مسجد جامع قرطبه در اسپانیا : این مسجد که آن را به اسم مزکیتا نیز می شناسند، در اندلس و یا همان اسپانیای امروزی قرار دارد. ساخت بنای مسجد جامع قرطبه تقریبا دو قرن و نیم طول کشیده و در زمان قدیم به اسم مسجد جامع حضرة شناخته می شد. این مسجد در زمان عبدالرحمن خلیفه اموی اندلس دارای یازده رواق بود. این مسجد با زیبایی خود نشان دهنده تاثیر دو مذهب مسیحیت و اسلام بوده که منطقه اندلس را تشکیل داده اند. قدمت مسجد جامع قرطبه به قرن دهم میلادی برمیگردد زمان که شهر کوردوبا تحت حکومت امیر جدید خود یعنی عبدالرحمن سوم در حال پیشرفت خود بود. شهر کوردوبا در آن زمان یکی از بزرگترین و آبادترین شهرهای اروپا محسوب می شده که در زمینه علوم، هنر و فرهنگ از بیزانس و بغداد هم فراتر رفته بود. سال 1984 میلادی قسمت تاریخی شهر و این مسجد در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند و سالانه بیشتر از یک و نیم میلیون نفر بازدید کننده از تور اروپا دارند. 

مسجد جامع قرطبه در اسپانیا

تاریخچه مسجد جامع قرطبه

مسجد جامع قرطبه سال 786 میلادی توسط عبدالحمن اول ساخته شده و بعد از آن که این شهر توسط اسپانیایی ها مورد تصرف قرار گرفت، به یک کلیسا تبدیل شد. تاریخدانان و باستان شناسان بر این عقیده اند که در مکانی که امروزه این مسجد روی آن قرار دارد اول یک معبد رومی قرار داشته که وقف خدای ژانوس بوده است، زمانی که قوم ویزیگوت در سال 572 میلادی شهر کوردوبا را تصرف کردند این معبد به یک کلیسا تبدیل شد. بعد از فتح کردن این کشور در سال 711 توسط مسلمانان، این کلیسا به دو قسمت مسیحی و اسلامی تقسیم شد. این اختلاف مذهب ها ادامه داشت تا اینکه عبدالرحمن اول که بر اندلس حکومت می کرد، قسمت مسیحی آن را در سال 781 میلادی خرید و تصمیم بر این گرفت تا کلیسا را کاملا تخریب کرده و مسجد بزرگ کوردوبا را جای آن بسازد. تقریبا دو قرن به طول انجامید تا کلیسا کاملا تخریب شده و مسجد کوردوبا جای آن را بگیرد. قسمت های مختلفی در قرون نهم و دهم میلادی به این مسجد اضافه شد، انقدر که مساحت آن دو برابر اندازه اولیه شده و این مسجد به یکی از بزرگترین بناهای تاریخی در دنیای اسلام تبدیل شد. بعدها مسیحیان سرزمین های خود را از مسلمان باز پس گرفتند و به همین ترتیب این شهر دوباره تحت حکمرانی مسیحیان در آمد. 

تاریخچه مسجد جامع قرطبه

معماری مسجد جامع قرطبه در اسپانیا

ساختمان اولیه این مسجد بدون قوس های اطراف صحن بوده است. شکل نعل اسبی قوس ها که از اول در مرحله های مختلف در معماری اموی انجام می شدند، در اسپانیا و شمال آفریقا تا حدودی گسترش پیدا کرد. نقشه این مسجد به شکل ساده شده نقشه مسجد متوکل است. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا با وارد شدن به این مسجد ستون های بسیار زیادی خواهید دید که مسیر جناح های ساختمان را به سمت قبله هدایت می کنند. 

معماری مسجد جامع قرطبه در اسپانیا