت این مسجد، همسر مراد سوم یعنی صفیه سلطان بوده که دو سال بعد از مرگ سلطان و به تخت نشستن فرزند پسرش محمد سوم که صفیه را به درجه والده سلطانی رسانده بود. صفیه سلطان این مسجد را در منطقه امین اونو شاخ طلایی ساخت تا قدرت خود را افزایش داده و یهودیان را نیز کنترل کند و در ادامه روی املاک آن ها نظارت داشته باشد. مسجد والده سلطان استانبول به دست معمار معروف داوود آقا، شاگرد معمار عثمانی سینان ساخته شد. اما در سال 1599 که داوود آقا فوت کرد، معماری آن به احمد چاووش واگذار شد. در طول ساخت این مسجد تنش های سیاسی بسیاری نسبت به صفیه سلطان که میخواست یهودیان منطقه گالاتا را را کنترل کند و زمینه گسترش اسلام را فراهم کند ایجاد شدند و در نتیجه مخالفت های بسیاری با او شد. در آخر به خاطر فوت سلطان محمد سوم در سال 1603، وی از جایگاه والده سلطان تنزل پیدا کرده و مجبور به ترک قصر شد. او مجبور بود تا به یکی از حرمسراها نقل مکان کند. از انجایی که شاه جدید یعنی سلطان احمد اول به تمام کردن این مسجد علاقه ای نداشت، این پروژه نصفه و نیمه باقی ماند. اما در آخر، حدود پنجاه سال بعد از آن دوران و در سال 1660 به خاطر آتش سوزی بزرگی که اتفاق افتاد این مسجد در آتش سوخت و آسیب شدید  دید. در ادامه معمار مصطفی به مادر سلطان محمد چهارم پیشنهاد بازسازی و دوباره ساخته شدن این مسجد را داد که با موافقت خدیجه تورهان سلطان روبرو شد و سرانجام این مسجد در سال 1667 که امروزه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول از آن دیدن می کنند، افتتاح شد.

تاریخچه مسجد والده سلطان استانبول

معماری مسجد والده سلطان استانبول

معماری این مسجد استانبول به سبک معماری کلاسیک عثمانی بوده و در آن قبه مرکزی و اطرافش قبه های کوچکتر را قرار داده اند و مصالح اصلی مورد استفاده در این مسجد، سنگ مرمر می باشد. مسجد والده سلطان پنج درب ورودی دارد. این مسجد به طور کلی 66 گنبد داشته که هرکدام منحصربفرد و خاص هستند. ارتفاع گنبد اصلی مسجد والده سلطان به 36 متر رسیده و روی چهار ستون قرار گرفته و در دو سمت آن نیز دو نیم گنبد قرار گرفته شده اند. اطراف حیاط روبرویی این مسجد را گنبدهای کوچک فراگرفته اند که مثل سایه بان عمل می کنند. کف این حیاط از سنگ مرمر پوشیده شده و در آن نیز یک وضوخانه و یک سقاخانه وجود دارد. وارد مسجد که شوید، کاشی های ایزنیک بژ، سبز و طلایی را خواهید دید. محراب این مسجد و منبرش از جنس سنگ مرمر با سرچوش به رنگ مخروط می باشد. 

معماری مسجد والده سلطان استانبول

دیگر آثار این مجموعه

این مجموعه دارای آثار دیگری بوده که توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند علاوه بر بازدید از مسجد از آن ها نیز دیدن کنند مثل بازار، مدرسه، بیمارستان، حمام و وضوخانه ها. همینطور میتوان مقبره تورهان خدیجه، سلطان احمد دوم، سلطام محمد چهارم و سلطان مصطفی دوم، سلطام محمود اول، سلطان عثمان سوم و سلطان مراد پنجم در این مسجد قرار دارند. 

دیگر آثار این مجموعه

دسترسی های نزدیک به مسجد والده سلطان استانبول

این مسجد در منطفه شاخ طلایی استانبول و نزدیک به بلوار حکیم یتی قرار گرفته است. توریست ها و گردشگران میتوانند با استفاده از ترامواها به این مسجد برسند. همینطور اگر در منطقه فاتیح اقامت دارید، میتوانید از قایق ها برای رسیدن به آن استفاده کنید.