مسجد دانشگاه مارمارا استانبول : از قدیم ترین دانشگاه های کشور ترکیه در شهر استانبول، دانشگاه مارمارا را میتوان مثال زد. این دانشگاه به دستور صبحی پاشا، در سال 1883 با اسم مکتب عالی تجاری حمیدیه ساخته شد. سال های بعد نیز با تغییراتی که در ساختار آن بوجود آمد، با اسم دانشکده علوم تجاری و اداری، به ادامه فعالیت خود پرداخت. مسجد دانشگاه مارمارا به طور کلی سی هزار مترمربع مساحت داشته که تشکیل شده از میدان شهری و مسجدی که 4500 عبادت کننده را در خود جای میدهد، میباشد. همچنین در کنار آن نیز یک مرکز فرهنگی و صحن مسجد قرار داشته که فعالیت های فرهنگی را در آن انجام میدهند. توریست ها و گردشگران تور استانبول از این بنا به خاطر معماری زیبا و سنتی به سبک کلاسیک عثمانی دیدن می کنند. 

مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

هدف از ساخت این مسجد

هدف از طراحی و ساخت این مسجد دانشگاه مارمارا، تفسیر کردن معماری سنتی کلاسیک عثمانی، با استفاده کردن از زبان معماری امروزی می باشد. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول در حین بازدید از این مسجد میتوانند با تعاملات انسانی در فضا، انطباق با مفاهیم خداشناسی، شعر و پدیده شناسی در معماری کلاسیک و ... آشنا شوند. 

هدف از ساخت این مسجد

قسمت های مختلف مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

امروزه مسجد دانشگاه مارمارا شامل سیزده دانشکده، یازده انستیتو، هشت مدرسه خوب، سه بخش وابسته به ریاست دانشگاه، 28 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی، 44 برنامه تحصیلی و 104 رشته آموزشی می شود. کسانی در این دانشگاه استانبول درس خوانده باشند، از نظر حضور و تاثیرگزاری در قسمت های هنری، اقتصادی و به خصوص سیاسی، جایگاه بسیار بالایی دارند. مسجدی که در این دانشگاه قرار داشته سال 2015 ساخته شده است.

قسمت های مختلف مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

مرکز فرهنگی مسجد دانشگاه مارمارا

مرکز فرهنگی این مسجد که بیشتر مورد استقبال توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول قرار گرفته شامل کافه های کتاب، فضاهای نمایشگاهی، کلاس های درس، سالن کنفراس و اتاق های سینمایی می باشد.  

مرکز فرهنگی مسجد دانشگاه مارمارا

درباره معماری مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

این مسجد به شکل و فرم فرکتالی حلزونی مارپیچ و روش سنتی بام ساخته شده است. پلان آن دارای فرم دوازده ضلعی میباشد. فضای داخلی مسجد دانشگاه مارمارا استانبول از جنس فولاد بوده روی پایه بتن مسلح قرار گرفته است. گنبد مرکزی آن نیز 35 متر قطر و 3 متر ارتفاع داشته که از قرارگیری دوازده ستون فولادی، حرکت صعودی دارد. ستون های باربر این مسجد به دیوار داخلی گنبد با تیرهای فولادی مثلثی سنتی ترکیه ترکیب شده و جلوه زیبایی به محیط داده اند. 

درباره معماری مسجد دانشگاه مارمارا استانبول