مسجد شمس پاشا استانبول : این مسجد دیدنی که در منطقه اسکودار و قسمت آسیایی استانبول قرار دارد، سال 1581 به دست معمار معروف عثمانی، سینان ساخته شده است. این مسجد در خیابان شمس پاشا، در ساحل دریا می باشد. توریست ها و گردشگران تور استانبول بیشتر این مسجد را به خاطر محیط باصفا و تاریخی که داردف دوست دارند. قسمت صحن این مسجد دو در داشته که یکی از آن ها به سمت دریا و دیگری به سمت پارکی که در زمانی محل ساختمان های اداره دخانیات بود، باز می شوند. روی یکی از این درها، حفاظ هایی از سنگ برش داده شده قرار دارند که هیچ نوشته و کتیبه ای وجود ندارد. در زمان ورود به این مسجد از سمت ساختمان های اداره دخانیات، یک قبرستان کوچک در سمت راست و  همینطور یک وضوخانه در قسمت چپ خود خواهید دید. 

مسجد شمس پاشا استانبول

مدرسه ای در مسجد شمس پاشا

در قبسمت شمالی صحت این مسجد، یک مدرسه به شکل ال قرار گرفته است. طراحی این مسجد به شکل مربع بوده و فقط گنبد آن با ورقهای سرب پوشانده شدند. گنبد آن روی یک حلقه هشت ضلعی که چهار سمت آن با نیم گنبدهای کوچک تقویت شده اند، ساخته شده است. سمت راست و شبستان این مسجد با رواقی که ده ستون را حمل می کنند، پوشانده شده است. 

مدرسه ای در مسجد شمس پاشا

کتیبه چهار مصرعی در مسجد شمس پاشا

روی درب اصلی این مسجد طاق نیز داشته و از سنگ برش داده شده ساخته شده، یک کتیبه قرار داشته که اصلا دلیل اصلی جذب توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول به مسجد شمس پاشا است. روی این کتیبه که چهار مصرع داشته، نوشته شده است "شمس پاشا این مسجد را ساخت. انشاالله که دارالسلام مکان این مرحوم باشد. اولیا هاتق با دیدن این مسجد می گوید این مکان سجده گاه امت محبوب خدا باشد." تاریخ دقیق از ساخت این مسجد روی کتیبه نوشته، اما با حساب ابجد میتوان رقم 988 را تخمین زد. ولی چون نوی زاده طایی که بین سال های 1583 تا 1636 میلادی زیسته و یک ذیل نامه از او باقی مانده، مشخص می شود که در این ذیل نامه، صحبت از یایاباشی الشیخ خضر افندی شده که در سال 1572 میلادی، برابر با 980 هری در اسکودار راوی و مفسر حدیث زاویه دار بوده است. به همین خاطر میتوان گفت که تاریخ 988 اشتباه می باشد. 

کتیبه چهار مصرعی در مسجد شمس پاشا

مناره مسجد شمس پاشا

درست سمت راست درب اصلی مسجد که دارای طاقی از جنس سنگ مرم سفید و قرمز است، درب مناره قرار دارد. این مکان شبیه به یک معبد کوچک می باشد، پنجره های فوقانی و تحتانی داشته که با ساتفاده از هنر زیبای ویترای تزئین شده اند. نیم گنبدها و محراب مسجد هم با اسلاگیت ها طراحی شده اند. منبر مسجد که مدتی بعد ساخته شده، از جنس چوب است. 

مناره مسجد شمس پاشا

فضای داخلی مسجد شمس پاشا استانبول

هنگامی که وارد این مسجد می شوید چینی کاری و قلمکاری های بسیار زیبا و جذاب را خواهید دید. توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول علاقه مند به عکاسی، حتما از پنجره بزرگ مقبره سمت راست که رو به روی صحن مسجد می باشد عکاسی کنید. این مسجد پنجره های مشبک آهنی داشته و دو سمت آن کمدهای دیواری کوچک ساخته شده است. 

فضای داخلی مسجد شمس پاشا استانبول