مسجد فتحییه استانبول : قبل از اینکه این مسجد، مسجد فتحییه باشد، کلیسایی به اسم پاماکاریستوس بوده که در قرن سیزده ساخته شده است. استانبول شهری بوده که به خاطر جاذبه ها تاریخی و به خصوص اماکن مذهبی اش بسیار مورد توجه توریست ها و گردشگران قرار گرفته است. استانبول در تقریبا در تمام خیابان های خود مسجد های تاریخی و مدرن دارد. مسجد فتحییه نیز یکی از این مساجد است. مسجد فتحییه به خاطر معماری بسیار زیبا و منحصر بفرد خود توانسته بسیاری از توریست ها و گردشگران خارجی تور استانبول را به سمت خود جذب کند. 

مسجد فتحییه استانبول

تاریخچه مسجد فتحییه استانبول

همانطور که گفته شد، مسجد فتحییه درواقع یک کلیسا بود که بعدها به مسجد تبدیل شده است. از تاریخ ساخت کلیسای پاماکاریستوس امار دقیقی در دست نیست اما بسیاری از باستان شناسان معتقدند که این کلیسا بین سال های 1071 تا 1078 ساخته شده است. اما اقای ارنست ممبری که بیزانتین شناس معروف و مهر سوییسی می باشد، اعتقاد دارد که کلیسای پاماکاریستوس حدودا در قرن هشتم میلادی ساخته شده است. 

تاریخچه مسجد فتحییه استانبول

استفاده های دیگر از کلیسای پاماکارستوس بعد از پیروزی استانبول

بعد از پیروزی شهر استانبول و قبل از اینکه این کلیسا مستقیما به مسجد تبدیل شود، در سال 1454 به عنوان دفتر پاتریک یعنی سر اسقف مورد استفاده قرار میگرفت. پاتریک ارتودوکسی در کلیسای پاماکاریستوس به مدت یک قرن زندگی کرد. سال 1591 نیز ین کلیسا توسط مراد دوم به یک مسجد تبدیل شده و به خاطر پیروزی بزرگی که در جنگ با گرجستان و آذربایجان بدست آورده بود، نام مسجد را به فتحییه که به معنی پیروزی می باشد، تغییر داد. در ادامه بسیاری از دیوارهای این کلیسای را خراب کردند تا فضای بزرگتری برای نماز جماعت باشد و همینطور یک گلدسته و یک حوزه علمیه نیز به آن افزوده شد. همراه با این تغییرات، نیم دایره جلویی نیز برداشته شده و یک محراب به سمت مکه ساخته شد. بعد از ایاصوفیه و کلیسای کورا، مسجد فتحییه بیشترین موزاییک های بیزانتینی را داراست. زمانی که این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد. بعدها، این مسجد در سال 1955 به یک موزه تبدیل شده است.

استفاده های دیگر از کلیسای پاماکارستوس بعد از پیروزی استانبول

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به مسجد فتحییه استانبول

مسجد فتحییه در منطقه باستانی شهر استانبول یعنی منطقه فاتیح قرار دارد. توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند هر روز هفته به جز روزهای چهارشنبه از ساعت نه صبح تا چهار بعد از ظهر از مسجد فتحییه دیدن کنند.