مسجد فاتح استانبول : مسجد فاتح، یکی از معروف ترین مساجد شهر استانبول ترکیه بوده که به دستور سلطان محمد فاتح و به دست معمار سینان الدین یوسف ساخته شده است. این مسجئ سال 1463 روی خرابه کلیسای حواریون، بعد از فتح استانبول بنا شد. چیزی که در نگاه اول توریست ها و گردشگران تور استانبول را به سمت این مسجد جذب می کند، معماری بسیاری زیبایی است که دارد. این مجموعه، معماری بسیار زیبا و خاص خود را از معماری بیزانس الهام گرفته. همینطور این مسجد، اولین مسحدی بوده که بعد از فتح استانبول ساحته شده و به اسم سلطان محمد ثبت شده است.

مسجد فاتح استانبول

تاریخچه مسجد فاتح استانبول

همانطور که در ابتدا گفته شد، مسجد فاتح به دستور سلطان محمد فاتح، امپراطور عثمانی ساخته شد. ساخت این بنا از سال 1463 تا 1470، یعنی هفت سال به طول انجامید. وظیفه ساخت این بنا به دست معمار معروف و مشهور، سینان الدین یوسف بوده که آن را روی بلندترین تپه شهر ساخته است. قبل از اینکه مسجدی ساخته شود، روی این تچه کلیسای کنستانتین قرار داشت. این مسجد بعد از تکمیل شدن، تا سال 1766 همچنان پابرجا بوده شامل یک کتابخانه، بیمارستان، بازار، حمام ترکی، کاروانسرا، و مقبره های مختلف بوده اما بعد از بازسازی، در یک آتش سوزی که در سال 1782 رخ داد، سوخت و از بین رفت. اما بعدها، در زمان عبدالحمید اول، مسجدی که امروزه مشاهده می کنید، ساخته شد که از زمان های قدیم، تنها یک حیات و یک دروازه ورودی به یادگار دارد. همینطور مزار همسر سلطان محمد و خودش، در قسمت پشتی مسجد قرار دارند.

تاریخچه مسجد فاتح استانبول

جاذبه های گردشگری نزدیک به مسجد فاتح استانبول

این مسجد در خیابان فیوز پاشا، نزدیک به گلدن هورن قرار دارشته، توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند علاوه بر بازدید از این مسجد از موزه ها، مدرسه، حمام، آسایشگاه های معروف و .... را ببینند. در روزهای یکشنبه این مکان برای تفریح و روزهای چهارشنبه محل بساط بازارهای موقتی است.

جاذبه های گردشگری نزدیک به مسجد فاتح استانبول