مسجد هرکایی شریف استانبول : استانبول شهر هزار مسجد بوده و تنها به مساجدی مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و ... خلاصه نمی شود. درست در قسمت اروپایی استانبول در محله فاتیح، مسجدی به اسم هرکایی شریف قرار داشته که توسط سلطان عبدالمجید برای محافظت کردن از خرقه حضرت محمد ساخته شده است. این مسجد بین سال های 1847 تا 1851 ساخته شده و هر سال از روز پانزدهم تا 27ام ماه رمضان برای دید و بازدید توریست ها و گردشگران تور استانبول بسیار مناسب و آماده می باشد. سال های قبل در گوشه و اطراف این مسجد ساختمان های مختلفی مثل خانه کارمندان و سربازخانه محلی برای استراحت سربازان قرار داشت. 

مسجد هرکایی شریف استانبول

تاریخچه مسجد هرکایی شریف استانبول

سلطان عبدالمجید، به دلیل نگهداری و محافظت کردن از خرقه حضرت محمد در محتسب ایسکندری محله فاتیح استانبول، مسجد هرکایی شریف را ساخته است. معنی نام این مسجد خرقه مقدس می باشد. ساخت مسجد هرکایی شریف استانبول بین سال های 1847 تا 1851 به طول انجامیده است. هم اکنون توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول میتوانند از این مسجد به عنوان یک جاذبه تاریخی و جذاب در قسمت اروپایی شهر دیدن کنند. 

تاریخچه مسجد هرکایی شریف استانبول

معماری مسجد هرکایی شریف استانبول

این مسجد استانبول به سبک هنر اسلامی و عثمانی ساخته شده و به شکل یک هشت ضلعی است که در قسمت مرکزی آن هشت پنجره دارد. گنبد مسجد هرکایی شریف دو گلدسته در اطراف خود دارد. همینطور دارای سه درب باشکوه از جنس سنگ در حیاط بوده که به سمت داخل مسجد باز می شوند. روی قسمت شرقی درب حیات این مسجد یک سنگ نوشته قرار دارد که اسم سلطان عبدالمجید بوسیله خطاط معروف کازاکز ایزدین حکاکی شده است. در کنار این سنگ نوشته، هشت سنگ نوشته دیگر با همین مضمون که کار خطاط ایزدین می باشد نوشته شده که فضای زیر گنبد را تزئین کرده اند. گنبد مسجد هرکایی شریف به طور یازده متر قطر داشته و کمی بزرگ می باشد. محراب و منبر این مسجد از سنگ سماق قرمز ساخته شده. 

معماری مسجد هرکایی شریف استانبول

دسترسی های نزدیک به این مسجد

مسجد هرکایی شریف نزدیک به خیابان اصلی فوزا پاشا در محله فاتیح استانبول می باشد. توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند با استفاده از اتوبوس و ون به راحتی به این مسجد دسترسی داشته باشند. از آنجایی که این مسجد در قسمت اروپایی استانبول قرار داشته، کسانی که در این قسمت از استانبول زندگی می کنند، میتوانند به راحتی از مسجد دیدن کنند. توریست ها باید در زمان اذان و یا رویدادهای خاص مذهبی با رعایت شئونات اسلامی وارد مسجد شوند.