اغلب مساجد یکی از مهم ترین و جذاب ترین جاذبه های توریستی یک کشور اسلامی محسوب می شوند. کشور دبی که یکی از شهرهای پیشرفته توریستی در دنیا است، مساجد بسیار زیبا با معماری های فوق العاده دارد. با اینکه مساجد دبی طرفداران زیادی نداشته اما یکی از همین مساجد با معماری و طراحی زیبا، مسجد الفاروق عمر بن الخطاب است. این مسجد یکی از بزرگ ترین مساجد در امارات متحده عربی بوده که میتوان 2 هزار نمازگزار را در خود جای دهد. این مسجد از معدود مساجدی بوده که توریست ها و گردشگران غیر مسلمان تور دبی را راه میدهد. محوطه این مجموعه مساحتی بالغ بر 8.700 متر مربع داشته که خود بنای مسجد 4.200 مترمربع می باشد. گفته شده که در طراحی این مسجد، از مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد استانبول الهام گرفته شده است. 

مسجد الفاروق عمر بن الخطاب دبی

تاریخچه مسجد الفاروق عمر بن الخطاب

این مسجد زیبا در سال 1986 در دبی ساخته شده و در سال های 2003 و 2011 مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است. دلیل نام گذاری مسجد به این نام به خاطر یکی از یاران حضرت محمد بوده است. این مسجد بعد از یکی از اصحاب حضرت محمد و دومین خلیفه بعد از ابوبکر، عمر بن خطاب نام گرفته است. الفاروق نیز به معنای تشخیص دهنده خوبی از بدی بوده که زمانی لقب عمر بن خطاب بوده. 

معماری و نکات مهم برای بازدید از این مسجد

توریست ها و گردشگران تور دبی برای بازدید از این مسجد باید حتما پوشش مناسب داشته باشند و بانوان نیز باید حجاب خود را رعایت کنند. در تمام ساعات به جز هنگام نماز میتوان از این مسجد دیدن کرد. مسجد الفاروق عمر بن الخطاب دبی 4 مناره به ارتفاع 65 متر و 21 گنبد به اندازه های مختلف داشته و طول گنبد اصلی آن به 30 متر میرسد.